Editia din 2019 a Wales Rally aduce schimbari in programul cursei, cu startul festiv programat in Liverpool, o premiera pentru competitia din Marea Britanie, dar si cu parcul de service amplasat pe strazile din Llandudno, un orasel de coasta din nordul regiunii. Vineri, raliul se bazeaza pe probele din nordul Wales-ului, din zona Parcului National Snowdonia, unde echipajele vor alerga de doua ori pe “Elsi” (11,65km), “Penmachno” (16,19km), “Dyfnant” (19,36km) si “Aberhirnant” (10,26km), ca mai apoi sa se indrepte catre proba-spectacol Slate Mountain. Sambata, cea mai lunga zi a raliului, una parcursa fara o vizita in parcul de service, programeaza trei clasice: “Dyfi” (25.86km), “Myherin” (22.91km) si “Sweet Lamb Hafren” (25.65km), dar si o alta speciala gandita pentru fani – “Colwyn Bay”. Duminica, echipajele vor parcurge 5 speciale, cu doua treceri pe “Alwen” (10,41km) si “Brenig” (6,43km), cea care este si PowerStage, dar si una pe “Great Orme”, pe traseul de concurs care inconjoara zona de coasta de langa Llandudno.
Niciun pilot nu s-a bucurat de un succes mai mare in Marea Britanie pe cat a facut-o Sebastien Ogier, pilotul Citroen Racing avand in visterie cinci victorii pe macadamul alunecos din Tara Galiilor. Dupa victoria din Turcia, campionul en-titre a revenit in lupta pentru un nou titlu, fiind in prezent pe locul secund, la doar 17 puncte de liderul Tanak si cu 13 puncte in fata belgianului Thierry Neuville, dar cu un maximum de 90 de puncte ce pot fi stranse la cele trei curse ramase de disputat. “Sunt determinat sa incerc o noua victorie, mai ales deoarece ordinea de start nu e o problema majora aici. E important sa citesti corect aderenta, sa te adaptezi la conditii in acest raliu care ofera diferente mari de conditii. E foarte important sa raman calm si sa dam totul pe probe” a spus Ogier. Disputa dintre cei trei pretendenti la titlu va fi de urmarit in acest weekend, victoria aici putand fi una decisiva, cu doar doua raliuri ramase de desfasurat dupa cel din Tara Galiilor, in Spania si Australia.
Desigur, pe lista de start se afla toti pilotii importanti din Mondial, cu Evans revenit dupa evenimentul-suport din Letonia, de cand a acuzat dureri si a fost pus pe “banca de rezerve” pana la revenirea de acasa, din Tara Galiilor. Cel mai rapid la shakedown, Kris Meeke are una din primele sanse in Wales Rally GB, fiind raliul sau de casa si fiind un expert al evolutiei pe suprafete alunecoase. Cu al patrulea timp la testele de dimineata, Esapekka Lappi confirma forma buna din ultima perioada si isi pune numele in dreptul favoritilor pentru podium, cu Latvala, Mikkelsen sau Suninen cu sanse mari pentru lupta din frunte. Notam si revenirea lui Craig Breen, irlandezul care porneste din nou pe un model i20 si care anul trecut a ocupat locul al patrulea in Wales Rally.
In categoria masinilor R5, cu probabil cea mai numeroasa lista de start din ultima perioada, luptele vor fi stransa in cele doua clasamente. WRC2Pro, cu 5 masini la start, va vedea un duel acerb intre cinci piloti valorosi: Kalle Rovanpera si Jan Kopecky pe Skoda Fabia R5, Mads Ostberg pe un Citroen C3R5, si cei doi piloti care “alearga” cu modele Fiesta R5: Gus Greensmith si Hayden Paddon. OC Veiby, Benito Guerra, Kajetan Kajetanowicz sau Alberto Heller sunt doar cativa dintre pilotii care vor lua startul intr-un clasament numeros in WRC2, Rhys Yate, unul dintre cei mai rapizi localnici.
Fanii vor avea parte si de un moment istoric in Wales Rally GB: dupa participarea in Spania in 2018, Petter Solberg va lua startul in raliul de retragere pe un VW Polo R5, in timp ce fiul sau, talentatul Oliver, isi face debutul pe o masina identica. Este astfel, un schimb de generatii pe care fanii il vor urmari cu sufletul la gura, tinand cont ca Petter a fost unul din cei mai iubiti piloti care au luat startul in WRC.
Etapa din Marea Britanie este si parte a Campionatului Mondial de Raliuri pentru Juniori, cu 10 piloti inscrisi la startul uneia dintre cele mai dificile competitii ale sezonului. Tom Kristensson si Jan Solans se vor lupta pentru titlul JuniorWRC, cei doi piloti fiind despartiti de un singur punct inaintea startului, in timp ce Raul Badiu va fi absent in etapa din Wales ca urmare a iesirii violente in decor din Finlanda.
La superspeciala de start a raliului, pe o ploaie torentiala care a devenit mai intensa pe masura ce echipajele luau startul, aderenta scazuta a fost ideala pentru Kris Meeke, care a obtinut cel mai bun timp, cu 2,1 secunde in fata lui Neuville. Surpriza probei spectacol a fost Petter Solberg, cel care a obtinut al treilea timp, la 3,3 secunde de Meeke, in timp ce Ogier s-a clasat al patrulea, la 3,8 secunde. Tanak a avut o problema pe un viraj lent, fiind nevoit sa reporneasca motorul Yaris-ului, si a pierdut aproape 9 secunde pe 3,58 kilometri ai PS1.