Episodul al patrulea din seria “Povesti din culise” ne duce pe marginea probelor speciale sau ale traseelor de Viteza in Coasta. In praf sau ploaie, in arsita torida a soarelui sau la temperaturi negative, aflati la datorie cu mult inainte ca sportivii sa inceapa ziua competitionala, arbitrii de la cursele din Romania sunt unii dintre cei mai importanti pioni ai intregului sistem al motorsportului. Fie ca se afla la startul probelor speciale, la sosire pentru cronometrarea echipajelor sau intermediari pe traseu, arbitrii au un rol foarte important, pe care speram sa il scoatem in evidenta prin materialele din culise.
Marina Marin este una dintre persoanele care a inceput de curand sarcinile unui arbitru, in 2019, an in care a fost stagiar. Ea a raspuns intrebarilor noastre despre ce inseamna acest rol la raliurile din Romania, ce sarcini indeplineste un arbitru si care sunt principalele provocari intalnite.
RallyMax: Salut, Marina! Continuam seria interviurilor ?Din culise? cu una dintre prezentele feminine din arbitraj. Pentru inceput, spune-ne mai multe despre tine, despre pasiunea pentru curse si despre povestea ta – cum ai ajuns in acest rol, de arbitru.
Marina Marin: Salut si multumesc de invitatie! Despre mine ce pot spune – Ma numesc Marin Veronica Marina, sunt covasneanca, iar de aproape 5 ani traiesc si muncesc in Sibiu. Am 28 de ani si sunt de profesie inginer. Sunt o persoana ambitioasa, imi place aventura si adrenalina, iubesc sa conduc si sa ma plimb, iar de aici cred ca incepe totul.
Pasiunea pentru curse o am inca de inainte de a ma urca la volanul unei masini, de cand mergeam sa ma uit la competitiile de Drag Racing din oras si tot mereu incercam sa fiu cat mai in fata, sa vad cat mai multe, sa simt mirosul de cauciuc incins. Insa, implicarea mea ca si arbitru a inceput anul trecut, dupa ce la Raliul Argesului am avut o discutie cu colegul meu Ionut Hadar, care mi-a spus ca ma pot inscrie intr-un colegiu de arbitri si sa iau parte activ la raliuri. Pe scurt, cam asa a inceput totul, iar acum iata-ma aici, membru al Colegiului de Arbitri Sibiu.
RallyMax: Ce presupune rolul tau in arbitrajul raliurilor din Romania? Ce sarcini ai de obicei si ce rol indeplinesti la raliuri?
Marina Marin: Rolul meu, ca defapt al oricarui arbitru, este unul fundamental in organizarea unei curse. Noi avem responsabilitatea de a urmari respectarea regulamentelor, a securitatii si bineinteles, cronometrarea competitiei pentru stabilirea clasamentelor.
Avand in vedere ca anul trecut am fost arbitru stagiar, am trecut prin mai multe sarcini astfel incat sa invat cat mai multe dintre roluri. Insa, cel mai des am fost Operator GPS si cronometror secundar in Sosire. In continuare ma voi axa pe rolul de arbitru GPS, sistem pe care vrem sa il ducem la un alt nivel fata de pana acum.
RallyMax: Cum arata un raliu in mod normal pentru arbitru, de la plecarea de acasa pana la ultimele sarcini indeplinite?
Marina Marin: Aici raspunsul difera in functie de ce post fac, insa de obicei aceiasi pasi trebuie respectati: trebuie sa te pregatesti inainte astfel incat sa stii din timp traseul pe care trebuie sa mergi, cat timp faci pana in post si astfel sa calculezi ora la care te trezesti incat sa ajungi la timp, conform regulamentului.
Dupa ce am ajuns in post, incepe pregatirea lui pentru cursa, de exemplu in sosire trebuie instalata si verificata aparatura de cronometraj, afisarea panourile de semnalizare, verificate comunicatiile. In timpul cursei, fiecare suntem responsabili pentru cele enumerate mai sus (de la intrebarea 2), insa fiecare post are specificul lui. La finalul zilei, totul devine mai relaxat pentru ca nu mai suntem presati de timp. Ne strangem ”jucariile”, avem grija sa lasam locul unde am stat curat si ne indreptam spre cazare.
RallyMax: Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le-ai intalnit pana acum?
Marina Marin: Din fericire, nu am avut parte de dificultati ‘grave’ sa zic asa (cum ar fi un accident la mine in post), insa bineinteles ca exista situatii imprevizibile de fiecare data. De cele mai multe ori sunt probleme tehnice, cum ar fi lipsa semnalului. Acest lucru ne da emotii atat in transmiterea timpilor cat si in monitorizarea concurentilor prin GPS.
Pentru mine orice post nou pe care il fac este o provocare, chiar daca stiu ca mai este minim o persoana cu experienta pe care ma pot baza. Sunt o persoana, as putea zice, perfectionista, deci trebuie sa excelez si sa fac totul cat mai aproape de perfectiune. 🙂
RallyMax: De ce intamplari interesante, amuzante sau memorabile ai avut parte de-a lungul carierei de arbitru?
Marina Marin: Nu o sa uit primul raliu la care am mers ca si arbitru, Raliul Moldovei de la Bacau, unde am stat blocati in coloana cateva ore pe Oituz din cauza unui accident, timp in care am depasit vreo 3 km de coloana ca sa ajung la colegii mei, zicandu-le oamenilor ca merg la manastire. 🙂
Un alt moment amuzant a fost la Raliul Sibiului, cand cu doua GPS-uri (Google Maps + Waze) am ratat ultimul viraj catre proba si am ajuns in alta localitate. Insa ne-am dat seama repede si am ajuns la timp in post.
RallyMax: Ce sfaturi ai pentru cei care vor sa se indrepte spre aceasta ramura, cea a arbitrajului in motorsport? Ce pasi trebuie sa urmeze pentru a deveni arbitru?
Marina Marin: Sfatul meu este sa isi urmeze visul, daca asta isi doresc. Insa trebuie sa stie ca presupune si multe weekend-uri de relaxare pierdute si/sau zile de concediu. Desi nu este obligatorie prezenta la fiecare competitie, este cam greu sa stai departe (bineinteles, daca o faci din placere) si poate ca nu pare un lucru greu, insa poate fi stresant si obositor. Un alt lucru pe care cineva care doreste sa faca arbitraj trebuie sa il stie este ca se supune si la anumite riscuri, motorsportul fiind un sport periculos nu doar pentru concurenti.
Oricine isi doreste sa se inscrie ca si arbitru poate contacta cel mai apropiat colegiu de arbitri (lista pe judete este disponibila aici). Urmatorii pasi sunt de a sustine cursurile de arbitraj si licentierea pentru anul respectiv, in urma unui examen. Sunt convinsa ca fiecare colegiu va indruma noii membrii dupa ce acestia vor intra in legatura cu cineva din conducere.
RallyMax: Consideri sau simti ca ar exista diferente sau diferentieri intre femeile din arbitraj in comparatie cu persoanele de sex feminin?
Marina Marin: Nu stiu daca e vorba de diferente intre noi ca femei sau pur si simplu de pasiuni diferite. Consider ca arbitrajul m-a ajutat sa descopar calitati pe care nu stiam ca le am si mi-am demonstrat ca prejudecata cum ca motorsportul (incluzand partea de arbitraj) este un loc in care doar barbatii pot excela nu era adevarata. Aceleasi lucruri poate si le demonstreaza si alte femei, doar ca in alte domenii.
RallyMax: Suntem siguri ca ai preferinte in motorsport. Ce piloti admiri, atat din campionatele nationale, cat si din cele mondiale? La ce competitie visezi sa fi prezenta?
Marina Marin: Sincer, ii admir pe toti care iau parte la acest sport ca sportivi. Presupune multe eforturi, atat financiare cat si fizice, asa ca fiecare este de apreciat. Insa, daca este sa ma gandesc la ce piloti abia astept sa vad pe probele speciale, primul care imi vine in minte este Vali Porcisteanu. Imi place de el atat pentru ca este foarte bun si face show, dar si pentru faptul ca este popular. Urmatorul pe lista este bineinteles Simone Tempestini, care este foarte bun si mereu abia astept sa-i vad timpii obtinuti. Urmatoarele pe lista ar fi Cristiana Oprea, Diana Hategan si Mihaela Balint pentru tot ceea ce demonstreaza si pentru ca sunt ambitioase, iar nu in ultimul rand, pe cei cu care am legat prietenii, cum ar fi Szabo Csongor.
O competitie la care mi-ar placea sa ajung este Rally di Roma Capitale, Roma fiind unul din orasele mele preferate in care as merge oricand si la orice ora, iar daca as putea combina si cu raliul ar fi mai mult decat mi-as putea dori.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Mult succes in sezonul 2020!
Marina Marin: Multumesc si eu inca o data pentru invitatie! Mult succes si voua si la cat mai multe articole de succes! Sper sa ne intoarcem cat mai repede la ceea ce ne place si sa ne (re)vedem pe probele speciale!