Continuam seria interviurilor de la final de 2019 cu vicecampionul national din acest sezon, Valentin Porcisteanu. La al doilea sezon cu un model R5 si la primul pe noul Citroen C3 R5, pilotul DTO Rally Team a reusit doua victorii, la Bacau si Iasi, dar si numeroase alte podiumuri la cele opt curse din acest an competitional. Vali a raspuns intrebarilor RallyMax despre sezonul 2019, facand o analiza a plusurilor si minusurilor de pe probele speciale, a adaptarii la masina de concurs, povestindu-ne si despre planurile echipei DTO Rally Team pentru 2020 sau despre cele ale Raliului Argesului pentru sezonul urmator.
RallyMax: Salut, Vali! Povestim la final de sezon, unul in care ai schimbat masina de concurs si in care ai atacat titlul de campion national absolut. Cat de multumit esti de acest an competitional dupa cele 8 etape din calendar?
Vali Porcisteanu: Salutare RallyMax si cititorilor vostri! Dupa initierea cu Skoda in 2018, anul acesta a fost al doilea sezon pe o masina R5. Inca de anul trecut eram constienti ca vom avea un an de tranzitie deoarece asteptam lansarea si omologarea noul C3. Initial am crezut ca trecerea de la un model R5 la altul va fi mai usoara, dar a fost putin mai dificil decat m-am asteptat. In 2019 am pornit cu gandul sa luptam pentru primul loc, desi stiam ca ne va fi greu. Am vrut sa fim in zona podiumului la fiecare cursa din cele opt, am reusit sa castigam doua raliuri si sa fim implicati in lupta pentru titlu la ultima etapa, chiar daca cu sanse mici, dar a fost un detaliu care a contat mult pentru noi. Sezonul a fost unul bun, iar in afara de problema cu penele de la Brasov, sunt foarte multumit de tot ceea ce am realizat in acest an. Din pacate, evenimentul de la Tess Rally, cu penele si abandonul care a urmat, nu a fost datorat vreunei probleme tehnice, ci pur si simplu ghinionului de a face doua pene, fara a intelege cum si de ce. Am fost aproape de inca un sezon, dupa cel din 2017, in care nu am fi abandonat deloc. Realizarea acestui lucru este clar o performanta deoarece ai nevoie sa fi constant, sa gestionezi multe situatii, sa pregatesti masina foarte bine, iar echipa tehnica sa isi faca treaba exemplar.
RallyMax: Dupa debutul cu Skoda Fabia R5 in 2018, ai trecut la un Citroen C3 R5 nou in acest sezon. Cum a decurs acomodarea cu Citroen-ul? Ce consideri ca mai ai de perfectionat in legatura cu masina?
Vali Porcisteanu: Citroen-ul este o masina extrem de performanta din punct de vedere tehnologic, dar din punctul de vedere al ”imprietenirii” cu pilotul nu este atat de deschisa. Ca sa folosesc o expresie, masina nu te primeste la ea in casa atat de repede, ci trebuie sa-i faci ”curte”, sa o intelegi si sa te adaptezi la ea. Ca un exemplu, cand m-am urcat prima data in C3 pe circuitul de la Targu Secuiesc, am avut o impresie ciudata: masina venise de la Citroen Racing intr-o varianta de setare foarte de baza si era dificil de inteles. Odata ce am intrat in detalii, dupa ce am probat setari, arcuri si variante de suspensie, am reusit sa imbunatatim semnificativ comportamentul masinii. E clar ca mai avem de perfectionat lucruri pe asfalt, unde am avut un ritm mai slab decat pe macadam. Se pare ca stilul meu de pilotaj nu este cel care trebuie pe aceasta suprafata si este nevoie sa mai lucram la lucruri de finete care tin de setari, abordare, mod de pilotaj, totul pentru a ma sincroniza mai bine cu masina. Toate acestea sunt lucruri care tind spre perfectionare. La fel cum Mads Ostberg a spus intr-un interviu la finalul unei curse cu C3-ul, nu este in modul lui natural de pilotaj felul in care masina trebuie pilotata. Vom fi nevoiti sa facem mai multe teste, in mai multe conditii, pentru a reusi sa perfectionam detaliile minore unde putem castiga zecimile de secunda necesare.
RallyMax: Privind obiectiv, cat de multumit esti de evolutia de pe probele speciale, tinand cont ca ai avut curse foarte bune, dar si rezultate sub asteptari?
Vali Porcisteanu: Daca luam in parte fiecare etapa, e clar ca vom gasi nemultumiri, dar tragand linie peste tot sezonul, consider ca a fost un sezon bun, mai bine decat ne asteptam si decat putea fi. Nu cred ca au fost rezultate sub asteptari, ci doar punctual, pe anumite probe speciale, am fost oarecum dezamagit pentru ca mi-as fi dorit mai mult, mi-ar fi placut sa fim mai rapizi. De exemplu, la Sibiu, unde am avut varianta de cutie de viteze cu rapoarte lungi, am simtit ca pierdeam zecimi de secunda la iesirile din virajele lente. Aceste zecimi s-au adunat in secunde si astfel am pierdut lupta cu Giri si implicit locul secund, in timp ce la Harghita am avut probleme cu bobinele, masina a intrerupt, iar cand si-a revenit era prea tarziu, pierzand din nou mult timp si implicit puncte valoroase in clasament.
RallyMax: Cat de stransa crezi ca este lupta pentru victorie in momentul de fata, cu 5-6 echipaje care pot oricand sa se impuna intr-un raliu? Care crezi ca este strategia castigatoare in prezent in CNR?
Vali Porcisteanu: Este clar ca Simone este din alta lume fata de ceilalti, dar oricare dintre pilotii din frunte, fie ca e Giri (n.r. Dan Girtofan), Bogdan (n.r. Marisca), eu sau Sebi (n.r. Barbu), poate obtine oricand victoria. Este clar ca lupta este stransa si oricare dintre pilotii enumerati, intr-o cursa in care lucrurile se leaga, poate fi cel mai rapid. Chiar daca Simone porneste cu prima sansa, lupta ramana deschisa pentru toti cei angrenati in duelul pentru titlu. S-a vazut si anul acesta ca orice greseala poate costa scump, iar eu consider ca strategia castigatoare este o combinatie intre viteza si constanta. Totul trebuie sa fie cerebral, depinde de fiecare cate riscuri isi asuma, dar e nevoie de un echilibru intre a fi rapid pe probe, dar in acelasi timp constant in a obtine rezultate bune si a nu forta peste masura.
RallyMax: La care din cele opt curse din 2019 te-ai simtit cel mai bine si de ce? Ce raliu a avut cele mai frumoase probe din punctul tau de vedere?
Vali Porcisteanu: Chiar daca nu sunt un fan al asfaltului si nu stiam probele la fel de bine ca altele din tara, m-am simtit foarte bine la Pitesti. Am fost acasa, in fata unui public excelent, senzatia si atmosfera fiind superbe, iar cum raliul ne-a lipsit, mi-a ramas in suflet editia din acest an. Imi este dificil sa aleg o singura cursa unde a fost mai bine decat la celelalte, dar si la etapele de macadam a fost foarte bine pentru noi: la Bacau, unde am fost foarte relaxat, la Iasi, unde am fost rapizi si cunosteam traseul, dar si la Brasov, unde au fost probe foarte frumoase.
RallyMax: 2019 a fost anul in care Pitestiul a avut din nou un raliu, la revenirea Raliului Argesului. Cum a fost aceasta revenire pentru tine, in fata propriilor fani? Cat de important e pentru numerosii spectatori locali acest eveniment?
Vali Porcisteanu: A fost superb! M-am simtit foarte bine pentru ca am fost acasa, in fata unui public numeros, intr-un raliu nou. Pentru Pitesti si judetul Arges revenirea raliului s-a dovedit a fi foarte importanta deoarece oamenii aveau o sete, o dorinta de curse. Pauza lunga de la ultimul raliu din judet s-a vazut in numarul mare de spectatori de pe probe, in special la superspeciala din Pitesti si la cea de langa Curtea de Arges. Sportivii au fost multumiti de primire, iar autoritatile locale au reactionat foarte bine, fiind placut impresionate si declarandu-ne in mod oficial ca ne vor sustine si in viitor pentru organizarea curselor. Implicarea autoritatior este un avantaj, iar aportul pe care acestea l-au avut in 2019 a fost mare si va fi la fel in viitor, planul nostru fiind sa continuam constant cu raliul in campionat. In 2020, Raliul Argesului va avea mai multi kilometri datorita cresterii coeficientului, urmand a se extinde in zona Campulung, reusind astfel sa tintim si alt public. Intreaga reusita din 2019 se datoreaza echipei care a depus eforturi mari, in frunte cu Traian Pavel, creierul organizarii, si Cristi Dolofan, sufletul raliului, care a investit timp si bani, avand dorinta unui raliu bine organizat, de unde lumea sa plece multumita, fericita si dornica sa se intoarca.
RallyMax: Chiar daca pana la startul sezonului 2020 mai sunt multe luni, ne poti da cateva informatii despre planurile voastre si ale echipei pentru anul urmator?
Vali Porcisteanu: Pana la startul sezonului 2020 mai este mult, dar momentan planurile sunt in mare aceleasi. Echipa va avea aceeasi componenta, desi poate vor mai interveni mici schimbari. Trust Motors va sustine in continuare prezenta DTO Rally Team in Campionatul National de Raliuri, colaborarea noastra fiind una pe termen lung. Desigur, vom continua cu aceleasi masini si in sezonul urmator si vom incerca sa avem o strategie inteligenta prin care sa strangem cat mai multe puncte la fiecare cursa.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Multa bafta in continuare si sa ne vedem cu bine in 2020!
Vali Porcisteanu: Multumesc si eu!
Credit foto: RallyZoom.ro