Ultimele zvonuri din Cluj Napoca mentionau ca un nou model R5 se va afla la start in sezonul 2018 al CNR-D; pilotul: Horatiu Savu. Astfel, am povestit cu Horatiu despre acest zvon, despre planurile sale pe noul sezon, si, ca de obicei, i-am cerut si o opinie despre nivelul competitional din Romania si despre noutatile propuse de Federatie pentru 2018.
RallyMax: Salutare Horatiu! Iata ca un sezon al revenirilor nu putea sa nu includa si un dublu castigator al clasei 3, in persoana ta, care conform unor zvonuri, se pare ca pui la cale ceva amplu pentru 2018. Ce ne poti dezvalui in acest moment?
Horatiu Savu: Salutare RallyMax! Intr-adevar, incerc inca de anul trecut, de cand am vandut Mitsubishi-ul, sa incropesc un buget pentru un R5, dar inca nu am reusit sa il definitivez. In schimb, intre timp, parca si prioritatile au devenit altele si, in lipsa unui buget cuprinzator sau a unui castig inopinat la Loto, parca imi este mult mai drag sa investesc intr-o etapa de karting a copiilor, chiar daca este mai scumpa decat un raliu, decat in pasiunea proprie. Dar, stati linistiti, visul e inca acolo si promit ca se va si materializa.
RallyMax: Tot mai multi piloti din campionatul intern se plang de o slaba mediatizare, acesta fiind si unul dintre motivele prin care noi, RallyMax, dorim sa facem vocea pilotilor/echipajelor cat mai auzita. Cum crezi ca ar trebui sa se implice federatia in aceasta problema?
Horatiu Savu: RallyMax a fost de ani buni aproape de fenomen. Din pacate, este prea putin pentru noi, asa cum este prea putin ceea ce se intampla cu noi din punct de vedere al motorsportului autohton. Federatia, dupa parerea mea, este complet depasita in acest moment din toate punctele de vedere: mediatic, sportiv, legal, financiar, recunoastere internationala.
Desi actualul presedinte s-a laudat cu ample investitii in imagine, in afara de site-ul propriu al FRAS, nu s-a intamplat nimic demn de remarcat. Ba mai mult, pana si emisiunile de pe net, ca sa nu mai vorbim de cele de la TV au cam disparut. Iar Uzinele Dacia au devenit sponsorul oficial al echipei nationale de hadbal.
RallyMax: In ultima perioada am observat faptul ca ti-ai dedicat foarte mult timp celor doi baieti ai tai, cu care ai fost in dese randuri in Italia pentru mai multe sesiuni de antrenamente la karting. Ce-ti propui pentru cei doi juniori in 2018?
Horatiu Savu: Asa este, dar pe langa antrenamente au luat parte si la cateva concursuri destul de importante. Una este sa iei startul alaturi de inca 35 de piloti pe grila si alta este sa mergi alaturi de 5-10 colegi in Romania. In schimb, amandoi sunt penalizati drastic de diferentele de varsta si de experienta, ambii fiind in primul an al categoriilor la care participa. Cand esti pe o pista alaturi de 430 de alti piloti din 42 de tari, iar numai la categoria ta iau startul 170, credeti-ma ca privesti cu alti ochi industria aceasta. Experienta circuitelor de acolo ne invata o alta abordare si, mai ales, ca inca exista motorsport profesionist, nealterat de povestile cu bau-bau-ri electrice, de lipsa sponsorilor, sau de incapacitatea de a accede la o cariera profesionista daca esti talentat. Cand 30 de piloti sunt intr-o jumatate de secunda vorbim de curse adevarate. Cu regulamente adevarate, cu revizii tehnice adevarate samd. Asta asa, ca sa nu mai vorbim de marasmul pe care il traim noi de 14 ani creat de jocul de-a soarecele si pisica FRAS-FRK-ACR-MTS-FIA.
Momentan Luca, trecand in al doilea an de Mini, face niste stagii de pregatire, care speram sa isi puna amprenta asupra evolutiei lui in Campionatul romanesc, iar Vlad, la cei 6 ani, debuteaza la Pufo, dupa anul initierii la PromoBB.
RallyMax: Ce parere ai despre reintroducerea coeficientilor incepand cu 2019? Crezi ca va fi benefica aceasta ?cursa? intre organizatori, sau va fi mai mult un dezavantaj pentru viitor?
Horatiu Savu: Parerea mea este ca a reinventa apa calda, odata ce si-a dovedit ineficienta, nu duce la nicio evolutie. Cand Federatia nu a fost in stare sa aplice niciodata propriul sistem propus de promovare/retrogradare a raliurilor, cedand sistematic presiunilor organizatorilor in functie de diferitele parti-pris-uri, cand notarea raliurilor s-a facut, de asemenea, in mare parte, in functie de prietenii, cine si cum va hotara acesti coeficienti? In afara de taxele marite de inscriere si a numarului de kilometri mai multi de PS care va fi diferenta dintre coeficienti? A, organizatorii prieteni ai FRAS vor avea coeficient mai mare si vor incasa mai multi bani din taxe, ceilalti vor incasa mai putin. Dar ce, Campionatul Mondial de Raliuri sau cel European, respectiv etapele de Formula 1, sau orice alta competitie serioasa, au coeficienti?
RallyMax: Teoretic vorbind, care ar fi sansele ca in viitor sa avem parte de o candidatura de-a ta la sefia FRAS? Si daca ar fi sa alegi, care ar fi oamenii din echipa ta?
Horatiu Savu: Teoretic vorbind, nu cred ca m-as incadra in profilul de presedinte al FRAS, pentru ca, asa cum nu am eludat regulamentele niciodata in cariera mea sportiva, asa nu as fi dispus la niciun compromis vis-?-vis de statut si de regulamente. Si, din moment ce majoritatea pare multumita de felul cum decurg lucrurile de 18 ani la aceasta federatie, nu cred nici macar in sansele teoretice de a candida. Sa nu uitam ca am avut o tentativa de a ma implica, sustinandu-l pe Tomi Abraham la functia de presedinte, cand inca speram ca mai putem face ceva, dar am esuat lamentabil si de aici deduc ca nu se doreste o aliniere corecta. Iar faptul ca spun lucrurilor pe nume a suparat pe multi dintre vremelnicii diriguitori, motiv pentru care am platit cu varf si indesat.
Este foarte greu sa gasesti oameni capabili care sa nu se lase infranti de sistem si, din pacate, avem exemple destule, chiar de actualitate. O problema in plus o reprezinta faptul ca, fiind doar o mana de oameni, este deosebit de greu sa eviti conflictele de interese Dar, ipotetic vorbind, cred ca as putea pune cap la cap o echipa care sa ne aduca pe toti in 2018.
RallyMax: Pentru ca ne apropiem de finalul interviului pe care l-am inceput cu ideea revenirilor, cat de benefica ti se pare intoarcerea lui Titi Aur in CNRD, mai ales ca va lua startul cu un model R5? Cum ti se pare lupta in varful ierarhiei in 2018, cu multe modele R5 anuntate la start?
Horatiu Savu: Il cunosc pe Titi de cand m-am apucat de curse si am fost beneficiarul direct sau indirect al sfaturilor sale, care, pe vremea aceea erau extraordinare. Chiar daca, cu timpul, dupa aparitia noilor generatii de masini si mai ales dupa ce am fost la Caneva Rally School, unele s-au dovedit depasite in lupta cu secundele, primele informatii iti raman in minte si mai ales in suflet. In schimb, la valoarea lui, mai ales ca, din punctual meu de vedere, nu mai are nimic de demonstrat, mi s-ar fi parut mult mai normal ca sa puna bazele unei echipe de juniori sub obladuirea ATA, asa cum a facut cu noi atunci, si sa pregateasca o noua generatie de piloti, tinand cont de lipsa de implicare a sponsorilor si de lipsa de viziune a federatiei fata de programe care sa sustina tinerii talentati. A, si daca vrei sa iei startul cu un R5, la o varsta, sa zicem, mult indepartata de cea a junioratului, o poti face linistit cu buget propriu. Asta pe langa faptul ca Titi a declarat ca nu va mai lua parte decat la competitii FIA.
Bineinteles ca multitudinea de R5-uri va fi un mare plus pentru Campionat si, sa speram, ca vor reveni vremurile cand se luptau 12 masini de Grupa N pentru locurile fruntase. Ramane de vazut daca va exista si o ameliorare a parcului auto in general.
RallyMax: Iti multumim pentru raspunsurile acordate si speram sa te vedem la startul sezonului 2018!
Horatiu Savu: Stiti cum se spune: speranta moare ultima, chiar daca in chinuri groaznice 🙂 Multumesc pentru interes, chiar daca acum sunt inca in postura de observator de pe canapea a fenomenului automobilistic de la noi.