Nu, nu exista proba de 100 km garduri. Probabil ca niciunui om nu i-ar fi la indemana. Exista, insa unele situatii care s-ar apropia, la nivel de concept. Asa a fost Raliul Sibiului 2019 pentru Ciprian Lupu, primul utilizator de scaun rulant care a luat startul intr-o etapa de Campionat National. Si nu a fost o simpla participare, ci s-a soldat si cu o clasare pe podiumul de premiere.
Desi subiectul este despre automobilism sportiv, raliuri, mai precis, la o analiza mai atenta este ? fara niciun fel de exagerare ? o lectie de viata. Pentru cei care urmaresc competitiile automobilistice care se desfasoara in Romania, numele de Ciprian Lupu nu poate trece indiferent. Pentru ceilalti, poate ca nu va trece de acum inainte. Ciprian este primul sportiv licentiat de catre Federatia Romana de Automobilism Sportiv care utilizeaza un scaun rulant.
In urma unui eveniment nefericit, petrecut pe cand avea doar 18 ani, Ciprian s-a vazut nevoit sa-si regandeasca viata, sa se adapteze unui stil complet diferit. Ambitia si vointa de fier i-au fost aliati de incredere. Munceste in cadrul unei fundatii care se ocupa de reintegrarea in societate a tinerilor cu deficiente locomotorii si conduce automobilul zilnic pentru a putea sa le faca pe toate. Si de parca nu era suficient ca are tarie de caracter, pasionat de automobilism sportiv, Ciprian a urmat cursuri de pilotaj sub atenta supraveghere a celor de la Napoca Rally Academy.
Ceea ce parea imposibil, de doi ani incoace nu mai este! Ciprian Lupu concureaza cu succes in competitiile de viteza in coasta. Chiar si asa, cei care urmaresc Campionatul National de Raliuri al Romaniei au avut o surpriza atunci cand pe lista de start a Raliului Sibiului 2019 aparea si numele lui Ciprian, intr-un echipaj format impreuna cu navigatorul Radu Guramulta si un Citroen C2.
Raliul este un sport complet, care se bazeaza in primul rand pe anduranta echipajului si pe posibilitatea de adaptare rapida la situatii neprevazute. Distantele destul de lungi, temperatura ridicata si mai ales timpul petrecut pe parcursul zilelor de concurs in automobil urmau sa fie adevaratele provocari pentru Ciprian. Dupa doua zile de recunoasteri ale traseului si o prima sesiune de testare (shakedown) au urmat doua zile de concurs. Cu aceeasi ambitie cu care s-a ocupat de transformarea unui Citroen C2 de strada intr-un automobil de competitie care sa respecte toate cerintele de omologare sportiva si in plus sa fie adaptat pentru a putea fi pilotat doar prin intermediul mainilor, Ciprian a parcurs toate cele 15 probe speciale ale Ralilui Sibiului 2019, adica peste 100 km de proba speciala si alte cateva sute de km de etape de legatura.
La finalul competitiei, care a reprezentat o victorie prin simplul fapt ca a putut fi parcurs tot traseul, intr-o veritabila cursa cu propria ambitie, echipajul Ciprian Lupu/Radu Guramulta a reusit sa obtina chiar si o distinctie sportiva. Clasa la care a participat, national 12, a avut la start 5 echipaje, dintre care doar 4 au reusit sa termine intrecerea. Ciprian Lupu a reusit timpi suficient de buni pe probele speciale, care i-au permis la final sa ocupe pozitia a treia a podiumului. Asadar, dincolo de triumful parcurgerii de la un capat la altul a unei competitii dificile, cireasa de pe tort a fost reprezentata de rezultatul sportiv in sine.
?Sunt constient ca la momentul nasterii ideii participarii mele la un raliu adevarat, foarte multi au fost socati de gand. La fel a fost si cand am anuntat ca vreau sa particip la intrecerile de viteza in coasta si iata ca sunt deja la al doilea sezon si am reusit sa am rezultate bune. Acum am vrut sa fac un pas inainte si sa iau contact cu lumea raliurilor, mult mai complexa decat pare din exterior. A fost destul de obositor pentru mine si a trebuit sa duc o lupta veritabila cu caldura. Putina lume stie ce inseamna sa stai echipat complet intr-o masina fara sistem de climatizare, in luna iulie, cu orele. A fost mult mai greu decat pilotajul in sine. Le multumesc celor care au facut posibil momentul Raliul Sibiului 2019! In primul rand Federatiei, pentru ca a permis participarea mea in grupa celor mari, Napoca Rally Academy si in special Simone Tempestini pentru toate sfaturile acordate de-a lungul anilor si pentru suportul tehnic, partenerilor mei ? ProX si Hotel Ibis Sibiu, prietenilor Tutu Razvan, Dan Spuderka si Manu Mihalache, pentru ca masina a fost impecabil pregatita pentru concurs si pilotului Mihnea Muresan care mi-a daruit anvelopele necesare pentru etapa. Sper doar ca acesta sa fie un inceput si un exemplu ca nimic nu este imposibil, cu adevarat?, a declarat Ciprian Lupu dupa festivitatea de premiere.
In dreapta lui Ciprian Lupu, in postura de navigator, a fost jurnalistul Radu Guramulta care a concurat intr-o postura inedita comparativ cu alte competitii la care a luat parte.
?Fara sa para ca ne victimizam in vreun fel, a fost greu. E cu atat mai mare implinirea ca am reusit sa terminam si, mai mult, sa luam si un trofeu pentru prestatia noastra. Pentru mine, cel mai important ar fi ca Ciprian sa dea un exemplu, in doua directii. O data ar fi un oarecum semnal de alarma catre cei care trateaza incorect persoanele cu dizabilitati. Sunt situatii in care ar trebui sa se gandeasca de mai multe ori inainte de a face afirmatii sau a actiona in mod gresit. A doua directie ar fi exemplu dat celor care sunt pusi in situatia de a folosi fotolii rulante. Poate ca pentru multi independenta data de un automobil personal pare imposibila. Iata ca nu este, iar daca Ciprian poate participa la competitii sportive, cu ambitie si luciditate oricine poate invata sa conduca si sa-si usureze astfel viata. Le multumesc tuturor celor care au avut incredere in noi, dar si celor care, desi au fost circumspecti, au avut taria de caracter sa isi regandeasca pozitia. Dedic acest rezultat memoriei bunului meu prieten, George Botezatu, plecat dintre noi nedrept si mult-mult prea devreme!?, a concluzionat Radu Guramulta.
Ciprian Lupu a fost sprijinit la Raliul Sibiului 2019 de catre Napoca Rally Academy, ProX, Hotelul Ibis, #Motorsport si de catre prieteni. Partener media: Autostiri.ro