Sezonul 2020 al Campionatului Mondial de Raliuri a fost deschis spectaculos de Rallye Monte-Carlo, legendara competitie care a oferit fanilor spectacol pe toate planurile. Cu o lupta stransa de pe prima pana pe ultima proba, cu multi piloti implicati in duel si cu conditii schimbatoare, prima etapa a anului a fost doar inceputul in ceea ce priveste confruntarile de pe probele speciale in acest an. Caravana raliurilor se muta in acest weekend in Suedia, unde zapada si gheata ar trebui sa fie locul de desfasurare a unei noi lupte stranse. Din pacate, vremea calda din ultima perioada si lipsa zapezilor din Suedia au starnit multe discutii intre organizatori, FIA si promoterul WRC, raliul avand de suferit din punct de vedere al traseului de concurs, prin anularea parcurgerii a patru probe speciale lungi, inclusiv a trecerii pe celebra “Colin’s Crest”.
Ce se va intampla pe probele Raliului Suediei in acest weekend? Cine se va impune? Toate pronosticurile sunt date peste cap de zapada insuficienta de pe drumurile din Norvegia si Suedia. Probabil cele mai multe informatii despre starea traseului de concurs vor aparea miercuri, dupa recunoasteri, cand strategiile vor incepe sa fie analizate. In conditii de zapada putina si gheata in cantitati mici, este posibil ca primele masini de pe drum sa aiba un avantaj, profitand de gheata pana ca aceasta sa fie distrusa de cuie. Astfel, Neuville si Ogier, primii pe drum, ar putea fi avantajati, spre deosebire de pilotii din spatele plutonului, precum Tanak, care va gasi macadam sau chiar noroi. Dar in conditiile in care zapada apare in zilele de concurs, primii pe drum vor avea rolul de plug, la fel ca in 2017, pentru cei din a doua jumatate a listei de start.
Trebuie luata in calcul si prognoza pe zilele viitoare, cu temperaturi pozitive de-a lungul zilei, care va topi gheata de pe drumurile scandinave. Zeci de masini pe un macadam care nu este inghetat inseamna ca drumurile si anvelopele cu cuie vor fi distruse, ca aderenta nu va fi ideala, dar si ca viteza va fi deseori peste limita maxima admisa. Din imaginile prezentate pana in acest moment, shakedown-ul nu este deloc acoperit cu zapada sau gheata, in timp ce una din probele din Norvegia este doar partial acoperita de zapada.
Cu totalul de kilometri redus de la peste 300 la aproximativ 180, Raliul Suediei are in program doar 11 probe speciale in 2020, un an de “criza” pentru organizatorii scandinavi care s-au luptat cu lipsa zapezii. Concentrandu-se pe patru probe speciale, dintre care doua in Norvegia, competitia debuteaza cu Superspeciala din Karlstad joi seara, urmand ca vineri sa fie programate doar patru speciale: cate o trecere pe probele lungi “Hof-Finnskog”, “Finnskogen” si “Nyckelvattnet”, ca mai apoi Torsby Sprint sa incheie ziua de concurs. Din cauza conditiilor meteo, organizatorii au pregatit o zi identica sambata, in timp ce duminica vor fi parcurse doar doua treceri pe “Likenas”, cea care, in lungime de 21 de kilometri, va reprezenta si Power Stage-ul.
Prima etapa din 2020 a demonstrat ca, spre deosebire de anii trecuti cand 3 piloti se luptau pentru victorie la fiecare cursa, in acest sezon vom avea parte de o lupta mai mult decat interesanta pentru maximul de puncte. Pe langa Ott Tanak, Sebastien Ogier si Thierry Neuville, cei care au avut cel mai rapid ritm in 2018 si 2019, in acest an Esapekka Lappi, Elfyn Evans sau chiar Teemu Suninen au demonstrat ca se pot lupta pentru podium. Luand in calcul si revenirea lui Jari-Matti Latvala in Suedia, este clar ca vom avea parte de un duel strans pentru victorie si podium, principala necunoscuta fiind starea drumurilor si a zapezii.
Invingatori in Monte-Carlo Rally prin evolutia excelenta a lui Thierry Neuville in ultima zi, Hyundai Shell Mobis WRT va alinia la start cei doi piloti de top, Tanak si Neuville, care vor fi insotiti de Craig Breen. Irlandezul a ocupat locul lasat liber de Sebastien Loeb, multiplul campion mondial fiind initial in formatia propusa de Andrea Adamo pentru etapa suedeza. Cu un trio excelent, Toyota Gazoo Racing WRT se bazeaza pe aceiasi Sebastien Ogier si Elfyn Evans, care au ocupat podiumul la Monte-Carlo, cat si pe tanarul Kalle Rovanpera, cel care a aratat un ritm excelent la etapa de asfalt din ianuarie. In final, M-Sport Ford WRT poate produce surpriza in Raliul Suediei, tinand cont ca va avea in formatie doi finlandezi: Esapekka Lappi a fost implicat in lupta pentru victorie in 2019 la bordul inferiorului Citroen C3, in timp ce Teemu Suninen a condus raliul pe zapada pana cand o vizita intr-un banc de zapada l-a costat timp pretios.
Ramas fara un loc in echipa oficiala Toyota, Jari-Matti Latvala a reusit, alaturi de o serie de parteneri, sa stranga bugetul necesar pentru participarea la un numar limitat de raliuri in 2020, Suedia fiind prima din campania sa din acest an. In WRC2, lista de start este asemanatoare cu cea din Monte Carlo, singura diferenta fiind prezenta lui Pontus Tidemand pe o Skoda Fabia R5, care se va implica, cu siguranta, in lupta pentru victorie. Desigur, Mads Ostberg are probabil prima sansa, norvegianul fiind cel mai experimentat pilot pe drumurile din Scandinavia. Adrien Fourmaux si Rhys Yates vor pilota modele Fiesta R5, in timp ce OC Veiby si Nikolay Gryazin vor lua startul la bordul unor Hyundai i20 R5. Duelul din WRC3 va fi o “afacere scandinava”, cu multi piloti rapizi precum Emil Lindholm, Johan Fristoffersson, Jari Huttunen, Eerik Pietarinen sau celebrul Oliver Solberg, fiul lui Petter.
Atentia fanilor din Romania va fi concentrata in acest weekend catre lupta din JuniorWRC, acolo unde Raul Badiu si Gabriel Lazar pornesc in al doilea sezon consecutiv in competitia dedicata juniorilor. Cu numarul de concurs #47, Raul si Gabi vor duce un duel cu alte 15 echipaje, printre care putem mentiona pe vicecampionii din 2019, dar si alti piloti cu experienta sezonului trecut. Tom Kristensson, Martins Sesks, Ken Torn, Fabio Andolfi (care a concurat cu modele R5), Tommaso Ciuffi, care s-a antrenat la Winter Rally Covasna, sau chiar Oscar Solberg, fiul lui Henning Solberg, sunt piloti rapizi, cu experienta, care vor fi implicati in lupta pentru podium.