Cea mai importanta competitie de motorsport din istoria Clujului modern va avea loc in perioada 4-6 mai 2017, cand municipiul si judetul vor fi gazdelei primei etape din acest an a raliului european Tour European Rally (TER). Sub deja consacratul brand Transilvania Rally, Clujul va deschide Campionatul European de Raliuri TER, o prima etapa la care este asteptata prezenta elitei europene din motorsport.
Dupa doi ani de pregatiri, Tour European Rally a avut ?anul zero? in 2016, iar acest sezon este considerat de promotori ca fiind ?anul intai?, in care competitia sportiva va fi strans legata de promovarea turismului local si a traditiilor regionale specifice. Seria TER debuteaza cu etapa de la Cluj, BT Transilvania Rally powered by Ford (4-6 mai), organizata impreuna cu Napoca Rally Academy, urmata fiind de celebrul Ypres Rally din Begia (23-24 iunie). A treia competitie TER va fi Rali Vinho da Madeira (Portugalia, 29-30 septembrie), fiind succedata de etapa austriaca, Skoda Rallye Lienzen (29 -30 septembrie), iar apoi evenimentul se muta in Elevetia, la Rallye International du Valais. Ultima etapa TER din acest an va avea loc in Italia, odata cu Rally Tuscan Rewind (24-26 noiembrie).
Nume grele la BT Transilvania Rally powerd by Ford
Deja si-au anuntat participarea doua dintre echipele de top din motorsportul international, Toyota si Hyundai, care ani de-a randul si-au adjucat intaietatea in competitiile rally. De asemenea, campionii Italiei si multipluli campioni europeni Giandomenico Basso si Luca Rosetti vor participa in competitie. Lor li se adauga campionul Frantei Sylvian Michel si cel al Cehiei, Jaroslav Orsak. Din partea gazdelor, Simone Tempestini, dublu campion national al Romaniei si campion mondial la juniori este pilotul in care sunt puse cele mai mari sperante pentru campionatul TER.
Din punct de vedere sportiv, BT Transilvania Rally powered by Ford este prima etapa TER, dar si a doua in Campionatul National de Raliuri Dunlop (CNR). Primele patru probe speciale (special stages) vor avea loc vineri, 5 mai, dupa cum urmeaza: Tarnita (circa 25 km), Belis 1 (circa 14 km), Rasca (22 km) si Floresti (circa 7,2 km).
Ziua de sambata, 6 mai, va avea inca noua probe speciale (special stages) si o super speciala (super special stage), in urmatoarea ordine: Valea Fericirii 1 (circa 10 km), Belis 2 (14 km), Manastireni 1 (9 km), Dangau 1 (12 km), Floresti 2 (7,2km), Floresti 3 (7,2 km), Valea Fericirii 2 (10 km), Manastireni 2 (9 km) si Dangau 2 ?Power Stage (12 km).
Deliciul celor care nu vor reusi sa se deplaseze la competitiile de pe probele speciale va fi in dupa amiaza zilei de sambata, cand BT Transilvania Rally powered by Ford se va incheia cu o spectaculoasa superspeciala in zona Cluj Arena.
Show culinar marca Adi Hadean la raliu
Pe langa propebele speciale si superspeciale ale BT Transilvania Rally powered by Ford, publicul clujean va putea participa si la o serie de evenimente conexe motorsportului. Astfel, pe esplanada dintre Cluj Arena ? unde va fi locat headquarter ?ul raliului si centrul de presa ? si Sala Polivalenta vor putea fi urmarite evenimente culinare traditionale, realizate de un faimos chef din Cluj, Adi Hadean, impreuna cu pilotii participanti in raliu, prezentari de demonstratii sportive, incercari de doborari de recorduri nationale dar si o sumedenie de activitati pentru copii.
Iata cu ce ganduri pornesc inaintea raliului principalii actori implicati in realizarea acestuia:
- Dan Tarcea, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca: Bugetul pentru sport alocat de municipalitate este in acest an cu 18% mai mare fata de anul trecut. Am decis sa sustinem financiar acest eveniment auto de amploare, care va aduce un plus pentru comunitatea clujeana. Sprijinim anul acesta si Campionatul European de Gimnastica, sprijinim Campionatele de Karate, de Baschet, meciurile Nationalei de fotbal, astfel ca putem spune ca in acest an, Clujul a devenit capitala sportului romanesc.
- Luca Grilli, promoter si organizator TER: Tour European Rally este un proiect nascut in 2014, cand am decis sa ne unim fortele – noi am fost promotori in cadrul ERC (European Rally Championship) in 2011 si 2012 ? si sa cream ceva diferit fata de alte camionate de raliuri. Ne-am propus sa cream, pas cu pas, un concept care sa aduca excelenta in raliu. Excelenta prin locatiile in care desfasuram evenimentele TER, excelenta in competiti si in crearea de evenimente. Nu ne-am dorit un simplu raliu, ci un concept mai larg, cu multe evenimente in jurul raliului, prin intermediul carora sa promovam locatiile raliului, sa promovam turismul in zona. traditiile. Eu locuiesc in Romania de mai bine de trei ani, iubesc aceasta tara. Pe Marco Tempestini il stiu de mai bine de 20 de ani si am ales Clujul si Transilvania Rally petru locatie, pentru raliul in sine si pentru ce poate fi transformat in viitor. Noi avem public in toata lumea, gratie televiziunilor si mijloacelor media moderne. Avand numele de Transilvania intr-o etapa TER, nu poate fi decat excelent pentru noi si pentru Cluj.
- Marius Minzat, vicepresedintele Consiliului Judetean Cluj: Cluj-Napoca este un partener vechi al Napoca Rally Academy,iar acum am devenit si partener TER in acest an. Ca si partener, vom pune la dispozitie drumurile judetene si esplanada dintre Cluj Arena si Sala Polivalenta, pentru ca acest eveniment sa se desfasoare la un nivel cat mai inalt, trebuie sa demonstram ca suntem la nivel maxim in Europa.
- Sergiu Mircea, Director Marketing si Comunicare, Banca Transilvania: Banca Transilvania se alatura si in acest an celui mai important eveniment de motor sport din Romania. Suntem bucurosi ca Napoca Rally Academy, partenerii nostri de traditie, organizeaza in acest an un eveniment international care pune Clujul pe harta europeana a raliurilor. BT Transilvania Rally powered by Ford reprezinta pentru noi confirmarea faptului ca, sustinand sportul si evenimentele de anvergura, construim proiecte atractive pentru romani.
- Attila Szabo, Ford Romania Managing Director: Suntem foarte bucurosi sa fim partenerii ?powerd by? ai Transilvania Rally si totodata principalul provider de autovehicule al acestui eveniment. Este binecunoscut ca noi, la Ford, iubim performanta, si am demonstrat aceasta prin intreaga gama de la Fiesta, Focus si pana la Mustang. Cred ca este o foarte buna ocazie pentru brand-ul nostru pentru a arata gama actuala de masini pentru intregul public care va veni la BT Transilvania Rally powerd by Ford.
- Marco Tempestini, organizator, Napoca Rally Academy: A fost o dorinta a noastra mai veche de acum cativa ani de a pune Clujul pe harta raliului european. TER ne-a oferit in acest an aceasta sansa, iar apoi, impreuna cu autoritatile locale, care ne-au oferit un sprijin foarte important, am decis ca putem organiza un eveniment de asemenea anvergura. Contractul cu TER este pe trei ani, astfel ca anul acesta este primul in care Clujul intra in acest circuit european. Deja este o cerere mare din partea concurentilor straini, va fi, asadar, un numar impresionant de echipe, de jurnalisti romani si straini, despre Cluj se va vorbi in Europa ca pe vremea cand participa CFR in Champions League ori ca si acum, in timpul Campionatului European de Gimnastica. In plus, TER intentioneaza ca de la anul sa aduca la Cluj si competitia istorica de automobile, deci va rezulta un numar mult mai mare de concurenti si echipe, oameni care vor indragi cu singuranta Clujul si Transilvania.
- Bogdan Marisca, organizator, Napoca Rally Academy: Este primul raliu din istoria moderna a Clujului de o asemenea anvergura. Si spun acest lucru in primul rand avand in vedere valoarea echipelor din Europa care si-au anuntat participarea, cu toate ca inscrierile oficiale debuteaza azi. Este foarte important ca avem sprijinul financiar si logistic al autoritatilor locale ? Primaria si Consiliul Local Cluj-Napoca si Consiliul Judetean Cluj ? fara ajutorul carora acest eveniment international nu ar fi putut avea loc, precum si al partenerilor nostri traditionali: Banca Transilvania, Ford Romania, De`Longhi si altii.