Daca acum un an povesteam cu Norris Mageanu inaintea Alegerilor FRAS, cand presedintele Federatiei era la finalul primilor patru ani in fruntea motorsportului din Romania, astazi realizam un interviu dupa primul an din al doilea mandat al musceleanului. Am fost curiosi cum s-a vazut sezonul 2019 din interiorul Federatiei Romana de Automobilism Sportiv, Norris fiind deschis intrebarilor noastre despre noutatile din 2020, progresul FRAS, expunerea media si despre transmisiile live realizate in CNVC in sezonul trecut.
RallyMax: Salut, Norris! Povesteam anul trecut inaintea alegerilor FRAS despre primii tai patru ani la conducerea Federatiei. Acum, dupa inca un prim an din al doilea mandat, cat de multumit esti de directia in care se indreapta FRAS, de actiunile Federatiei si de progresul facut in ultimul sezon?
Norris Mageanu: Salut! Sunt multumit in primul rand pentru ca am reusit sa ne respectam promisiunile si am dovedit membrilor FRAS ca realegerea echipei noastre pentru al doilea mandat fost varianta corecta. Nu cred ca se mai indoieste cineva de acest lucru.
RallyMax: Cum consideri ca a functionat echipa ta in acest prim an din mandat? Consideri ca a existat progres in FRAS si in organizarea, in general, a competitiilor sportive?
Norris Mageanu: Da, este o certitudine marcata de cifre si analize, FRAS creste de la un an la altul. Bineinteles, cresterea nu este liniara, omogena, sunt situatii distincte in fiecare disciplina. Unele au momente de “boom”, altele sunt intr-o dezvoltare mai lenta, unele se reconfigureaza, altele o iau chiar de la 0 cu strategii si forte noi, dar in ansamblu, cresterea este evidenta. Anul acesta vom depasi 1500 de sportivi licentiati, in ansamblu vom fi peste 3-4.000 de membri (oficiali, sportivi, arbitri, echipe tehnice, membri one event). Am ajuns la 144 de cluburi membre, vom avea 18 discipline distincte, campionate noi, iar Gala Campionilor de la finalul anului trecut cred ca a spus tot ce era de spus cu privire la numarul de campioni nationali.
Noi directii “electrice” pentru FRAS
RallyMax: Am avut parte de una dintre cele mai ”linistite” adunari generale din ultimii ani. Ce noutati exista dupa AGA din 22 februarie si cum au decurs discutiile cu cluburile afiliate?
Norris Mageanu: Da, Adunarea Generala din 22 februarie nu a avut situatii care sa genereze divergente de opinii notabile. Trebuie sa remarc prezenta a 69 de cluburi membre in sala, aproape jumatate din numarul total de cluburi membre. Este o prezenta peste medie pentru o Adunare Ordinara. S-au discutat multe lucruri, importante pentru activitatea FRAS.
Pentru voi si pentru cei care citesc acest articol, incerc sa punctez cateva dintre bornele Adunarii Generale recent incheiate:
- s-a votat afilierea definitiva a 16 noi cluburi.
- s-a votat reafilierea a doua cluburi, dintre care unul este clubul lui Teodor Gheorghe, fost campion national la indemanare si cel care va administra din 2020 un Campionat National de Super Slalom si care sper sa reinvie in viitor si Campionatul National de Indemanare, asa cum se facea acum 30-40 de ani.
- s-a evidentiat si s-au trasat noi directii in activitatea Comisiei de Femei, condusa de doamna Mirela Bucovicean. Campionatul National Women Rally se va organiza si anul acesta si sper ca organizatorul, clubul condus de doamna Laura Savu, sa reuseasca sa aduca, cu sprijinul federatiei, bineinteles, o etapa si la Bucuresti.
- s-au prezentat noile directii “electrice” ale FRAS care constau in demararea unui campionat de karting electric, precum si lansarea unui Program National pentru Copii Electrici. Este un program amplu prin care federatia, in parteneriat cu autoritati locale, intentioneaza sa apropie sportul nostru de cei mici. Impreuna cu Clubul de Karting Bucuresti, E-karting Romania si cu membrii FRAS din teritoriu vom merge in scoli, la orele de sport sau dupa ore, pentru a da sansa tuturor copiilor sa experimenteze si sa se apropie de karting, de automobilism. Deja am demarat un prim proiect in tara cu Primaria Cluj, discutiile preliminare pe care le-am avut cu domnul primar Emil Boc au fost foarte constructive. FRAS cauta in continuare cluburi in teritoriu (Iasi, Bacau, Timisoara, Constanta, Pitesti, Brasov, Targu Mures, dar si altele) pe care sa le sustina pentru implementarea proiectului. Estimez ca in 2 ani acest program va ajunge la peste 10.000 de copii, generand o crestere a bazei de selectie si, implicit, o crestere a numarului de sportivi in disciplinele karting, autoslalom, slalom paralel si rally cross.
- s-au adoptat noile Norme Financiare pe care cei interesati le gasesc in totalitate expuse pe site-ul federatiei, fras.ro – Norme financiare
- s-au adoptat cateva mici modificari la statutul federatiei
- s-a prezentat faptul ca din 2020 Dunlop si FRAS au intrerupt in termeni amiabili colaborarea, moment in care toti membrii si-au exprimat multumirea pentru sustinerea continua din ultimii 12 ani. In viitor, Dunlop va sustine punctual unele organizari de etape din Campionatele Nationale. Din 2020, FRAS va avea un nou partener pentru Campionatul National de Raliuri care va fi prezentat in curand intr-o conferinta de presa. Pentru Campionatele de Viteza in Coasta si Karting inca suntem in discutii, sper ca in cel mai scurt timp sa putem prezenta si aici parteneri noi. Tot la capitolul Raliuri, directorul sportiv, domnul Ioan Badiu, a prezentat achizitia unui sistem de monitorizare de ultima generatie care va creste siguranta sportivilor in timpul competitiilor. Intregul pachet va costa peste 70.000 de euro, iar plata acestuia se va face pe de o parte din sponsorizari si apoi printr-un sistem de rate care nu va afecta bugetul federatiei.
RallyMax: Cat de mult progres a existat in ultimul an in relatia cu FIA? Presedintele ACR, Constantin Niculescu, a fost votat persoana non-grata – cu ce rezolva acest lucru apropierea de FIA?
Norris Mageanu: Cred ca FRAS arata de la an la an ca este tot mai puternica si mai apropiata de valorile unor federatii de top din Europa. Acest fapt va avea printre altele si finalitatea afilierii la FIA, care, mai devreme sau mai tarziu, se va materializa. Subiectul declararii Persona non grata a domnului Niculescu nu este un punct de pe ordinea de zi a AG de care sa fiu mandru, dar un punct pe care il consider necesar. Era necesar sa aratam tuturor ca directiile noastre nu sunt comune, ca FRAS face sport si merge doar inainte, iar cei care au alte directii sau care incearca sa ne puna piedici nu sunt agreati in sportul automobilistic romanesc. Cred ca votul in unanimitate, atat in Consiliul Federal cat si in Adunarea Generala, nu mai lasa loc de interpretari asupra oportunitatii deciziei.
Ecrane LED in zonele importante ale competitiilor CNVC
RallyMax: 2019 a fost un sezon excelent pentru CNVC, cu transmisii live de la fiecare etapa. Care e planul pentru aceste transmisii in 2020, atat pentru Viteza in Coasta, cat si pentru Campionatul National de Raliuri?
Norris Mageanu: In acest moment suntem in discutii cu 2 televiziuni pentru preluarea imaginilor video ale acestor campionate. Daca vom reusi sa fructificam una dintre directii, cred ca va fi un nou pas inainte. Daca nu, oricum, transmisiunile de anul trecut au loc de dezvoltare, de imbunatatire si crestere a audientelor. Din 2020 vom avea si ecrane LED in zonele importante ale competitiilor.
RallyMax: In 2019 s-au facut progrese vizibile in numarul aparitiilor media in trusturile mari de presa din tara. Exista alte planuri de amploare pentru expunere si media in acest an?
Norris Mageanu: Este cert ca vom continua proiectele din anii trecuti. Pentru lucruri noi aici, mult mai in masura sa aduca clarificari este colegul meu Alin Huiu, responsabilul departamentului de marketing.
Partener nou pentru CNR – Betano
RallyMax: Am observat ca numele CNR este asociat alaturi de un alt brand in ultimele zile – Betano. Despre ce parteneriat e vorba si ce beneficii aduce campionatului? Il inlocuieste pe cel anterior, cu Dunlop? Se va aplica acest parteneriat si altor campionate sau acestea vor avea parteneri specifici?
Norris Mageanu: Mai sus cred ca acopera suficient subiectul, mai ales ca prefer sa revin cu majoritatea informatiilor in conferinta de presa care va urma.
RallyMax: In final, am fi curiosi cum va sprijini Federatia Romana de Automobilism Sportiv tinerii sportivi in 2020, campaniile din mondial ale pilotilor Simone Tempestini si Raul Badiu, sau participarile internationale ale sportivilor din alte discipline?
Norris Mageanu: In urma proiectelor prezentate la Ministerul Tineretului si Sportului am obtinut undeva la 30.000 de euro exclusiv pentru participarile externe. Suma va fi impartita intre Simone, Raul, Mihnea si Norbert, bineinteles primii doi vor primi o parte mai mare. Incercam sa sustinem din aceasta suma si echipajul romanesc care participa an de an la Africa Eco Race, Claudiu Barbu/Marian Lupu.
Avem depusa si o cerere de suplimentare a acestei sume exclusiv pentru Simone, costurile lui sunt cele mai mari, iar daca va fi aprobata, probabil va insemna o suplimentare de 40-50.000 de euro.
Sunt sume destul de mici comparativ cu bugetul total necesar sportivilor, dar e un mic pas si ma bucur ca putem totusi sa facem ceva pentru ei. Bineinteles, transmit multumirile noastre Guvernului si Ministerului pentru ca au tinut cont si de nevoile noastre in acest an olimpic, cand toata atentia este indreptata catre sustinerea sporturilor olimpice.
Credit Foto: FRAS