Cu opt raliuri pe asfalt si macadam care au variat din punct de vedere al conditiilor, duritatii, lungimii sau complexitatii, sezonul 2019 al Campionatului National de Raliuri a fost unul dintre cele mai disputate si interesante din ultimii ani, cu schimbari de clasament in fruntea ierarhiei generale si cu o lupta impinsa pana la ultimul raliu din an. Cu numere mari de inscrisi, cu raliuri unde am avut parte de numeroase abandonuri, dar si cu etape noi in calendar, sezonul 2019 a fost unul care trebuie analizat in detaliu.
Dupa mai multe sezoane in care numarul etapelor a fost stabilit la sapte, 2019 a avut in program opt curse in Campionatul National de Raliuri, noutatea majora fiind revenirea Raliului Argesului, etapa care s-a desfasurat in 2010 si a fost anulata in 2011, de aceasta data sub organizarea DTO Rally Team. Transilvania Rally a fost mutata din prima jumatate a sezonului, din zona lunii mai, pana in final de septembrie, in timp ce Autoblic, organizatorul Raliului Brasovului, a decis trecerea competitiei pe macadam si astfel s-a incheiat o traditie lunga de zeci de ani, prin care Brasovul deschidea sezonul cu celebrele speciale de asfalt.
Campionatul National de Raliuri a debutat cu Raliul Argesului, o etapa noua, care revenea in calendar dupa o absenta de 9 ani si care a dus, din nou, motorsportul pe Transfagarasan, pe partea sudica, intre zona Vidraru si Conacul Ursului (mai jos de Cabana Capra). Competitia a avut parte de o primire calduroasa din partea numerosilor fani, cu aproximativ 12.000 de spectatori la superspeciala complexa din zona stadionului, care s-a desfasurat pe o lungime de peste 7 kilometri. Speciala de debut a raliului a dat de furca echipajelor, drumul ingust si virajat fiind locul multor iesiri in decor. Cu un parcurs rapid, Simone Tempestini s-a impus in cursa de debut a sezonului, fiind urmat de favoritul local, Vali Porcisteanu, care a tinut pasul cu pilotul Napoca Rally Academy pe primele speciale. Dan Girtofan a avut un parcurs constant si a ocupat ultima treapta a podiumului, urmat de Sebastian Barbu, cel care debuta pe un model R5 si care a avut parte de cateva alegeri neinspirate de anvelope. Pe lista abandonurilor s-au numarat nume mari, printre care si Bogdan Marisca, cu doua pene si o singura rezerva, dar si Titi Aur, care iesea in decor pe PS1, copilotul Silviu Moraru avand nevoie de ingrijiri medicale.
Mutati pe macadamul aradean, conditiile atmosferice au fost dificile pentru echipaje, cu ploaie, mult noroi si probe mai dure decat in anii precedenti. Cu un format identic cu anii trecuti, Raliul Aradului a fost dominat de Simone Tempestini, cel care incepea in forta cele 9 probe. Rand pe rand, cel mai rapid pilot Napoca Rally Academy s-a impus pe toate specialele si a castigat cu aproape 4 minute avans in fata lui Dan Girtofan, reusind a doua victorie a sezonului. Intr-o lupta stransa pentru locul secund, Vali Porcisteanu incearca din rasputeri sa obtina 18 puncte, dar, in ciuda unui ritm foarte bun in a doua jumatate a raliului, termina la 0,6 secunde in spatele lui “Giri”, avand parte si de o penalizare de 3 secunde pentru atingerea unei sicane. Pe patru se claseaza din nou Sebastian Barbu, in timp ce Titi Aur si Bogdan Marisca ocupa locurile 5 si 6, intr-un raliu dificil, in care duritatea specialei “Nadas” a pus probleme majoritatii echipajelor.
Cu Tempestini absent la Bacau datorita unui program partial in Romania, favoritul Vali Porcisteanu a reusit prima victorie cu Citroen-ul C3R5, noua sa masina, in Raliul Moldovei. Singurul care i-a pus probleme reale lui “Vallino” a fost Adrian Raspopa, la prima cursa cu o Skoda Fabia R5 si la a doua din cariera cu un R5, care l-a urmat pe podium, reusind si doua victorii de speciala. Rapidul pilotul din Onesti a dovedit ca poate fi un pretendent la titlu in cazul unui sezon complet, fiind urmat in Raliul Moldovei de catre Dan Girtofan, care a obtinut al treilea podium al sezonului din tot atatea curse. Cu Marisca absent, locul al patrulea a fost ocupat de Titi Aur, in timp ce Sebastian Barbu a abandonat in prima zi, cu doua pene de cauciuc si o singura rezerva.
Din nou pe asfalt pentru Raliul Perla Harghitei, Simone Tempestini revine in forta si se impune pe toate probele, cu exceptia superspecialei, care este adjudecata de Sebastian Barbu. Alaturi de Sergiu Itu, Tempestini obtine o noua victorie, a treia din tot atatea prezente, fiind urmat pe podium de Bogdan Marisca si Dan Girtofan, brasoveanul fiind la al patrulea podium consecutiv. Lupta pentru locul secund a fost foarte stransa, patru piloti fiind implicati in duelul cu secundele: desi era pe doi dupa cinci probe speciale, Alexandru Pitigoi a pierdut constant secunde din cauza conditiilor meteo si a incheiat cursa pe locul cinci, cu 1,4 secunde in spatele lui Sebastian Barbu si mai putin de 6 secunde de podium. Cu probleme tehnice pe durata celei de-a doua zile de concurs, Valentin Porcisteanu s-a aflat in afara podiumului de-a lungul cursei, terminand pe locul 5 in clasamentul general FIA si pe sase in cel open, cedand astfel pozitia de lider provizoriu in clasamentul general lui Tempestini. De notat ca etapa harghiteana a fost ultima la care Titi Aur a luat startul in 2019, multiplul campion national fiind nevoit sa spuna stop participarii din cauza retragerii sponsorului principal.
La Raliul Sibiului a venit prima surpriza a sezonului, cand Simone Tempestini abandoneaza dupa aproximativ 700 de metri de proba speciala, in urma unei iesiri in decor la viteza mare. Hyundai-ul i20 R5 are parte de daune serioase si proba este oprita, fiind primul abandon in CNR al clujeanului de la editia 2018 a Raliului Aradului. In fata propriilor fani, Sebastian Barbu “zboara” in lupta cu cronometru, reusind timpi excelenti pe probele cunoscute din zona Paltinis, cat si pe cele nou introduse in program. Sibianul reuseste astfel prima victorie din cariera, in sezonul de debut cu un model R5, demonstrand ca este capabil sa se lupte cel putin pentru podium in Campionatul National de Raliuri. Constant si eficient, Dan Girtofan obtine un nou loc secund, al cincelea consecutiv, in timp ce Valentin Porcisteanu urca nesperat pe ultima treapta a podiumului, trecand in fata lui Pitigoi pe superspeciala de incheiere a raliului.
Din nou pe macadam, Raliul Iasului aduce un nou moment neplacut pentru Simone Tempestini: pilotul Napoca Rally Academy abandoneaza pentru a doua oara consecutiv, lovind un cap de pod pe un interior pe a treia proba a cursei. Cu un traseu de exceptie si de o calitate foarte buna, echipajele s-au luptat intens cu secundele, iesirile in decor fiind surprinzator de numeroase. Abandonul lui Tempestini a lasat loc liber lui Porcisteanu pentru a doua sa victorie a sezonului, pitesteanul avand un ritm excelent la bordul Citroen-ului C3R5 si trecand, din nou, in fruntea clasamentului general provizoriu. Implicat in lupta stransa pentru victorie cu Porcisteanu, Bogdan Marisca s-a aflat temporar la conducerea cursei, dar a abandonat in ziua secunda pe “Dobrovat”, unde a lovit un cap de pod. Din nou, constanta lui Dan Girtofan il aduce pe podium, in timp ce Catalin Grigoriu obtine cel mai bun rezultat al carierei, locul al treilea, profitand de multitudinea de abandonuri pe probele excelente de macadam din judetul Iasi. Sebastian Barbu abandoneaza dupa prima proba cu motorul Skodei Fabia R5 distrus, in timp ce Adrian Raspopa a fost nevoit sa spuna stop pe PS4, unde a ramas suspendat pe un mal de pamant.
Transilvania Rally, cursa de casa pentru Napoca Rally Academy, a reprezentat o dominatie categorica a echipei clujene. Simone Tempestini a condus cursa inca de pe prima proba, reusind cel mai bun timp pe aproape toate specialele, si s-a impus pe asfaltul rapid din judetul Cluj. Cu o cursa perfecta, Bogdan Marisca a reusit un loc secund in fata propriilor fani, in timp ce Alexandru Pitigoi, cu o victorie de proba pe “Floresti”, a dus superbul Porsche 911 GT3 pe locul trei in clasamentul general OPEN. In clasamentul FIA, cu o penalizare de 40 de secunde pentru intarzierea intr-un control orar, Sebastian Barbu incheie al treilea, urmat pe locul 4 de Valentin Porcisteanu, pilotul DTO Rally Team avand parte de un ritm sub asteptari si de cateva probleme tehnice.
Tess Rally 2019 a fost o adevarata ”finala” de campionat, cu multe lupte care s-au disputat pe macadamul din judetul Brasov, cu bucurii pentru unele echipaje si cu dezamagiri pentru altele. Cu probe speciale complet noi si cu schimbarea suprafetei de concurs, duritatea probei “Sacele” si complexitatea specialei “Glejarie” au tinut prim-planul. Cum Valentin Porcisteanu a fost nevoit sa spuna stop dupa prima proba a raliului, pe care a facut doua pene de cauciuc (avand doar o rezerva), Simone Tempestini s-a indreptat catre o victorie categorica, a cincea a sezonului, cu ajutorul careia si-a adjudecat al patrulea titlu din cariera. Dupa victoria de la Sibiu si alte curse in care a fost aproape de podium, Sebastian Barbu s-a clasat al doilea, in timp ce brasoveanul Dan Girtofan reuseste o noua clasare in top 3, a saptea a sezonului, cu un singur abandon tehnic, la Cluj.
La finalul sezonului 2019, Simone Tempestini si Sergiu Itu obtin un nou titlu de campion, al patrulea pentru Simone si al doilea pentru Sergiu, dupa ce in 2018 s-au aflat la primul triumf impreuna. In ciuda abandonurilor de la Sibiu si Iasi, echipajul a fost cel mai rapid la cinci etape din calendar si s-a impus cu un avans de 42 de puncte in fata locului secund. Valentin Porcisteanu si Dan Dobre reusesc un nou titlu de vice-campioni, dupa cel de anul trecut, cu doua victorii in Raliul Moldovei si Raliul Iasului, dar cu un ritm sub cel al campionilor. Constant, cu podiumuri la fiecare cursa si cu un singur abandon tehnic, echipajul format din Dan Girtofan si Tudor Marza a incheiat pe locul trei, cu doar sase puncte in fata sibienilor Sebastian Barbu si Bogdan Iancu, care au dovedit, la primul sezon cu un model R5, ca sunt suficient de rapizi pentru a se lupta cel putin pentru podiumul general. Cu sase prezente, dintre care trei abandonuri, Bogdan Marisca si cei doi copiloti ai sai, Sebastian Itu si Karoly Borbely, au incheiat sezonul 2019 pe locul al cincelea in clasamentul general.
Vom continua maine cu analiza sezonului pentru toate clasele si categoriile din Campionatul National de Raliuri.