Ajuns la cea de-a saptea etapa a sezonului 2019, Campionatul Mondial de Raliuri revine in Europa dupa o “calatorie” de doua curse in America de Sud. Victoria din Chile a estonianului Ott Tanak a rasturnat, din nou, clasamentele, lider inaintea cursei din acest weekend fiind Sebastien Ogier, urmat de cel mai rapid pilot Toyota, in timp ce Thierry Neuville ocupa abia al treilea loc, in urma iesirii violente in decor de pe continentul sud-american.
Rally Portugal este unul din cele mai legendare si cunoscute evenimente din lumea raliurilor la nivel mondial, fiind intotdeauna disputat si o atractie majora pentru fanii care iau cu asalt probele speciale. Competitia a avut loc, de-a lungul vremii, atat in sudul cat si in nordul tarii, avand in ultimele sezoane comandamentul in Porto, celebrul oras din nordul Portugaliei. Cu peste 300 de kilometri cronometrati, competitia este celebra prin drumurile virajate de macadam, in special datorita arhi-cunoscutei Fafe – aceasta proba aduna, anual, zeci de mii de fani pe margine, care aclama si aplauda evolutiile pe celebra saritoare, speciala urmand a conta in acest an si ca Power Stage. In 2019, Raliul Portugaliei include din nou in programul sau trei speciale legendare din trecut, care nu au mai fost parcurse de 18 ani, urmand a fi “alergate” vineri si urmand a fi o noutate absoluta pentru toate echipajele.
Romania va fi din nou reprezentata in Campionatul Mondial de Raliuri, Simone Tempestini si Sergiu Itu aflandu-se pe lista de inscrieri a Rally Portugal. Echipajul Napoca Rally Academy va lua startul in WRC2 cu un Hyundai i20 R5 dupa ce saptamana trecuta s-a impus in Raliul Aradului cu acelasi model. La testele programate luni, masina celor doi a avut o serie de probleme care i-a oprit in a efectua o sesiune completa, in timp ce la shakedown-ul de astazi au fost nevoiti sa revina in service mai repede decat si-ar fi dorit. Chiar daca saptamana nu a inceput bine pentru echipaj, le dorim mult succes pe probele speciale care incep maine si aflam mai multe detalii de la Simone in declaratia de dupa shakedown:
Din pacate, testele de luni nu au fost conform asteptarilor noastre deoarece am parcurs doar 12 kilometri din cauza unor defectiuni la caseta de directe si la pompa de servo si am fost nevoiti sa ne oprim, chiar daca masina era noua. La recunoasteri am ramas surprins de probe, am mers pe cele noi, de vineri, care vor fi dificile, iar faptul ca nu avem service la mijlocul zilei va fi un lucru greu pentru piloti, suprafata fiind tare si dura. Shakedown-ul din pacate a fost la fel – am avut in continuare o mica problema la directie, nu a fost la fel de grav ca la teste, dar ne-a obligat sa ne intoarcem in service fara sa facem a treia tura. Astfel, setarile pentru acest raliu le-am facut mai mult pe hartie, fara sa simtim lucrurile, bazandu-ne pe experienta din anii trecuti din Portugalia si pe feeling-ul pe care l-am avut la Arad in masina, desi conditiile de acolo au fost diferite fata de ceea ce gasim aici. Probabil nu vom putea porni cum ne dorim, dar raliul e lung si e important sa avem un ritm in care sa progresam. Planul nostru pentru aceasta cursa este sa ajungem la final fara sa pierdem nicio secunda pentru greseli sau defectiuni la masina, dar totusi ne dorim sa avem timpi apropiati de primii si sa ne luptam in frunte. Pentru a reusi acest lucru trebuie sa fim inteligenti si sa “citim” probele, sa ne dam seama unde putem sa fortam si unde trebuie sa menajam masina.
a spus Simone Tempestini pentru RallyMax dupa parcurgerea shakedown-ului Raliului Portugaliei
Cu doar 12 puncte intre primii trei piloti din WRC, lupta va fi interesanta de-a lungul weekendului. Ogier este cel mai de succes pilot in Portugalia, cu 5 victorii (alaturi de Markku Alen), in timp ce Thierry Neuvilly s-a impus pe macadamul portughez in 2018. In aceste conditii, abordarea din prima zi de concurs, corectitudinea dictarii de vineri, viteza constanta si ordinea de start vor avea un cuvant de spus in stabilirea ierarhiei finale. Cu o decizie de ultim moment, team-mananger-ul Hyundai l-a lasat acasa pe Andreas Mikkelsen si l-a inclus in echipa pe Sebastien Loeb in Portugalia, fanii urmand a avea din nou un duel interesant intre legendele raliului modern, cei doi Sebastien care au dominat ultimii 15 ani in motorsport.
Cu un loc secund in 2018, Elfyn Evans va ataca un nou podium in lupta sa cu Kris Meeke pentru locul patru in clasamentul general, britanicul fiind invingator in cursa portugheza in 2016, la bordul unui Citroen DS3 WRC, in timp ce cel mai experimentat pilot din campionat, Jari-Matti Latvala, va pune probleme celor mai rapizi dintre concurenti, bazandu-se pe cele 12 prezente in WRC in aceasta cursa. Citroen se bazeaza pe Esapekka Lappi, finlandezul care a dovedit ca este rapid pe macadam, in timp ce al treilea pilot Hyundai va fi Dani Sordo, spaniolul care are intotdeauna o evolutie constanta pe macadamul portughez, care aduce puncte valoroase echipei. Pe langa liderul Evans, M-Sport se bazeaza in aceasta cursa pe inca doi piloti: Teemu Suninen si Gus Greensmith – britanicul debuteaza in acest weekend pe un model WRC.
La shakedown-ul de astazi, cel mai rapid a fost Thierry Neuville, urmat la 0,1 secunde de Kris Meeke si 0,4 secunde de Teemu Suninen. Ott Tanak a fost abia al patrulea (0,6 secunde de Neuville), cu acelasi timp ca multiplul campion Sebastien Loeb, in timp ce Sebastien Ogier a fost abia al 11lea, la 2,4 secunde de lider.
In WRC2Pro, noua Skoda Fabia R5 debuteaza in raliuri, pilotata de Kalle Rovanpera si Jan Kopecky, in timp ce Citroen se va baza pe rapidul Mads Ostberg, pilotul care are 12 prezente in WRC in Raliul Portugaliei, iar M-Sport pe Lukasz Pieniazek. Cu cea mai numeroasa prezenta in acest sezon, categoria WRC2 va avea la start 23 de masini, cele mai importante si titrate nume fiind Henning Solberg, Ole Christian Veiby, Pierre Loubet sau Takamoto Katsuta. Pe langa prezenta lui Simone Tempestini, pe un model Hyundai va lua startul si Hari Huttunen si celebrul portughez Bruno Magalhaes, pe langa o alta suita de piloti locali rapizi ca Armindo Araujo, campionul Portugaliei din 2018, Jose Pedro Fontes sau Ricardio Teodosio, ceilalti doi piloti clasati pe podiumul general al sezonului trecut din Portugalia. De asemenea, este de mentionat prezenta sud-americanilor Benito Guerra si Alberto Heller, a suedezului Emil Bergvist, castigatorul categoriei juniorilor anul trecut, sau a rusului Nikolay Gryazin.
Competitia va fi, cu siguranta, una dintre cele mai disputate ale sezonului in toate categoriile, fiind dificil de oferit un pronostic pentru invingator. Sa fie experienta si viteza lui Ogier cea care va invinge pe macadamul portughez, viteza pura a lui Ott Tanak sau pozitia excelenta la start a belgianului Neuville? Sau poate vom avea o surpriza din partea altor piloti rapizi: Sebastien Loeb, Kris Meeke sau Elfyn Evans. Vom afla duminica, la finalul PowerStage-ului.
Credit foto: Bogdan Barabas