După 14 ani de absență, raliurile au revenit astăzi în Maramureș, o regiune în care motorsportul este foarte iubit și așteptat. Cu un nou nume, Raliul Maramureșului continuă tradiția Raliului României, Raliului Castanelor sau al Raliului Siromex, competiții care s-au desfășurat în deceniile trecute pe drumurile de asfalt din nordul României.
După shakedown-ul de dimineață, adjudecat de către turcul Ugur Soylu, Raliul Maramureșului a debutat cu șase probe speciale desfășurate în condiții diferite. Două bucle identice, cu proba nouă „Copalnic”, desfășurată pe drumuri înguste și cu multe locuri periculoase, dar și cu treceri pe „Cavnic” și „Ocna Șugatag” au reprezentat provocările echipajelor care au luat startul astăzi în cursa din Maramureș.
Prima buclă a debutat cu necunoscuta alegerii anvelopelor, cu asfalt uscat pe prima probă și posibile ploi pe următoarele două speciale. Noua probă „Copalnic”, dificilă, îngustă și foarte tehnică, a fost adjudecată de Bogdan Marișca, cu un avans de doar 0,9 secunde în fața lui Simone Tempestini. Campionul național en-titre crește ritmul și obține două victorii de probă pe următoarele două speciale, „Cavnic” și „Ocna Șugatag”, mai rapide și desfășurate pe drumuri județene.
A doua buclă a Raliului Maramureșului începe cu o nouă victorie pe PS4 „Copalnic” pentru Marișca, cu 9 secunde mai rapid decât la prima trecere. Clujeanul se impune și pe PS5 cu 0,3 secunde în fața lui Tempestini, ca mai apoi Simone să obțină victoria pe PS6, urmat de Sebastian Barbu și Bogdan Marișca. Dan Gîrtofan a fost mai lent pe durata celor șase probe de astăzi, având parte de ghinion pe prima probă, cu peste patru minute pierdute în timpul schimbării unei pene de cauciuc, în timp ce Sebastian Barbu a făcut o alegere greșită de anvelope care l-a încetinit pe prima buclă.
Astfel, la finalul primei zile din Raliul Maramureșului, Simone Tempestini se află la conducerea cursei cu un avans de 13 secunde, în ciuda unor mici probleme de frânare. Bogdan Marișca ocupă locul secund, cu un ritm excelent și constant pe cele șase probe de astăzi, în timp ce Norbert Maior completează un podium integral Napoca Rally Academy, fiind pe locul trei – o performanță excelentă la bordul Citroen-ului DS3 R3T de clasa RC4.
Clasament TOP 10 OPEN după prima zi
Poz/Nr | Pilot | Clasa | Timp | Dif |
---|---|---|---|---|
1 | S. Tempestini | RC2 | 00:29:48,7 | 00:00,0 |
2 | B. Marisca | RC2 | 00:30:01,7 | 00:13,0 |
3 | N. Maior | RC4 | 00:30:41,7 | 00:53,0 |
4 | S. Barbu | RC2 | 00:31:02,5 | 01:13,8 |
5 | U. Soylu | RC2 | 00:31:41,4 | 01:52,7 |
6 | B. Cuzma | RC2 | 00:31:47,3 | 01:58,6 |
7 | A. Teslovan | RC2N | 00:31:49,3 | 02:00,6 |
8 | B. Nastase | NAT 11 | 00:31:59,5 | 02:10,8 |
9 | A. Girtofan | RC2N | 00:32:15,1 | 02:26,4 |
10 | C. Timisica | RC2N | 00:32:28,8 | 02:40,1 |
În clasamentul mașinilor cu tracțiune față, Norbert Maior a dominat categoric ostilitățile, reușind cei mai buni timpi pe toate probele și fiind la conducerea categoriei cu un avans de 2 minute 37 de secunde. Mihai Manole a reușit aproape de fiecare dată al doilea timp, în spatele lui Maior, și ocupă astfel poziția secundă, în timp ce duelul pentru ultima treaptă a podiumului este unul intens: Dănuț Budai a trecut în fața lui Csongor Szabo pe proba cu numărul patru și are un avantaj de 0,1 secunde după cele șase probe de azi.
Clasa RC2N a avut parte de multiple schimbări de podium, cu Adrian Teslovan cel mai rapid la finalul primei zile de concurs, în timp ce primul lider, Andrei Gîrtofan, a dus un duel constant împotriva lui Cristi Timisică pe cele șase probe de azi. Astfel, podiumul clasei îi găsește pe Gîrtofan junior pe poziția secundă și pe Timisică, alături de un nou copilot, Dan Dobre, pe ultima treaptă a podiumului. La clasa NAT11, Bogdan Năstase a fost cel mai rapid de-a lungul zilei, reușind cinci victorii de probă, și conduce cu peste 1 minut în fața lui Călin Bucur, aflat la start cu o nouă mașina (Subaru Impreza STI). Pentru ultima treaptă a podiumului s-au duelat Răzvan Nechifor și Ioan Mihuț, primul având câștig de cauză, cu un avans fragil, de doar 2,8 secunde.
În cadrul clasei RC5, modelele Suzuki Swift Sport au dominat, ca de obicei, ostilitățile, cu David Tarța reușind victorii pe primele două probe și instalându-se în fruntea clasamentului și a cupei monomarcă Swift Cup. Băimăreanul este urmat de către Radu Necula care, în ciuda unor probleme tehnice, a stabilit timpi excelenți pe a doua buclă și este la doar 25 de secunde de lider. Pe locul al treilea, Bogdan Talașman are un duel strâns cu Paul Popa, sibianul reușind două victorii de probă și un ritm excelent, totul confirmând duelurile strânse și aprige din Swift Cup.
În Cupa Dacia, viteza și constanța lui Dragoș Popa îi aduc poziția de lider în clasamentul provizoriu, în timp ce Roland Csato și Victor Supuran, cu victorii de probă, se duelează pentru locul secund: Csato este al doilea, la 18 secunde de lider, în timp ce Supuran îl urmează, la încă 10 secunde. Profitând de abandonul tehnic al liderului Dorin Costea (planetară ruptă), Samuil Mircea trece la conducerea clasei 12, acolo unde are un avans de 46 de secunde în fața lui Ionuț Zăbavă, podiumul fiind completat de frații băimăreni Andrei & Mihai Pop.
Campionatul Național pentru Vehicule Istorice a avut la start cinci mașini, patru dintre ele ajungând la finalul primei zile de concurs. Dorin Alexandrescu conduce ostilitățile, urmat de Levente Kovacs pe locul secund (+1 minut) și Cătălin Cedric Ghigea pe locul al treilea, la 1 minut și 46 de secunde.
Pe lista abandonurilor trebuie menționați Cristi Sugar (Suzuki Swift Sport), cu o ieșire în decor pe PS1, Florin Petrișor (Renault Megane) și Dorin Costea (Ford Fiesta ST), ambii cu planetare rupte, dar și Lorincz Borbely și Tibor Sziklai, ambii cu probleme tehnice.