Cum Alegerile Federatiei Romane de Automobilism “bat la usa”, urmand a avea loc in 16 februarie, am decis sa pornim o serie de discutii cu liderii celor doua echipe care s-au inscris in “cursa”. Incepem cu Norris Mageanu, actualul presedinte FRAS, care a fost primul care a raspuns intrebarilor noastre despre cei patru ani in care s-a aflat la conducerea federatiei, despre plusurile si minusurile mandatului, dar si despre planurile pentru viitor. Pentru mandatul 2019 – 2023, echipa lui Norris Mageanu este compusa din: Catalin Nicolaescu, Daniel Ungur, Iustin Plesa, Ioan Badiu, Costin Fantana, Bogdan Mihaescu si Denis Manea.
Dorim sa aflam de la cele doua echipe care sunt planurile pentru urmatorul mandat, dar si ce abordari si strategii vor avea in legatura cu subiecte care intereseaza sportivii si fanii. Vom continua maine cu un interviu alaturi de al doilea candidat in cursa prezidentiala – Bogdan Militaru. Ordinea publicarii materialelor este strict legata de ordinea in care am primit raspunsurile de la cei doi candidati.
Deoarece dorim sa pornim o comunicare sanatoasa, echilibrata, asteptam idei sau intrebari pe care sa le adresam celor doi candidati pentru functia de presedinte in urmatoarele zile. Ne puteti scrie un mesaj pe Facebook sau trimite un email pe office@rallymax.ro, noi le vom inainta domnilor Mageanu sau Militaru pentru a afla raspunsurile si ulterior a le publica in noi materiale.
RallyMax: Salutare, Norris! Multumim ca ai acceptat invitatia noastra de-a raspunde catorva intrebari RallyMax, acum, inaintea alegerilor care vor urma in perioada urmatoare. Pana sa intram in detalii mai mult sau mai putin interesante suntem curiosi sa aflam de ce iti doresti sa fi in continuare presedintele FRAS.
Norris Mageanu: Salut! Va multumesc pentru interes, sunteti primii care au dorit sa vorbeasca pe acest subiect, deci ma gasiti ?fresh?.
Prima voastra intrebare cred ca a fost si intrebarea care a demarat constructia echipei si Programului FRAS 2019-2023. Sa raman Presedintele FRAS nu este o ?dorinta? a mea, este garantia ca lucrurile incepute in acesti ani vor fi duse mai departe. Echipa formata in acesti ani functioneaza, are chef de munca, are rezultate, are proiecte.
RallyMax: Suntem siguri ca acesti 4 ani nu au fost deloc usori pentru tine si echipa ta; ati reusit sa aduceti lucruri pozitive in organizare, dar in acelasi timp au fost aduse in discutie si unele puncte negative. Facand o balanta sincera intre ele, care consideri ca ar fi cele mai importante lucruri realizate si care crezi ca sunt ?dezamagirile? dupa acesti 4 ani de mandat?
Norris Mageanu: Da, am mai scris, am avut diverse momente, unele mai emotionale, in care chiar am scris ce am simtit. Au fost 4 ani cat 4 masterate la cele mai grele 4 universitati din tara.
S-au facut foarte multe. Dovada e ca in 2019 FRAS CONTEAZA. Despre FRAS se vorbeste, se scrie, FRAS dicteaza directii, e activa, e flexibila, e una din federatiile care ?se misca?.
Dezamagiri, n-am. Am nereusite. Neimpliniri. Una e FIA. Alta e programul de contabilitate. Au trecut iata 4 ani si abia acum cateva luni am gasit o societate (Societatea Nationala de Informatica) cu care sa putem spera ca vom avea un sistem de contabilitate care sa interactioneze cu sistemul de licentiere si sa fie cu adevarat functional.
RallyMax: In opinia noastra, este de laudat faptul ca atunci cand ai gresit, ti-ai asumat aceste lucruri mai mult sau mai putin, dar niciodata nu ai aruncat vina/problema pe capul vreunui coleg din cadrul federatiei. ?Echipa mea sunt toti membrii federatiei? este unul dintre sloganurile tale. Concret vorbind, care sunt acei oameni de baza pentru tine? Veti continua in aceeasi formula, vei avea nume noi alaturi sau vei inceta colaborarea cu anumite persoane?
Norris Mageanu: Am inceput mandatul care se incheie acum cu sloganul amintit mai sus. Si da, este valabil si acum, pentru mine federatia este si clubul cu cele mai multe organizari de etape de raliu sau coasta dar si clubul care are un singur sportiv la rally cross sau time attack. Orice membru FRAS e important, cu fiecare am discutii constructive si fiecare e valoros in ansamblul acestei structuri frumoase care este FRAS.
Revenind la echipa, am avut in acesti ani sansa ca in mai multe comisii sportive si federale sa se distinga un numar de oameni tineri, valorosi, care au invatat sau au adaptat modul de functionare al federatiei cu modul lor de a vedea lucrurile. Nu pot sa spun ca unul e mai important ca altul, dar fiecare isi face treaba pe domeniul sau foarte bine. Ioan Badiu a devenit un director sportiv extrem de eficient si o persoana cu competente clare in tot ceea ce inseamna partea sportiva a federatiei. Este un Richelieu modern, permanent conectat la cele mai noi tendinte FIA, dar si constient de realitatile si posibilitatile romanesti. Cei doi vicepresedinti, Catalin Nicolaescu si Danny Ungur, m-au inlocuit cu succes in mai toate activitatile cand a fost nevoie, au deprins toate dedesubturile activitatii federale si, de la prezenta alaturi de sportivi si organizatori la majoritatea etapelor pana la intalniri oficiale la nivel inalt, acopera toate compartimentele FRAS. Tot lor, lui Catalin in special, le-as atribui si meritele celor 4 ani fara accidente grave, stiti bine ca in motorsport fiecare fractiune de secunda poate fi diferenta de la extaz la agonie…
Majoritatea presedintilor de comisii au performat si si-au dezvoltat comisiile si au si ales sa continuam impreuna dezvoltarea FRAS: Bogdan Mihaescu si karting-ul, Costin Fantana si off-road-ul, Denis Manea si drift-ul, Iustin Plesa si rally-cross-ul, Horia Popescu si istoricele, Dan Niristeanu si slalomul paralel, Bela Ritner si time attack-ul sau Valentin Nemtanu si autoslalomul…
Dar echipa nu este doar aceasta nici pe departe si aici cred eu ca mai au cei din afara activitatii FRAS de inteles foarte mult. FRAS este mai mult decat orice Mihai Stana – Pixi, FRAS este Cristian Notaru si Petre Zarioiu, FRAS este Elena Badica, FRAS este Alin Huiu, FRAS este Cristina Catrina, FRAS este doamna Geta…
Toti cei de mai sus am invatat sa traim in armonie in jurul FRAS si unii fara ceilalti nu vom merge mai departe.
RallyMax: Desi FRAS nu inseamna doar raliuri, acestea raman una dintre ramurile de referinta ale motorsportului autohton. Am constatat cu regret in ultimele doua sezoane scaderea tot mai accentuata a fanilor de pe marginea probelor speciale, cu exceptia superspecialelor care se desfasoara in marile centre urbane. Care este planul tau concret de a readuce fanii pe probe, stiind ca un numar semnificativ ar putea creste si interesul partenerilor pentru aceasta ramura sportiva?
Norris Mageanu: Suntem in 2019, realitatea este ca fanii nu vor mai merge pe probe asa cum suntem noi obisnuiti. Vor veni doar fanii ?extremi?, cei care se trezesc la 5 dimineata ca sa ajunga intr-un loc anume unde stiu ei ca pot admira talentul pilotilor si performantele masinilor.
Ce putem noi sa facem? Putem sa aducem motorsportul cat mai aproape de comunitati si sa construim competitii extrem de atractive pentru cei care altfel nu s-ar deplasa intr-o zona unde accesul este dificil si unde sunt blocati din cauza inchiderii traficului o jumatate de zi. Aceasta directie este acoperita deja partial de super-specialele raliurilor, de etapele de Super rally, de editiile drift games si vor mai urma si altele.
Dar, proiectul nostru de viitor nu este sa incercam exclusiv aducerea fanilor pe marginea probelor speciale ci sa ducem competitiile in cel mai atractiv mod pe calculatoarele, telefoanele si tabletele fanilor. Din 2019, incepem transmiterea live pe site-ul fras.ro a celor mai interesante momente din competitii, din studiouri cu moderator, invitati, aplicatii de transmitere a timpilor si informatiilor importante. In 2019, interesul potentialilor parteneri vine din numarul de vizualizari, din like-uri, din numarul de distribuiri si mai putin din numarul de spectatori prezenti pe probe.
RallyMax: Pe langa fani, motorsportul are nevoie de parteneri care sa sustina performanta. In ultimii patru ani nu au existat progrese in aceasta directie, astfel am dori sa intelegem cum iti propui sa atragi parteneri si/sau sponsori care sa fie alaturi de FRAS pe termen lung. Ce pot castiga acestia dintr-o colaborare cu Federatia?
Norris Mageanu: Nu este adevarat ca nu au existat progrese in ultimii 4 ani. Ba din contra. Doar ca as vrea sa nu privim unidirectional, doar catre federatie ci in ansamblu, catre tot ce inseamna FRAS: zona administrativa, sportivi, echipe, organizatori.
Am invatat in acesti 4 ani ca un sponsor care vine langa federatie este un sponsor mai putin la sportivi si organizatori. Au fost nenumarate situatii cand aducerea unui sponsor la federatie aducea nemultumirea organizatorilor, echipelor sau sportivilor. Cel mai concludent exemplu (dar nici pe departe singurul) este partenerul Peugeot cu care nici nu am putut continua colaborarea pentru ca aducea nemultumiri organizatorilor. Am incercat mereu sa fim realisti, sa aducem noutati si crestere, dar nu cu orice pret, nu fara sa fim atenti si la nevoile tuturor membrilor.
Pe scurt, FRAS se va dezvolta in viitor cu pastrarea unui numar minim de parteneri strategici, cu dezvoltarea de activitati economice conexe, din construirea de trasee de rally cross, slalom paralel, autocross, karting, care vor fi folosite si pentru activitati de recreere ale publicului larg, din sistemul de taxare si din sustinerea guvernamentala.
RallyMax: Probabil una dintre problemele celor care te contesta este lipsa ta fizica de la multe dintre evenimentele care se desfasoara sub tutela FRAS, chiar daca echipa ta poate isi face bine treaba la acea competitie. Cum poti raspunde contestatarilor cu privire la acest subiect?
Norris Mageanu: Este o realitate, dar nu este o problema. In 2019, cand ai si o echipa ca a noastra, prezenta fizica nu mai asigura buna desfasurare a unei activitati. Consiliile se fac prin video conferinta, desfasurarea unei etape se poate monitoriza de la un panou de comanda. In plus, existenta a cate 4-5 etape intr-un weekend face imposibila acoperirea tuturor.
Cu siguranta voi fi prezent la unele etape, incerc insa sa acord importanta egala tuturor, cert este ca lipsa mea nu prejudiciaza in niciun fel desfasurarea si succesul unei competitii. Si cert este ca ceea ce am facut in primii doi ani cand am fost prezent la absolut toate raliurile, coastele, etape de karting si altele, nu se va mai intampla decat daca simt cine stie ce derapaje sau nemultumiri.
RallyMax: Norris, echipa RallyMax iti multumeste ca ai raspuns acestor intrebari mai mult sau mai putin ?picante?, ai facut-o de fiecare data cand ti-am cerut-o. In final, dorim sa incheiem acest material cu un subiect care ne intereseaza direct pe toti cei care incercam sa ridicam imaginea sportului cu motor si sa aducem un plus mediatic. In cazul in care vei fi presedintele FRAS pentru urmatorii 4 ani, ai un plan prin care sa aduci structurile media mai aproape de federatie si totodata, de sportivi? Cum doresti sa oferi suport structurilor media de profil din Romania?
Norris Mageanu: Uite, asta este inca un capitol la care suntem deficitari. Sistemul de acreditare si de colaborare cu media are nevoie de o restructurare majora. Nu am fost in stare sa facem pasi aici, sper ca de acum, cand am construit totusi un departament de comunicare si media sanatos, acesta sa inceapa o relatie multumitoare si eficienta cu voi, cei care imbinati cu atatea eforturi pasiunea pentru motorsport cu profesia de jurnalist, de om de presa.