Participant în postura de copilot în dreapta tatălui său în sezoanele trecute, Artur Luca a făcut trecerea la volan în 2019, când a participat întreg sezonul în cadrul Cupei Dacia. Pe podiumul debutanților în cupa monomarcă, Artur a schimbat copilotul în 2020 și a continuat participările la bordul modelului Sandero în cele patru curse desfășurate în acest sezon. Din păcate, ieșirea în decor de la Iași și lovirea unui cap de pod vor forța echipajul Luca/Gheorghe să fie absent de la Transilvania Rally, a cincea etapă, desfășurată săptămâna viitoare pe asfaltul de lângă Cluj-Napoca.
RallyMax: Salutare, Artur! Ne bucurăm să stăm de vorbă cu tine, însă până să trecem la lucrurile serioase privind evoluţiile tale din acest sezon, te rugăm să ne povesteşti cum a început aventura ta în motorsport, cum ai ales să concurezi în CNVC şi CNR.
Artur Luca: Salutare, RallyMax și tuturor cititorilor! Mă bucur și eu să povestesc cu voi. Aventura în competițiile sportive cu motor a început pentru mine la sfârșit de 2017 când am fost la cursul de pilotaj sportiv doar din pură curiozitate să văd cum e, acest lucru fiind posibil datorită tatălui meu care este și el pilot în CNR și la momentul acela avea deja 2 ani de competiții. Cert e că în ziua următoare după ce am făcut cursul cu o Dacie Logan pe macadam eram nerăbdător și întrebam când pot participa la prima competiție. Nu a durat mult, a venit și primul raliu la care am participat, din postura de copilot alături de tatăl meu, tocmai pentru a mă pregăti pentru treaba de la volan. A fost vorba de Tess Rally 2018 în CNR2, unde am avut parte de un abandon tehnic, ceea ce a fost deschiderea unei serii de ghinioane în acel an, deoarece la câteva săptămâni după, am participat în Campionatul Național de Viteză în Coastă la etapa de la Râșnov unde am fost pentru prima dată în postura de pilot și am început cu un crash urât și cu o greșeală prostească din punct de vedere al pilotajului. Faptele pe care le-am comis la acea etapă ne-au făcut să continuăm 4 etape în CNR cu Dacia Logan închiriată până am putut repara Sandero-ul pe care l-am făcut pentru ultimele două etape din 2018 de la Iași, respectiv Sibiu, etapă de la Iași fiind cu o răsturnare cu caroseria nou nouță. Primul sezon în care am trecut complet în stânga a fost sezonul 2019 ca debutant în Cupa Dacia, cu un loc 3 la sfârșit de an în clasamentul debutanților, alături de Mihai Căpeț, cu 7 din 8 etape terminate, pentru că Iașiul ne-a jucat feste și anul trecut și în 2018, cât și în anul acesta.
RallyMax: Începutul de sezon, care a coincis cu cele două etape disputate pe asfalt, a fost unul cu un parcurs bun pentru voi, însa macadamul se pare că nu a fost cu noroc. Cum ai analiza aceste patru etape din punct de vedere sportiv şi ce s-a întâmplat mai exact la Iaşi?
Artur Luca: Sezonul 2020 a fost unul atipic, dar cu siguranță așteptat de foarte multă lume, inclusiv de mine, care după un 2019 cu rezultate pozitive, veneam cu forțe proaspete pentru poziții cât mai sus în Cupa Dacia. Etapele de asfalt au fost unele de reacomodare cu mașina pentru mine după evoluțiile aduse dar și cu niște probe care mi-au plăcut foarte mult și anul trecut, mai ales probele din județul Harghita, unde am putut să recuperez secunde prețioase în clasamentul Cupa Dacia, având cea mai bună clasare în cupa de până acum. Macadamul a fost și este suprafață mea favorită, dar din păcate anul acesta, având ritmul mai ridicat, au apărut atât timpi competitivi pe probe și puncte pe Power Stage, cât și problemele neprevăzute. Dacă la Sibiu au fost de la probleme de electronică până la punte spate strâmbă, pivot + basculă pe dreapta față strambe și o pană cu jantă crăpată, direcția fiind afectată după aceste șocuri, la Iași am avut o ieșire în decor aparent nu foarte gravă din poze, dar cu un impact foarte violent într-un cap de pod cu partea stânga spate a mașinii, fisurând de la ușa și pragul mașinii, până la podea. Dauna a fost imposibil de reparat în parcul de service și la cum am analizat costurile după, este improbabil de reparat și până la Transilvania Rally.
RallyMax: Anul acesta ai făcut o schimbare în ceea ce priveşte copilotul, în dreapta ta fiind un bun prieten. Cum a decurs acomodarea cu Iulian şi unde crezi că trebuie să mai lucraţi pe viitor pentru a fi un echipaj cât mai bine sudat?
Artur Luca: Iulian este un prieten foarte bun de-al meu, destinul făcând chiar să ne cunoaștem la un meeting cu mașini, având aceeași pasiune pentru viteză și mașini sport am decis să formăm un echipaj în Campionatul Național de Raliuri, un echipaj care va dura cu siguranță pentru că suntem prieteni și în afara curselor. Fiind primul lui sezon, a fost greu primele 2 raliuri, chiar dacă făcusem teste înainte, a fost nevoie de acomodare cu dictarea și cu regulile unui raliu. Mă bucur că se vede evoluția și implicarea lui de la începutul sezonului până acum și trebuie cu siguranță din ce în ce mai mulți kilometri de dictare pentru a înțelege complet ce vrea unul de la celălalt și pe lângă cursa în sine, trebuie să mergem din ce în ce mai des împreună la garaj între curse pentru pregătirea mașinii. Consider că ambii membrii ai echipajului trebuie să fie la fel de pregătiți și de interesați de materialul de concurs, partea mecanică, cât și partea administrativă.
RallyMax: Cum bine ştim cu toţii, la Cupa Dacia participă şi tatăl tău, tot in calitate de pilot, din acest motiv suntem curioşi să aflăm cum vă pregătiţi pentru fiecare cursă şi dacă există o rivalitate între tată şi fiu.
Artur Luca: Mă bucură foarte mult faptul că am reușit să participăm amândoi cu același tip de mașină tocmai pentru a vedea diferențele dintre două mașini asemănătoare și dintre experienţa fiecăruia în spatele volanului. Tatăl meu fiind în al cincilea sezon și fiind mai temperat decât mine, deocamdată reușește să meargă mai bine decât mine, eu fiind în al doilea sezon, dar cu siguranță sunt pregătit să încep să merg mai tare decât el într-un mod constant. Pregătirea curselor cred că este ca a fiecărui echipaj, de la selectarea cauciucurilor de competiție până la alegerea cazărilor și calcularea programului.
RallyMax: Revenind la sezonul competiţional 2020, ce urmează pentru voi? Veţi reuşi să refaceţi maşina în timp util pentru a putea fi prezenţi la startul etapei clujene?
Artur Luca: Cu părere de rău, etapa clujeană va fi absentată de către noi, dauna mașinii mele fiind prea costisitoare pentru a putea fi rezolvată într-un interval de timp așa scurt, iar după Raliul Iașului, motorul celeilalte mașini cu care merge tatăl meu, a suferit o defectiune serioasă. În momentul de față nu avem nici o mașină funcțională și bugetul este unul restrâns, neavând nici un sponsor principal, toți banii de participări se vor focusa pe reparații. Privind optimist și cu gândul de a ne întoarce in mașina de concurs cât mai rapid, facem tot posibilul să pregătim măcar una din mașini pentru starul etapelor de la Arad și Cupa României Bacău.
RallyMax: Iţi mulţumim mult pentru amabiliatea de-a sta de vorbă cu noi şi iţi dorim multă bafta la următorul raliu. În final, ai cuvântul!
Artur Luca: Vă mulțumesc și eu pentru inverviu! Baftă în continuare tuturor colegilor, să ne revedem cât mai repede la un raliu și mulțumesc încă o dată tuturor pentru încurajările de după accident. Promit să revenim mai puternici!
Credit foto: arhiva personală Artur Luca