– ”Dar ziceați…”
– ”Și ce-ți pasă? Te-ntreb eu ce ziceam?
Grigore Alexandrescu- Câinele și cățelul
Adevărat vorbeam,
Că nu iubesc mândria și că urăsc pe lei,
Că voi egalitate, dar nu pentru căței.”
După ce am citit Ghidul FRAS de acreditare media pentru 2020, încep cu o concluzie: motorsportul românesc trece la un alt nivel, cel al presei profi, cu diplomă și tiraje. Mă pufnește și râsul când citesc despre tiraje în epoca internetului, în care publicații mari și-au închis “partea fizică” și au trecut exclusiv pe online. Dar noi oricum suntem ca țară cu 100 de ani în urma tuturor.
După ce ultimii 10 ani, să zicem, site-urile pasionaților de motorsport “au dus greul” promovării sporturilor cu motor în România, mai mult pe gratis sau pe bani de nimic, în 2020 prioritate vor avea “profesioniștii”. Aceeași pe care îi auzim sau îi citim aberând despre raliurile de formula 1, despre raliurile de viteză în coastă, despre șoferii de raliu care au nevoie de ajutor din dreapta, deși ar fi trebuit să știe singuri drumul, etc.
"FRAS consideră ”pass-ul” ”Media” ca un instrument de lucru și nu unul de relații publice, promovare și/sau pentru timp liber."
Într-adevăr, niște NIMENI cu vestă fosforescentă, pe timpul și pe banii lor, animați doar de dragostea pentru acest sport, reprezintă cea mai mare problemă a FRAS. Acești NIMENI se folosesc de vestă și ecuson pentru a sta unde vor, pentru a intra pe probe când vor, oferind în schimb materiale de tip “hobby”, nu ca profesioniștii cu diplomă, jurnaliști formați la Școala de Jurnalistică cu specializarea Motorsport, care știu să pună spațiu după virgulă și încep fiecare propoziție cu literă mare.
Scriind aceste rânduri, mă gândesc la filmele de la Coastă (oare jurnaliștii profi știu prescurtările astea, gen Coastă, Slalom? Sau ar trebui să dezvolt puțin să înțeleagă și ei?). Am revăzut recent o filmare Rally Zoom de la Câmpulung (2019), care acoperea întregul traseu din 15 unghiuri diferite, plus o dronă. Mă întreb cum va proceda Sorin ”Kokozula” în 2020, când va avea 1-2 acreditări/etapă. Pentru că așa scrie la ”carte”:
"Fiecare publicație sau agenție poate obtine două acreditari (jurnalist și/sau fotograf). În mod excepțional, această cifră poate ajunge la trei reprezentanți (jurnaliști și/sau fotografi). Agențiile foto trebuie să prezinte dovada că imaginile lor sunt trimise regulat și utilizate de publicații ce respectă criteriile FRAS. Pentru acreditarea unei pagini de web, trebuie să fie îndeplinite următoarele criterii: Acreditarea se va acorda unui singur jurnalist/website."
Cu alte cuvinte, RallyMax, Autorally.ro, RallyZoom, RallyPhoto, etc vor primi 1, 2 sau maxim 3 acreditari în funcție de anumite criterii. Criterii care, în cazul agențiilor foto (că aici e și mai interesant) presupun dovada transmiterii și utilizării fotografiilor de către publicații ce respectă criteriile FRAS. Acele publicații cu tiraje mari și cu vânzări minuscule. Sau poate acele publicații cu rubrici dedicate motorsportului, rubrici în colțul din dreapta jos, pagina spre final, de dimensiunea unei cutii de chibrituri. Eventual sub ceva articol de scandal cu nu știu ce divă a vreunui fotbalist mediocru.
Ce nu înțeleg eu, și aici închei pentru că nu vreau să plictisesc publicul cu rândurile mele neprofesioniste, de tip “timp liber”, este liniștea din rândul piloților, a echipelor din Campionatele României, a celorlalte publicații online. Această liniște asurzitoare, această liniște tipic românească…
Aș îndrăzni să le propun prietenilor de la RallyMax, colegilor de la Autorally, RallyZoom, RallyPhoto (îmi cer scuze față de cei pe care nu i-am ”punctat”) să vă retrageți câteva etape. Să lăsați motorsportul românesc pe mână “profesioniștilor”. Să crească tirajele și să înflorească media de calitate.
PS: Nu știu dacă aceste rânduri (pentru că în lipsa specializării ca jurnalist, nu le pot numi “articol”) vor fi sau nu publicate în “căsuța mea” de pe RallyMax. Ele reprezintă DOAR concluziile unui pasionat (fără vestă fosforescentă), care de ani de zile scrie ce vede și ce simte despre un sport pe care-l iubește, nu ideile Echipei RallyMax.
Gabi Red
Iubesc praful scos de-a latul.
Credit foto: RallyArt.ro
Prafurile lui RED – O sectiune de blog în care RED (sau Gabriel Munteanu pentru cunoscuți) își exprimă părerile despre motorsportul autohton și cel international, în special despre raliuri. Dure, acide, acre sau dulci, directe sau subtile, de laudă sau de critică, textele lui fac referire la acele subiecte despre care toți fanii raliurilor vorbesc, dar nimeni nu scrie. Sectiunea „Prafurile lui RED” contine strict ideile și opiniile personale ale autorului și nu ale redacției RallyMax.