Deoarece Campionatul Mondial de Raliuri se indreapta catre o noua schimbare de regulamente si directii incepand cu 2022, FIA pregateste in aceasta perioada un nou set de reguli pentru modelele WRC (Rally1) care se vor alinia la startul etapelor de mondial peste aproximativ doi ani. Daca modelele actuale de top din raliuri au fost introduse in 2017, cand noua generatie WRC a readus interesul fanilor datorita performantelor si aerodinamicii agresive, incepand cu 2022 vom avea parte de masini hibrid in cea mai importanta competitie de raliu la nivel mondial.
FIA pregateste un set de reguli care va modifica complet modelele WRC, prin adaugarea unui motor electric si transformarea masinilor in unele hibride, Federatia Internationala va controla dezvoltarea sistemului in primii trei ani. Principalele beneficii sunt reprezentate de posibilitatea folosirii motorului electric pe probele speciale in zone tip “speed zone”, dar si de functionarea masinilor strict pe putere electirca in orase, pentru o lungime de aproximativ 10-12 kilometri, performantele nefiind afectate, conform lui Yves Matton, responsabilul pentru raliuri al FIA.
Un alt factor de luat in calcul este reducerea costurilor pentru masinile de top din Campionatul Mondial, pretul unei masini WRC fiind, in prezent, aproximat intre 800.000 si 1.000.000 de euro. Printre principalele metode de economisire gandite de FIA se numara limitarea optiunilor de piese pentru constructori, folosirea unui furnizor unic pentru rollcage-uri si sistemul hibrid, dar si posibilitatea folosirii motoarelor derivate din modelele R5:
- Dorinta oficialilor FIA este de reducere a costului unei masini inspre valoarea de 500.000 euro/masina, o economie de 35-40%
- FIA va decide furnizorul unic pentru baterie, motor si ansamblele corespunzatoare motorului electric
- Rollcage-urile vor fi unic furnizate din 2022, urmand a fi la fel pentru toate masinile, bazat pe un design al FIA. Deoarece fiecare constructor ar fi trecut prin acelasi proces de cercetare, dezvoltare si implementare a solutiilor de siguranta pentru masini, FIA a decis ca aceasta abordare va reduce costurile
- Se doreste pastrarea unui principiu similar cu cel din prezent pentru componentele de aerodinamica, urmand a fi folosite mai putine piese
- Din 2022 este posibil ca fiecare constructor sa aiba patru masini la start
Un detaliu foarte important il reprezinta decizia finala pe care FIA o va lua in legatura cu motorul viitoarelor WRC-uri. In prezent sunt folosite motoare tip Global Race Engine exclusiv pentru modelele de top, o idee fiind folosirea din 2022 a motoarelor de R5, care ar urma sa fie modificate pentru a avea performante marite, in timp ce costurile ar ramane relativ reduse. In prezent, Toyota Gazoo Racing sustine pastrarea motorului actual Global Race Engine, in timp ce Hyundai Motorsport si M-Sport Ford militeaza pentru utilizarea motoarelor derivate din masini R5.
Regulile tehnice aprobate pentru WRC/Rally1 incepand cu 2022:
Transmisie
- tractiune integrala cu 5 viteze, similar cu modelele R5/Rally2
- fara diferential central
- vor fi permise anual un numar de maxim sase transmisii pentru fiecare masina
Suspensie
- amortizoare simplicate, cu o cursa redusa
- simplificarea componentelor anti-roll, a suportilor si derivatelor
- o singura specificatie pentru bratele suspensiilor
Aerodinamica
- elemente aerodinamice simplificate in spatele masinilor
- efectul aerodinamic generat de elemente “ascunse” va fi eliminat
Alte modificari:
- nu va mai fi permisa racirea lichidului de frana
- rezervorul de combustibil va avea o forma simplificata, comparabila cu cea a modelelor R5
De curand a fost prezentata piramida pentru noua diviziune a masinilor de concurs si a categoriilor in care vor fi impartite modelele. Fosta clasa WRC se va numi “Rally1”, urmand a ingloba toate modelele WRC din prezent si din 2022, in timp ce masinile R5 vor fi numite “Rally2”. “Rally3” reprezinta clasa cea mai de acces a modelelor integrale, in timp ce “Rally4”, corespunzatoare modelelor R2 (Ford Fiesta, Peugeot 208), va reprezenta categoria de performanta a masinilor cu tractiune fata. In final, “Rally5” va reprezenta clasa de acces, cea mai de baza a catalogarii FIA, unde vor fi incadrate masinile tip R1.
Sursa informatii: dirtfish.com, rallye-sport.fr