Motorsportul din România a avut parte, de-a lungul vremii, de diverse momente care au rămas în istorie și asupra cărora fanii revin cu nostalgie. Dacă raliurile aveau parte în anii ’80 de o concentrare pe modelele Dacia și Oltcit, lucrurile începeau să stea diferit în campionatele de viteză în coastă sau cele de viteză pe circuit.
Formula Easter a reprezentat elita anilor ’70-’80, fiind un monopost special creat pentru competițiile din blocul comunist din acea perioadă. Construit cu materiale de proveniență est-europeană, automobilul de curse era echipat cu un motor de maxim 1300 cmc și carenaje aerodinamice care rezultau într-o greutate foarte scăzută.
Primul monopost Formula Easter din România a luat naștere sub mâinile pilotului Laurențiu Moldovan. În 1980, clujeanul a construit automobilul bazându-se pe un motor și o cutie de viteze de Renault 8 Gordini, cu o putere de aproximativ 120 de cai putere și cu cinci viteze cu rapoarte scurte. O particularitate interesantă erau jantele cu care modelul Easter era echipat, unele special create de către Moldovan.
Pentru a fi conform cu regulamentul Formula Easter, motorul monopostului a fost schimbat cu unul de Dacia 1300. Mai apoi, în primul sezon competițional de la construcție, Laurențiu „Lenți” Moldovan a devenit campion al clasei Formula Easter la Viteză în Coastă în 1981. Clujeanul a deținut pentru o perioadă recordul Guinness pentru pilotul cu cea mai longevivă carieră în automobilism: aproape 40 de ani de participări, din 1968 până în 2008. Maestru al sportului, Laurențiu Moldovan a fost unul dintre cei mai titrați sportivi din România, fiind un pilot polivalent, cu participări în raliuri, viteză în coastă, viteză pe circuit și alte discipline.
Ajuns în proprietatea lui Eugen Peteanu, monopostul a obținut sub comenzile reșițeanului 13 titluri între 1984 – 1988, la coastă și circuit, cât și cel de campion absolut în 1986. Mai departe, modelul a trecut prin mâinile a încă șase proprietari până să fie readus la Cluj-Napoca, unde este supus unui proces complet de restaurare.
Monopostul este în proces de restaurare
După reconstrucția unei replici a modelului Dacia 1300 cu care Mihai Mureșan a concurat în urmă cu peste trei decenii, pilotul clujean Edwin Keleti a recuperat componente ale monopostului construit de Laurențiu Moldovan. Botezat LGM1 după numele legendarului pilot (Laurențiu Gavrilă Moldovan), automobilul va fi reconstruit conform primei versiuni din 1980, fiind în prezent într-un amplu proces de restaurare.
Copil fiind, am avut șansa să cunosc 2 monștri sacri ai automobilismului românesc: Mihai Mureșan și Laurențiu Moldovan. Unul era vecin, al doilea era prieten de familie. Astfel, am intrat în familia sportului cu motor.
a spus Edwin Keleti.
Edwin Keleti a strâns în jurul său o echipă entuziastă care lucrează intens la refacerea monopostului conform originalului. Deoarece accesul la informații din trecut este foarte dificil din cauza faptului că nu există planuri sau schițe originale, fotografiile sunt folosite drept sursă de inspirație.
Modelul construit de Laurențiu Moldovan a trecut pe la opt proprietari consecutivi până să ajungă în posesia lui Keleti. Într-o stare destul de precară, incompletă și fără partea mecanică, mașina a fost salvată dintr-o curte unde zăcea de o perioadă lungă de timp. Din șasiu s-a recuperat aproximativ 95%, singurele piese lipsă fiind braţele inferioare spate şi o ţeavă contur în jurul cockpit-ului. Carenele sunt recuperate în proporție de 90%, modificate de diverși proprietari de-a lungul anilor, dar sunt ușor de readus la forma inițială datorită construcției din fibră de sticlă.
În prezent, șasiul este aproape integral refăcut cu ajutorul lui Andrei Rezi, care lucrează pe imagini vechi pentru a aduce mașina la starea ei inițială. Deși suferise diferite modificări de-a lungul deceniilor, partea spate a șasiului LGM1 este conformă cu originalul. De asemenea, fuzetele spate au fost refăcute printr-un proces precis și laborios, folosind fuzete față de Dacia 1300, exact ca originalul.
Toate brațele suspensiilor erau realizate artizanal, iar în această fază lucrăm prin modelare 3D la verificarea dimensională a acestora. Puntea față are fuzete și etrieri de frână de Dacia 1100, în timp ce puntea spate beneficiază de fuzete modificate de Dacia 1300, cu tot cu etrieri. Ampatamentul monopostului este de 2300mm, lungimea totală de circa 3750 (în funcție de botul folosit), iar jantele sunt producție proprie – o copie după celebrele BBS, turnate de Laurențiu la Cluj. Cel mai important, greutatea era în jur de 465 de kilograme!
a detaliat Edwin detalii tehnice despre modelul Easter.
Din păcate, partea mecanică lipsește complet, dar soluții există pentru echiparea monopostului cu un motor și o cutie de viteze. În 2021 se plănuiește montarea unui motor Renault 5 Alpine, descendent al motorului Renault 8 Gordini, cel cu care LGM1 a fost inițial echipat. Cutia de viteze va fi una de Dacia 1300, cu 5 trepte și rapoarte scurte, monopostul urmând a beneficia și de un autoblocant.
Mașina se diferenția de alte Formula Easter pentru corectitudinea mecanică și linia frumoasă, elegantă a monopostului. Eu tocmai acest lucru vreau să-l ating, după ce de-a lungul anilor proprietarii și-a pus amprenta asupra carenei. Sperăm să terminăm reconstrucția în acest an, dar vom avea nevoie de susținere. S-a creat un trend pozitiv în jurul proiectului și foarte mulți pasionați de motorsport s-au alăturat și au ajutat prin diferite forme, dar încă este nevoie de susținere.
a încheiat Edwin Keleti.
Săptămâna viitoare va fi lansată o campanie de strângere de fonduri pentru susținerea proiectului și reconstrucției monopostului LGM1. Orice ajutor este binevenit pentru a încheia lucrările în 2021, la 40 de ani de la primul titlu obținut de Laurențiu Moldovan cu monopostul Easter. Mai multe detalii, în curând.