In al treilea episod din “Povesti din culise” schimbam domeniul si trecem catre partea tehnica a motorsportului, povestind cu Ciprian Stoica, presedintele Comisiei Tehnice din cadrul Federatiei Romane de Automobilism Sportiv. Responsabila de bunul mers al competitiilor din Romania din punct de vedere a respectarii regulamentelor tehnice, Comisia Tehnica are sarcina de a se asigura ca toate automobilele de competitie respecta regulile de securitate pentru a se alinia la start, ca materialul de concurs corespunde cu fisele de omologare si ca sportivii au echipamentul necesar la fiecare cursa.
RallyMax: Salutare Cipri! In primul rand, multumim pentru ca ai fost de acord sa raspunzi intrebarilor RallyMax. Pana sa intram in subiecte mai adanci, poveste-ne cine este Ciprian Stoica si de unde vine aceasta pasiune pentru motorsport.
Ciprian Stoica: Buna ziua! In primul rand va multumesc pentru invitatie. Ciprian Stoica este un impatimit pasionat al automobilului, de aici si pasiunea pentru sporturile cu motor.
RallyMax: Suntem siguri ca foarte multi dintre cititorii nostrii sunt foarte curiosi sa afle care sunt atributiile si rolul pe care le ai in calitate de presedinte al comisiei tehnice a Federatiei Romane de Automobilism Sportiv?
Ciprian Stoica: As vrea in primul rand sa subliniez faptul ca in cadrul comisiei tehnice a FRAS vorbim despre o echipa in adevaratul sens al cuvantului. Printre atributiile mele si ale colegilor mei din comisia tehnica se numara asigurarea ca masinile de concurs sunt in conformitate cu fisa de omologare FIA si ca acestea respecta prevederile anexei J ale codului sportiv, dar si indrumarea sportivilor in acest sens, iar pentru asta sportivii ne pot contacta la adresa de mail: tehnic@fras.ro. Rolul comisiei este acela de a se asigura ca aceste lucruri sunt indeplinite, fie prin verificarile tehnice initiale, fie prin verificarile pe care aceasta le efectueaza in timpul competitiei sau prin verificarile tehnice finale.
RallyMax: Care sunt principalele probleme cu care va confruntati in timpul verificarilor tehnice? Care sunt principalele criterii pe care materialul de concurs trebuie sa le indeplineasca pentru a primi aprobarea comisiei de a lua startul in competitie?
Ciprian Stoica: Un lucru care ne multumeste este faptul ca in ultimii ani au fost foarte putine probleme majore, in sensul de a fi nevoiti sa refuzam startul concurentilor. In rest, problemele minore pe care le intampinam sunt rezolvate repede de catre concurenti si fara mari eforturi, in timp util. Criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca un vehicul pentru a fi admis la start sunt cuprinse in anexa J a codului sportiv FIA.
RallyMax: Ai fost prezent la cateva evenimente internationale, etape din WRC sau ERC. Facand o comparatie cu acestea, cat de departe suntem din punct de vedere al respectarii regulamentelor tehnice?
Ciprian Stoica: Din punct de vedere al respectarii regulamentelor FIA suntem foarte aproape de ERC sau WRC, diferentele le fac in principiu bugetele pe care le au echipele inscrise in campionatul mondial sau european de raliuri, in Romania fiind mult mai mici. Federatia Romana de Automobilism Sportiv (FRAS) vine in sprijinul concurentilor facand derogari de la unele prevederi ale codului sportiv, insa fara ca aceste derogari sa puna in pericol siguranta sportivilor.
RallyMax: Lasand la o parte partea tehnica, nu ai fost tentat niciodata sa participi din punct de vedere sportiv la vreun eveniment de motorsport. Nu vei incerca pe viitor aceasta experienta?
Ciprian Stoica: Tentat am fost si inca sunt, dar timpul nu imi permite acest lucru deocamdata. Dar sunt convins ca o sa vina si momentul in care o sa si particip.
RallyMax: Multumim Cipri pentru amabilitatea de a raspunde intrebarilor noastre! Dorim pe aceasta cale sa uram mult succes Comisiei Tehnice in sezonul 2020! In final, ai cuvantul!
Ciprian Stoica: Eu va multumesc pentru invitatie. In final as vrea sa multumesc tuturor colegilor din FRAS, in special celor din comisia tehnica, fara de care nu am putea fi o echipa.
Doresc sa transmit tuturor celor implicati in motorsportul romanesc, mai ales in aceste momente grele prin care trecem, multa sanatate si sa ne vedem cu bine la startul primului eveniment.