Campionatul Mondial de Raliuri pentru Juniori a debutat in 2019 cu o competitie unica, singura pe zapada din calendar, celebra pentru caracteristicile tehnice si dificile. Raliul Suediei s-a desfasurat in weekendul abia incheiat si a reprezentat un moment important pentru motorsportul din Romania – echipajul format din Raul Badiu si Gabriel Lazar a inceput campania Junior WRC 2019 pe probele speciale acoperite cu zapada si gheata din Scandinavia. Concurand cu un Ford Fiesta R2T, cei doi romani au pornit alaturi de alte 12 echipaje intr-o cursa stransa, cu multe momente la limita, dar si cu o lupta pe cinste pentru premiul pus in joc.
Cu un start excelent si cu multa incredere, Raul si Gabi au fost printre cei mai rapizi din clasamentul juniorilor pe traseul de shakedown, acolo unde ultimele setari la masina de concurs au fost definitivate. Experienta acumulata la testele si prin participarile anterioare pe zapada a facut ca echipajul sa fie destul de familiarizat cu suprafata de concurs, dar totodata cu infinit mai putina experienta in aceste conditii decat concurentii nordici. Dupa un loc sase pe superspeciala de deschidere a Raliului Suediei, echipajul roman pornea cu gandul la un rezultat bun pe durata celor trei zile lungi de concurs.
?Ritmul a fost foarte bun inca de pe primii metri cronometrati, iar timpii intermediari aratau ca suntem competitivi in comparatie cu cei mai rapizi piloti. Dar apoi, dupa un viraj, a urmat o mica incursiune intr-un banc de zapada, in urma careia radiatorul a fost acoperit partial de zapada. A trebuit sa ne oprim pe proba speciala sa curatam partea din fata a masinii si astfel am pierdut din start mai mult de un minut. Din pacate, ?problemele abia incepeau, cu intreruperi si pierderi de putere ale motorului pe urmatoarele probe, comportament care ne-a scos din ritm si ne-a deconcentrat, ajungand sa avem parte de inca o incursiune intr-un mal de zapada. De data aceasta a trebuit sa ne oprim, fiindca zapada a ajuns la senzorul de la volanta, iar masina nu a mai pornit.?
a descris Raul experienta din prima zi de concurs.
Reveniti a doua zi sub regula ?Rally 2?, fara nicio miza reala in lupta pentru locurile fruntase din Junior WRC, Badiu si Lazar au pornit cu obiectivul clar de a acumula cat mai multa experienta.
?Am incercat diferite abordari prin care sa ne marim mai mult cunostintele pe zapada. Din pacate, desi ne-am propus acest lucru, nu am reusit sa stam departe de probleme: traseul de concurs s-a degradat atat de tare incat chiar si un ritm lent iti aducea riscuri. Am facut trei pene de cauciuc, a trebuit sa le schimbam pe toate in timp ce secundele curgeau, iar apoi, ramasi fara cuie in anvelope, am comis si o mica greseala prin care am pierdut si mai mult timp.?
spunea Raul Badiu sambata seara, la finalul penultimei zile de concurs a Raliului Suediei.
In ultima zi a competitiei, cu 51 de kilometri cronometrati in program, planurile echipajului roman au fost de succes. Cu traseul de concurs in conditii bune, asa cum Raul si Gabi au fost obisnuiti in participarile anterioare pe zapada, ritmul echipajului a fost cel asteptat, cu timpi in varful clasamentului dedicat juniorilor.
a incheiat Badiu.
?Rezultatul este dezamagitor, dar am invatat ca intr-un raliu de trei ori mai lung decat o etapa din campionatul national, viteza nu este primordiala, poate doar pe sectiuni, mai importanta fiind anduranta. Vom merge cu ideea aceasta in minte la urmatoarea etapa din Campionatul Mondial pentru Juniori, in Corsica, si speram sa facem uitata dezamagirea din Suedia.?
In campionatul mondial de raliuri, lupta din categoria juniorilor a fost una echilibrata si foarte stransa de-a lungul celor peste 300 de kilometri cronometrati. Cu timpi competitivi in comparatie cu cei mai experimentati piloti din campionatul juniorilor, printre care si vice-campionul din 2018 sau campionul european la juniori in sezonul trecut, Raul Badiu si Gabriel Lazar au dovedit ca se pot lupta de la egal la egal pentru locurile fruntase in Junior WRC. Numerosi piloti experimentati au cazut in capcana conditiilor dificile, printre care si campion-ul ultimilor sase sezoane, Sebastien Ogier, sau Jari-Matti Latvala, cel care a stabilit un nou record al numarului de starturi in campionatul mondial.
Pentru echipajul roman urmeaza o pauza de cinci saptamani, pana la finalul lunii martie, cand va avea loc urmatorul raliu din calendarul Campionatului Mondial de Raliuri pentru Juniori. Dupa evolutia pe zapada din Suedia, actiunea se muta pe drumurile serpuite de asfalt din Corsica. Raul si Gabriel vor continua in perioada urmatoare pregatirile pentru urmatoarea competitie si vor fi la start pentru a-si masura fortele cu cei mai buni piloti tineri din lume.
Campania Junior World Rally Championship 2019 a echipajului Raul Badiu & Gabriel Lazar este posibila multumita partenerilor Ion Mos, Omniasig si Smart ID Dynamics si cu sprijinul tehnic al Lufthansa City Center si Sports HUB.