De cateva sezoane, Cristi Andrei este persoana prezenta si implicata 100% in organizarea majoritatii competitiilor de viteza in coasta si raliu din tara. Cu sarcini care variaza de la pregatirea traseului de concurs, a documentelor competitiei, securitate sau coordonarea echipelor de organizare sau de voluntari, interviul cu Cristi deschide o noua serie de materiale pe care le facem cu persoane din “spatele scenei”. Ne vom concentra pe materiale cu persoanele care in mod normal nu sunt vizibile, dar fac lucrurile sa mearga si se ocupa de numeroase detalii pentru bunul mers al unei competitii.
RallyMax: Salutare, Cristi! Iti multumim pentru ca ai acceptat propunerea noastra de a raspunde catorva intrebari marca RallyMax. Esti, in opinia noastra, unul dintre cei, fara de care, organizarea multor evenimente automobilistice din Romania ar avea de suferit. Dar pana sa intram in detalii, poveste-ne putin cine este Cristian Andrei si cum ai ajuns in aceasta lume a curselor.
Cristi Andrei: Va salut RallyMax! Salut toti cititorii de motorsport! In primul rand, majoritatea cititorilor ma cunosc de la competitiile sportive in care sunt implicat, iar pentru cei care INCA nu ma cunosc, sunt un tanar brasovean, extrem de pasionat si dedicat de latura automobilistica, in special de competitii sportive. Toata activitatea mea a inceput de la un vis. Pot spune ferm ?ai grija ce iti doresti pentru ca se poate indeplini?. Dupa o perioada in care mergeam pe probele speciale alaturi de arbitri in calitate de spectator, acum 6 ani, fiind la Raliul Brasovului inainte de inceperea probei speciale Poiana la deal, ma uitam la actualii mei colegi care faceau ultimele pregatiri inainte de startul probei. Acolo mi-am pus dorinta, ?ce frumos ar fi sa am si eu un ecuson si sa fiu dincolo de banda, sa-i ajut?. Un an mai tarziu, dorinta s-a indeplinit. Am vazut o postare pe o retea de socializare ca TESS Rally cauta voluntari si am zis ca asta e sansa mea, nu trebuie sa o pierd. M-am implicat atat de mult in acel raliu incat la final, toata persoanele din echipa de ?veterani? au venit la mine, mi-au strans mana si mi-au urat ?bine ai venit in echipa?. Cred ca a fost unul din cele mai emotionante momente din viata mea. Actualmente, toti voluntarii cu care am lucrat atunci fac parte din echipa de organizare actuala.
RallyMax: Pentru cei care nu cunosc exact ce inseamna organizarea unui eveniment automobilistic, indiferent de disciplina, te rugam detaliaza pe larg ce presupune pregatirea unei curse din punct de vedere organizatoric.
Cristi Andrei: Din punctul meu de vedere nu poate oricine sa organizeze un eveniment. Pentru a avea un rezultat dorit, trebuie sa fi dispus la multe sacrificii. Nu este ca orice job normal in care mergi la serviciu de la ora 8 la 17, dupa care inchizi usa si nu mai ai nimic de facut pana a doua zi. In domeniul asta, trebuie sa fi prezent 24/24, 7/7. Pentru mine este un stil de viata. In ceea ce priveste strict organizarea, totul pleaca de la niste idei, pentru care iti construiesti un schelet, iar apoi incepi sa construiesti evenimentul dupa respectivul schelet. Fiecare cursa are particularitatile ei, chiar daca este coasta sau raliu. Sunt atent la ce greseli am facut in anii trecuti, pentru a nu le mai repeta, dupa care incep documentele oficiale, gasirea partenerilor, gasirea locatiilor si totul se incheie cu logistica fizica a cursei.
RallyMax: Esti unul dintre cei mai priceputi oameni la ora actuala cand vine vorba despre elaborarea documentatiei pentru anumite evenimente, amenajezi trasee de concurs si, de multe ori, coordonezi echipe de organizare pentru ca evenimentele in care esti implicat sa aiba un real succes. Care dintre aceste ?indatoriri? iti este cea mai draga si de ce?
Cristi Andrei: Intr-adevar, am foarte multe sarcini de rezolvat. Toate imi sunt dragi si le fac cu mare drag, dar cel mai mult imi place sa fac roadbook-uri. Din punctul meu de vedere este cel mai complex document al unei competitii. Pe langa faptul ca are mai multe pagini decat un roman, elaborarea lui este extrem de fascinanta. Totul incepe prin vizualizarea traseului, in care imi si iau notitele. Urmatorul pas este partea matematica, in care imi pun pe curat toate distantele si fac calculele pentru fiecare rubrica, iar la final ma ocup de partea grafica, care imi ia si cel mai mult timp. Asta este lucrul preferat preliminar cursei, iar in zilele competitiei cel mai mult imi place sa parcurg probele speciale inainte de trecerea masinilor oficiale pentru a ma asigura ca totul este in regula. Treaba asta chiar ma relaxeaza.
RallyMax: Atatia ani de zile alaturi de motorsportul romanesc, implicat de la o varsta frageda in aceasta lume si totusi, niciodata nu ai luat startul din punct de vedere sportiv la vreun concurs. Te-ai gandit vreodata sa renunti la organizare si sa treci in masina de curse?
Cristi Andrei: ?Da-i cezarului ce-i al cezarului?. Au existat, cel putin la inceput, momentele in care voiam sa fiu pe cealalta parte a motorsportului, in masina de curse, dar stim cu totii ca un pilot bun nu e obligatoriu sa fie si un copilot bun si invers. La fel e si cu organizatul si participatul in calitate de concurent la curse. Eu mi-am gasit echilibrul in organizare si asta ma face cel mai fericit, dar asta nu inseamna ca dorinta de a concura vreodata a disparut complet. Probabil voi lua startul la un moment dat la vreo etapa de coasta sau de raliu, o etapa la care nu voi avea nicio miza, fara sa ma intereseze timpii obtinuti. Nu imi doresc sa fac performanta ci doar sa ma distrez, dar inca nu a venit acel moment.
RallyMax: Daca pana in acest sezon, Tess Rally, evenimentul de referinta al echipei organizatorice din care faci parte, avea sa fie etapa de debut a sezonului competitional al CNRD, in sezonul 2019, celebra cursa de la poalele Tampei va fi ultima etapa a sezonului, urmand a se desfasura pe macadam. Cat de greu va fi sa organizati un raliu ?nou? si la ce ar trebui sa se astepte sportivii?
Cristi Andrei: Pentru mine nu exista un raliu nou sau un raliu vechi. Pe toate evenimentele le tratez ca si cum ar fi ?noi?. Evident, este un mic avantaj sa lucrez la o competitie deja organizata pentru ca-i cunosc particularitatile si reperele, dar documentele se fac de la 0 pentru fiecare etapa pe care o organizez. Nu am nici cea mai mica teama ca nu va iesi un eveniment superb. Anul acesta inca nu am ajuns pe probele pe care planuim sa le introducem in program. In toamna anului trecut am facut o ultima trecere si probele erau intr-o stare perfecta. Daca dupa etapa de coasta de la Rasnov am ridicat nivelul de organizare, imi doresc din toata inima ca toate etapele de aici inainte sa fie cel putin la fel de reusite. Bineinteles, nu putem compara o etapa de coasta cu o etapa de raliu sub nicio forma, dar nivelul de organizare va fi unul ridicat.
RallyMax: In opinia noastra, ultimele doua sezoane ale Campionatului National de Raliuri Dunlop au oferit o crestere semnificativa a nivelului organizatoric. Totusi, raman cateva puncte care mai pot fi imbunatatite. Din experienta pe care ai acumulat-o pana acum, care crezi ca sunt partile pozitive si unde ar mai fi nevoie de imbunatatiri pentru a reusi sa multumesti cati mai multi dintre sportivi?
Cristi Andrei: Niciodata nu o sa reusim sa impacam pe toata lumea, oricat de mult ne-am da silinta. Mereu va exista cel putin unul care sa nu fie de acord cu ce ne-am propus noi, dar asta este mersul normal al lucrurilor. Nici la o nunta nu toti invitatii se simt bine. Astfel, noi incercam sa multumim cat mai multa lume, sa existe cat mai putini carcotasi. Legat de ce am putea imbunatati pot spune ca mereu e loc de mai bine, dar cred ca trebuie sa punem mai mult accent pe mediatizare si pe intalnirile cu echipajele. Din ce am observat, acest lucru isi doresc spectatorii cel mai mult. Mai am o dorinta, pe care sper sa o pot realiza cat de curand, anume sa merg (cel mai probabil voluntar) in echipa de organizare a unei etape de WRC. Dupa ce mi se va indeplini si aceasta dorinta, sunt convins ca voi veni cu o multitudine de lucruri noi pe care le putem implementa si in competitiile noastre.
Va multumesc!