Daca ieri am analizat lupta de la varful clasamentului general din Campionatul National de Raliuri, partea a doua a seriei dedicata retrospectivei se concentreaza pe clasele si categoriile in care au luptat zeci de echipaje de-a lungul celor opt curse din 2019. Cu dueluri stranse in fiecare competitie, cu multe masini la startul majoritatii categoriilor si cu titluri care s-au decis la ultimul raliu al sezonului, anul competitional incheiat a fost unul extrem de interesant de urmarit in toate clasele din CNR.
In clasamentul echipelor din Campionatul National de Raliuri, sezonul a inceput cu prezenta a doar doua formatii: Napoca Rally Academy si DTO Rally Team. Cu un titlu in 2018, clujenii plecau ca favoriti, reusind sa se impuna in primele doua curse, la Arges si Arad. Totodata, incepand cu etapa aradeana, raliurile din Romania au avut parte de revenirea Sibiu Racing Team, care s-a aliniat la start cu 4 echipaje. Cu DTO Rally Team invingatoare in Raliul Moldovei si Sibiu Racing Team in cursa de “casa”, Napoca Rally Academy si-a adjudecat toate celelalte sase etape, fiind campioana in clasamentul echipelor in 2019, cu 137 de puncte in fata pitestenilor de la DTO Rally Team, in timp ce Sibiu Racing Team s-a clasat pe ultima treapta a podiumului.
Cu multe masini R2 si R3 la start, dar si cu piloti foarte rapizi, categoria masinilor cu tractiune fata a fost una dintre cele mai disputate in acest sezon. Dupa un start echilibrat, cu cate o victorie pentru Adrian Teslovan si Mihnea Muresan, era clar ca lupta pentru titlu se va da intre cei doi piloti. Teslovan este primul care greseste in Moldova, abandonand din postura de lider pe aceeasi speciala “Vermesti” pe care are probleme de mai multi ani, ca mai apoi Mihnea Muresan sa iasa in decor la Harghita si sa fie exclus la Sibiu. Cu doua victorii consecutive la Iasi si Cluj pentru Mihnea, duelul s-a transat la ultima etapa, Tess Rally Brasov, unde Muresan avea nevoie sa termine in fata lui Teslovan, reusind acest lucru cu un ritm excelent pe probele de macadam. Astfel, Mihnea Muresan este campion al categoriei 2FWD, in timp ce Adrian Teslovan incheie sezonul pe locul secund, la cinci puncte de clujean. Pe locul trei, in ciuda absentei de la ultima etapa, se claseaza Norbert Maior, care cu o masina de clasa 9 a reusit o clasare in fata lui Mihai Manole (Renault Clio R3) si a lui Eugen Caragui (Peugeot 208 R2).
Clasa RC2, dedicata masinilor R5, a avut un podium identic cu cel al clasamentului general absolut, cu Simone Tempestini primul, urmat de Valentin Porcisteanu pe locul secund si Dan Girtofan pe ultima treapta a podiumului. Pe de alta parte, fosta clasa 3, numita RC2N, a avut parte de un numar de 7 masini in 2019, cu modele Subari si Mitsubishi pe lista de start. Cu cinci piloti care s-au aflat constant pe podium, a doua jumatate a sezonului a insemnat lipsa de la start a lui Cristi Timisica, cel care pornise cu potential la inceputul lui 2019. Cu cinci victorii din sapte prezente, Andrei Girtofan a avut un parcurs de exceptie in 2019 si a reusit titlul clasei RC2N si locul 6 in clasamentul general, fiind urmat de catre Calin Bucur. Sibianul a concurat cu fosta masina a lui Manu Mihalache la cinci curse din sezon, fiind foarte rapid si avand sanse reale la titlu, cand lipsa bugetului l-au obligat sa fie absent la ultimele doua curse. Intr-un duel direct pentru podium, Razvan Trisnevschi si Adrian Grigore s-au luptat pentru locul al treilea in cadrul clasei RC2N la Brasov, primul reusind sa isi adjudece “bronzul” a finalul lui 2019.
Cu trei piloti prezenti constant la startul clasei RC3, duelul a fost unul interesant pentru podium si titlu de-a lungul celor 8 etape din acest an. Adrian Teslovan a fost cel mai rapid de-a lungul sezonului, reusind sa devina, din nou, castigator al clasei, in timp ce Mihai Manole si noul sau Renault Clio R3 au adus un plus de spectacol. Reusind doua victorii in cadrul clasei, la Bacau si Cluj, Manole s-a clasat al doilea, urmat de Enis Arif, constanteanul care a schimbat Honda Civic-ul R3 pe o Skoda Fabia R5 la finalul sezonului.
Cu patru piloti care porneau cu sanse reale la titlu la inceputul sezonului, clasa RC4 a fost una dintre cele mai disputate din 2019. Mihnea Muresan a pornit in forta, cu victorii in primele trei curse, ca mai apoi, dupa o absenta la Bacau, Csongor Szabo sa revina cu o noua masina, un Ford Fiesta R2T, si sa se impuna la Raliul Harghitei si cel al Sibiului, revenind in calculele pentru titlu dupa abandonul de la Arad. In paralel, Muresan isi trecea un abandon si o excludere in dreptul numelui la mijlocul sezonului, in timp ce constanta si viteza lui Alexandru Gheorghe si a lui Eugen Caragui rezulta in sanse reale la titlu pentru toti cei patru piloti. Raliul Iasului aduce un abandon tehnic pentru Gheorghe si o iesire in decor pentru Szabo, Muresan reusind doua victorii consecutive, cu cea de la raliul de casa. Astfel, Mihnea reuseste la debutul pe un model R2 sa se impuna in cadrul clasei RC4 si in clasamentul masinilor cu tractiune fata, fiind urmat pe podium de Alexandru Gheorghe si Eugen Caragui, ambii aratand un ritm in crestere de la o cursa la alta de-a lungul sezonului. Lupta pentru locul secund s-a decis abia la ultimul raliu, cand problemele la motor ale lui Caragui l-au obligat sa abandoneze, in timp ce Csongor Szabo a fost absent la ultimele doua curse din cauza lipsei bugetului.
Cu zeci de masini la start in 2019, clasa RC5 a fost, probabil, cea mai dominata a sezonului. Norbert Maior a avut un parcurs perfect la primele sapte raliuri, reusind sa se impuna la toate, fiind apoi absent la Brasov, unde s-a disputat locul secund intre Bogdan Vrabie si Danut Budai. Cei doi piloti care au concurat pe un model Suzuki Swift s-au luptat de la egal la egal de-a lungul curselor din 2019, disputa fiind stransa si la Tess Rally, unde problemele la cutia de viteze l-au obligat pe Budai sa abandoneze, propulsandu-l pe Vrabie in postura de vice-campion al clasei RC5. Budai s-a clasat astfel pe locul al treilea, urmat de Bogdan Talasman, care prin constanta si viteza a ocupat locul al patrulea, urmat de Alexandru Ardelean, sibianul care a crescut semnificativ viteza pe final de sezon.
In cadrul clasei 11, Bogdan Nastase a pornit cu stangul, cu un abandon stupid pe etapa de legatura a raliului de casa, Arges, ca mai apoi sa se impuna in urmatoarele patru curse din 2019. Desi a avut parte de un alt abandon la Cluj, “Nasser” a fost cel mai rapid si la Brasov, reusind sa isi adjudece titlul clasei inaintea ultimei etape. Cu prezente ocazionale si fara un sezon complet, Adrian Iliescu, Dragos Dinu si Razvan Nechifor s-au luptat pentru argint si bronz, Iliescu reusind sa se mentina in fata lui Dinu prin rezultatul muncit de la Brasov, in timp ce iesirea violenta in decor de la Iasi a lui Nechifor a pus punct sezonului sau inainte de termen. In cadrul clasei 12, in ciuda unui material de concurs inferior, Dorin Costea si-a adjudecat la limita victoria in clasamentul anual, terminand sezonul 2019 in fata lui Alexandru Pitigoi, care, cu al sau Porsche 911 GT3, a participat la doar trei etape de asfalt, pe care si le-a adjudecat. De asemenea cu sezon incomplet, Remus Cotut s-a impus la Raliul Argesului si a fost al doilea la Raliul Perla Harghitei, reusind “bronzul” in fata lui Paul Turcanu.
Cupele monomarca au reprezentat si in 2019 o excelenta rampa de lansare pentru tinerii piloti si pentru talentele care doresc sa se afirme. Cu 20 de piloti la startul Cupei Dacia, majoritatea cu modele Sandero, lupta a fost mai stransa decat in ultimele sezoane, cu patru piloti care s-au duelat pentru titlu. Desi Bogdan Gheorghiu si Dragos Popa au demonstrat ca isi pot ajudeca titlul, abandonurile sau problemele tehnice de-a lungul sezonului, in special cele de la Cluj, i-au scos din lupta reala pentru primul loc la finalul sezonului, Cristi Sugar si Andrei Mitre fiind cei doi tineri care s-au duelat pe probele “finalei” de la Brasov. Cu o trecere superba pe speciala dura “Sacele”, Sugar pune secunde bune intre el si Mitre si apoi gestioneaza avansul in ultima cursa a sezonului, reusind sa isi adjudece titlul Cupei Dacia la finalul unui sezon in care toti participantii au avut parte de victorii, de iesiri in decor si de abandonuri tehnice. Andrei Mitre obtine locul secund, in timp ce debutantul Vlad Raducanu profita de absenta lui Horea Balea si abandonurile lui Gheorghiu si Popa si urca pe podium in clasamentul general al Cupei Dacia. De asemenea, Raducanu devine campion in clasamentul debutantilor Cupei Dacia, acolo unde e urmat de Balea, dar si de Artur Luca, intr-o lupta stransa pentru podium.
Dupa un sezon spectaculos in 2018, Cupa Suzuki a vazut una din cele mai frumoase si stranse lupte in acest sezon. Patru piloti s-au luptat pentru victorie la fiecare cursa si astfel au sporit spectacolul prin evolutia deseori la limita, atat pe macadam, cat si pe asfalt. Dupa un inceput mai bun pe asfalt, Andrei Georgescu a crescut ritmul si pe macadam si avea una din principalele sanse la titlul cupei monomarca inaintea Transilvania Rally, unde o iesire violenta in decor a pus stop sezonului. Astfel, lupta a continuat in doi la Brasov, Bogdan Vrabie si Danut Budai fiind intr-o cursa stransa pentru titlu. Cutia de viteze a hunedoreanului a cedat in ziua secunda a Tess Rally si astfel Bogdan Vrabie a devenit campion al Cupei Suzuki 2019, urmat pe podium de Budai si Bogdan Talasman, cel care, prin constanta si viteza a reusit sa se afle pe podium la majoritatea curselor. Cu un ritm mai rapid de la o cursa la alta, Alex Ardelean a dovedit in a doua jumatate a sezonului ca a revenit la viteza care l-a consacrat, obtinand locul al patrulea in clasamentul cupei, in fata lui Georgescu.
Desi a avut parte de abandonuri la Iasi si Cluj si nu a fost prezent la start la Brasov, Andrei Georgescu a fost extrem de rapid in sezonul de debut din raliuri, fiind cel mai bine clasat pilot in clasamentul debutantilor in 2019. Dovedind ca va fi unul dintre cei mai competitivi tineri in viitor, Georgescu a incheiat sezonul in fata lui Vlad Raducanu si Horea Balea, ambii pe modele Sandero, intr-un clasament al debutantilor care a suferit schimbari de ierarhie deseori de-a lungul celor 8 etape. In clasamentul juniorilor, cu titlul obtinut inca de la Raliul Iasului, Norbert Maior este cel mai rapid, fiind urmat de Alexandru Gheorghe (Peugeot 208 R2) si Danut Budai (Suzuki Swift Sport), intr-un sezon in care ultimii doi si-au impartit podiumurile si in care Gheorghe s-a impus in doua curse, la Sibiu si Brasov.
Vom continua maine cu ultima parte a retrospectivei, dedicata Rally2 si Vehiculelor Istorice.