Raliul Harghitei a fost intodeauna una dintre etapele din calendar cu cei mai multi fani prezenti pe marginea probelor speciale, cu o atmosfera speciala si cu probe speciale pe care spectacolul e la el acasa. In 2019, organizatorii au pregatit un formt foarte similar cu cel de anul trecut, raliul bazandu-se pe “Bucin” si “Liban” in prima zi, cand va avea loc superspeciala, si pe cele trei bucle a cate trei probe in ziua secunda: “Valeni”, “Sanpaul” si “Lueta”. Mai jos am pregatit cateva informatii despre probele speciale si sfaturi pentru ce variante de program au spectatorii pentru cursa din acest weekend.
Din punctul de vedere al echipei RallyMax, varianta prin care spectatorii pot vedea maximul la Raliul Perla Harghitei este urmatoarea: PS1 “Bucin” si PS3 “Superspeciala” in ziua de vineri, urmand ca sambata sa se vada trei treceri pe acelasi traseu de concurs, preferabil speciala “Lueta”. Recomandarea noastra este vizionarea primei speciale a raliului undeva in zona de start, astfel incat masinile spectatorilor sa poata fi parcate inaintea zonei controalelor orare, fara a incurca traficul masinilor de curse. Astfel, de aici se va putea pleca cu usurinta inapoi spre Odorheiu Secuiesc pentru a ajunge in timp util la superspeciala organizata in centrul orasului.
Pentru ziua secunda variantele “Valeni” si “Sanpaul” prezinta locuri suficiente pentru trei treceri care pot satisface orice spectator, dar proba “Lueta” este net superioara celorlalte. Recomandam intrarea cu masina personala pe proba speciala, parcarea ei intr-una din zonele sigure din zonele kilometrilor 2.5-3, din zona intermediarului 7 (km 4,26) sau in zona Bailor Chirui. Virajele interesante sunt usor de gasit, majoritatea fiind ideale pentru fani. Propunerea noastra se indreapta catre platoul din zona kilometrului 3 sau din zona restaurantului Asszonybosszanto, desi numeroase locuri spectaculoase sunt amplasate si in a doua jumatate a probei.
?Bucin? , prima proba a raliului este si cea mai lunga a competitiei, cu aproape 29 de kilometri cronometrati parcursi de echipaje prin Pasul Bucin, intre Praid si Gheorgheni. Speciala este una foarte rapida, unde vitezele dezvoltate vor fi foarte mari, chiar si de masinile cu puteri mici. Cu un inceput pe cativa kilometri unde unele viraje viraje interesante sunt intrerupte de linii drepte, proba “Bucin” urca treptat in altitudine pe o multitudine de viraje rapide, de viteza, pana in zona celor doua “ace de par” in urcare, situate aproape de varf. In Pasul Bucin exista posibilitatea parcarii masinilor, ca mai apoi partea tehnica sa inceapa pentru echipaje. Coborarea este una care imbina virajele rapide cu cele lente, ruperile de ritm fiind dese si locurile interesante multiple.
A doua speciala, ?Liban?, este una tehnica, cu o diversitate mare de viraje, de la locuri rapide si pana la succesiuni lente. Speciala prezinta cateva locuri interesante pentru spectatori pe inceputul probei, unde in zona carierei exista o capcana, dar si pe mijloc sau final, unde virajele inlantuite pot fi solutii bune. Din pacate, daca se alege aceasta speciala nu se va putea ajunge la superspeciala din Odorheiu Secuiesc.
Prima din cele trei probe de sambata, ?Valeni?, are o lungime de 6,40 kilometri si multiple optiuni pentru fani. Cu o urcare rapida la iesirea din localitate, spectatorii se pot aseza pe unul din primele 4 viraje (pana in intersectia cu drumul spre Teleac), ca mai apoi coborarea pe langa localitatea Chinusu sa fie una foarte interesanta. Ultimele doua viraje lente de pe final, inaintea liniei drepte din dreptul sosirii, au fost intotdeauna spectaculoase si apreciate de fanii care au avut parte de derapaje si usoare iesiri in decor.
Speciala ?Sanpaul? incepe cu un viraj capcana intr-o zona rapida, urmata de o urcare cu multa vizibilitate pe versantul unui deal. De aici spectatorii pot vedea numeroase viraje si inlantuiri, ca mai apoi drumul sa coboare pe cateva viraje lente si denivelate pana intr-o intersectie accesibila din zona Baraolt.
Desi de doar 13,7 kilometri lungime, speciala ?Lueta? este, cu siguranta, regina Raliului Harghitei, fiind privita de majoritatea concurentilor ca una din cele mai frumoase probe de asfalt din Romania. Drumul ingust, virajele diversificate, capcanele numeroase, interioarele “murdare” cu pietris si viteza pe care masinile o ating pe aceasta speciala o recomanda ca favorita pentru ziua de sambata. “Lueta” este categoric recomandarea noastra pentru acest raliu, mai ales prin prisma atmosferei care se intalneste pe proba, cu multi fani veniti pe virajele de aici si cu un peisaj pitoresc.
Mai jos, pentru fiecare proba speciala, gasiti recomandari pentru cateva locuri pentru spectatori, cu link-uri catre coordonatele GPS din Google Maps si cu o scurta descriere. Hartile raliului sunt disponibile la finalul articolului.
Locuri GPS (Google Maps) recomandate pentru PS1 “Bucin”:
- https://goo.gl/maps/mLBDnbidfZS5K5P27 – la cateva sute de metri dupa start, masina se poate lasa in afara probei si urca pe jos
- https://goo.gl/maps/rANUXnGFrvwkLJEG7 – o succesiune continua de viraje – Din pacate, locurile pentru spectatori sunt limitate si nu se pot vedea mai mult de 2 viraje, dar reprezinta o optiune
- https://goo.gl/maps/GBPCPoygerNPrRgMA – viraje lente in urcare, locuri de parcare in zona
- https://goo.gl/maps/5KBdd8SFxARna5FH8 – singurele “ace de par” in urcare
- https://goo.gl/maps/kUkAABmUzrKgot2t7 – Pasul Bucin – locuri de parcare multiple si posibilitate de deplasare pe jos catre acele de par anterioare sau virajele in coborare, inspre Gheorgheni
- https://goo.gl/maps/xLmdw8SdwQmU8zaE9 – multiple viraje de dreapta lente care sunt precedate de viraje rapide – toate reprezinta locuri interesante si pot fi optiuni. Masinile trebuie lasate la pensiunile din jur sau in Pasul Bucin
- https://goo.gl/maps/CPsWoM7m7T3E2u299 – un “ac de par” in coborare aproape de finish, care cu virajele rapide dinainte reprezinta o optiune buna pentru toate tipurile de viraj
- https://goo.gl/maps/7kGVZrQU89H3LFoXA – ultimul viraj inainte de sosire – o optiune perfecta daca se intra pe proba dinspre Gheorgheni, masinile putand fi lasate in afara probei
Locuri GPS (Google Maps) recomandate pentru PS2 “Liban”:
- https://goo.gl/maps/1kXLLU82yyat6KkR9 – un viraj “capcana” la cateva sute de metri dupa sosire, in zona unei cariere de piatra. Parcare posibila pentru numeroase masini
- https://goo.gl/maps/22G8HQPkFbbnYxBM9 – doua viraje legate care ofera o vizibilitate mai mare
Locuri GPS (Google Maps) recomandate pentru PS 4-7-10 “Valeni”:
- https://goo.gl/maps/8C33qbSQNmNMBAZt5 – succesiune de viraje lente si rapide in urcare. Posibilitate de parcare
- https://goo.gl/maps/n44oRcdsTXcJfaNt5 – viraj lent (cu derapaje). Posibilitati multiple de parcare in sat
- https://goo.gl/maps/mZNKG36uCLHmrGC79 – viraje lente si spectaculoase pe finalul probei
Locuri GPS (Google Maps) recomandate pentru PS 5-8-11 “Sanpaul”:
- https://goo.gl/maps/y4MgE8SzM7WLRRE78 – zona cu vizibilitate foarte mare pe urcarea pe proba. Se poate alege oricare din virajele de mai jos sau orice zona ofera mai multa vizibilitate
- https://goo.gl/maps/12VDQK7YJUghLgHe6 – viraje lente, in coborare, cu vizibilitate redusa, dar care reprezinta un interes pentru spectatori
- https://goo.gl/maps/L2fpvy1nqDTXrqBC9 – intersectie unde echipajele franeaza violent dupa o coborare lunga si vireaza stanga spre localitatea Craciunel. Multiple locuri de parcare.
Locuri GPS (Google Maps) recomandate pentru PS 6-9-12 “Lueta”:
- https://goo.gl/maps/MuwVAr3iqYu1Y9Wb7 – un viraj de stanga spectaculos dupa o sectiune foarte rapida. Se poate combina cu urmatoarele viraje (in sensul probei)
- https://goo.gl/maps/DZxbDMtUucA1gASQ8 – viraj strans si murdar de dreapta, in coborare, cu pietris. Vizibilitate pentru multiple viraje.
- https://goo.gl/maps/pisk4sM4JPcyZkfSA – viraj foarte lent de dreapta, la iesire din padure, unde majoritatea echipajelor vin “in derapaj”. Multiple locuri de parcare in zona pensiunilor.
- https://goo.gl/maps/Ah8vxAwxKqEY5ckR6 – o capcana unde multe echipaje au iesit in decor fara urmari grave. Un viraj de stanga murdar, spectaculos. Putine locuri de parcare in zona. Recomandam asezarea intr-un loc sigur pentru spectatori, departe de drum
- https://goo.gl/maps/dHNHHXLfeeM75TS98 – o sucesiune de viraje rapide terminate cu o trecere lenta, foarte ingusta, peste un pod. Multiple locuri de parcare.
- https://goo.gl/maps/9grdfefj6NJshAyX6 – un viraj lent de stanga amplasat dupa o trecere dificila peste un pod virajat. Se pot vedea doua treceri in viraj si la podetul amplasat cu cateva zeci de metri inspre startul probei