Dupa ce a lipsit la prima etapa a Campionatului National de Raliuri “Dunlop” 2017 si a revenit la Transilvania Rally pe EVO-ul X cu care a concurat si in trecut, Rares Tomita a pregatit o surpriza la Raliul Aradului, prima etapa de macadam a sezonului. Pilotul sibian a luat startul, alaturi de copilotul sau, Levi, pe un Ford Fiesta R5 – un vis indeplinit pentru echipaj.
RallyMax: Salutare Rares! Pana sa ajungem la ?discutia picanta?, vom incepe cu cateva intrebari ce au legatura cu prima etapa la care ai luat startul in 2017, Transilvania Rally. Ai revenit la Cluj la bordul aceluiasi Mitsubishi Lancer Evo X care s-a bucurat insa de un mic upgrade. Cat de mult te-ai obisnuit cu aceste schimbari aduse masinii?
Rares Tomita: Salut RallyMax. La Cluj am venit cu masina noastra, Mitsubishi Lancer Evo X care intr-adevar, a avut un mic upgrade. Am avut o suspensie speciala de asfalt, imprumutata de la Tache Mitroi, caruia doresc sa-i multumesc pe aceasta cale. Avand in vedere ca niciodata, nici pe Evo X si nici pe Evo 9 nu am avut a fost un mare pas in fata. Din pacate pentru noi, pauza mare avuta s-a simtit mai mult decat ne asteptam si ritmul a fost unul foarte scazut. Pana am reusit sa ne reintram in ritm, s-a terminat raliul. Mai mult de atat, pe finalul raliului au cedat si doua injectoare si masina nu mai era in parametri. Oricum, gandul meu era la etapa de la Arad.
RallyMax: Daca tot suntem la capitolul Transilvania Rally, stim cu totii ca ati avut parte de un moment mai interesant pe una dintre probe, atunci cand capota s-a deschis. Cum te-ai simtit in acele clipe?
Rares Tomita: Hehehe. Da, mometul a fost inedit. Inaintea probei am schimbat ceva setari la suspensie, si in agitatia momentului am uitat sa inchidem sigurantele capotei. Din fericire, ea s-a deschis pe un viraj lent si nu am fost pusi intr-o situatie prea periculoasa. Am incercat sa mai mergem asa, dar dupa inca un viraj am decis sa ne oprim si sa o inchidem. Am pierdut undeva in jur de 40 ? 50 de secunde, dar oricum timpul pierdut nu ne-a deranjat foarte tare ca eram foarte departe in clasament.
RallyMax: In acest an, Transilvania Rally parte a TER, este deocamdata in varful clasamentului din punct de vedere organizatoric. Ce parere ai despre programul cursei si de tot ceea ce ai vazut din punct de vedere organizatoric?
Rares Tomita: Etapa de la Cluj a fost foarte interesanta. Probe lungi, km de proba mai multi, un loc special pentru prezentarea oficiala, o proba de noapte foarte interesanta, un shakedown frumos, toate aceastea au dus la un raliu foarte placut. Din pacate noi nu ne-am ridicat la inaltimea evenimentului dar ne-am bucurat de acest raliu. Vreau pe aceasta cale sa felicit organizatorii.
RallyMax: In sfarsit ajungem si la ?discutia picanta? asa cum am denumit-o noi ca fiind evolutia pe macadam cu Ford Fiesta R5. Imi spuneai la recunoasteri ca abia astepti sa-ti reglezi scaunul in masina iar dupa cursa erai suparat ca masina urma sa plece. Cat de mult te-ai bucurat de cei 116 km de proba speciala la bordul acestei ?bijuterii? tehnologice?
Rares Tomita: Inca de cand a aparut in discutie posibila participare cu aceasta bijuterie, eram nerabdator sa fac orice cu aceasta masina. Sa vin de la recunoasteri si cand sa intru in parcare la Real sa o vad pe platforma, sa incepem sa o colantam, sa imi fixez scaunul, sa primim un instructaj despre masina, sa merg la verificarile tehnice langa ea, si in final sa plec de la verificarile tehnice, eu la volan. O senzatie incredibila. Iar vineri dimineata eram intr-o alta lume, urma sa merg la shakedown cu o masina de vis. La inceput nu imi venea sa cred, inca ma simteam ca intr-un vis. Dupa catva treceri am inceput sa-mi dau seama: chiar sunt intr-un R5. Acum abia asteptam sa mergem pe probe, unde stiam ca va fi mult mai greu. Am inceput timid, fara sa ne asumam nici cel mai mic risc. Acest lucru s-a vazut in timpi dar singurul obiectiv pentu noi era sa ne batem timpii de anul trecut cu Evo X. Lucrurile au inceput sa arate tot mai bine, iar pe finalul raliului am fost multumiti de ritmul avut. Ultimele 5 viraje din raliu, pe platoul de pe Nadas le-am facut cu lacrimi in ochi ca se termina aceasta minunata experienta.
RallyMax: Pentru ca suntem niste curiosi din fire, vrem sa aflam care ti s-au parut tie cele mai semnificative diferente intre R5 si alte masini. Ce ai apreciat la masina si ce ti-a placut, totusi, mai mult la alte modele?
Rares Tomita: Sunt foarte multe diferente. In primul rand, te simti ca intr-o masina de curse. Este facuta special pentru acest lucru si asta conteaza foarte mult. Masina reactioneaza exact cum iti doresti, face ceea ce vrei tu, trebuie doar sa ai incredere totala in ea, lucru care este destul de greu de facut in primul raliu cu ea. Intotdeauna franeaza mult mai bine decat crezi tu, va sta mult mai bine decat te gandesti tu, cu cat este mai agresiv cu ea, cu atat sta mai bine si multe alte lucruri care le poti afla abia dupa ce participi la mai multe raliuri cu ea. Dar 3 diferente fata de Evo X, care pe mine m-au incurcat cel mai mult ar fi: pozitia la volan ? faptul ca practic stateam in portbagaj si aveam doar 1 m pana la stopuri, m-a facut de multe ori sa iau gazul deaorece eram obisnuit cu Evo X unde eram in partea din fata a masinii. Un alt lucru ar fi caseta de directie, scurta, care ma facea si pe linie dreapta sa ma misc ca un sarpe. Iar ultimul lucru, si cel mai important, faptul ca tot timpul trebuie sa fi cu gazul jos. Daca la Evo poti sa mai iei gazul in viraje, poti sa o mai astepti putin, la Ford trebuie tot timpul sa ti gazul jos. Si acest lucru nu este chiar simplu cand nu cunosti aproape deloc masina.
RallyMax: Nu putem sa nu te intrebam cand vom avea ocazia sa-l revedem pe Rares Tomita la startul unei etapa intr-o astfel de masina?
Rares Tomita: Din pacate nu stiu cand va mai putea fi posibila aceasta experienta. Singurul lucru de care suntem siguri, va fi faptul ca ne vom lupta si mai mult acum, sa putem participa la cat mai multe etape cu ea.
RallyMax: Multumim Rares pentru raspunsurile acordate! Va multumim in numele fanilor ca ati incantat publicul cu evolutia voastra intr-o astfel de masina!
Rares Tomita: Si eu va multumesc, si doresc sa multumesc tuturor celor care ne-au ajutat sa ne indeplinim acest vis, si nu sunt putini: Mapa Professionnel, Cargo Trans, Avanti, Home Design RS, EMC, Nico Trans, Paka, Hankook, parintilor, sotiei, prietenilor, echipei de mecanici, lui Anti si Gergo si in special lui Levi care a fost langa mine indiferent de situatie.