Andrei Gîrtofan. Un nume din generația tânără de piloți de raliu, care încet-încet își construiește un renume în sporturile cu motor din România, și nu numai. Un tânăr pilot care a crescut frumos și care a arătat că poate face lucruri frumoase și interesante. Iar ultima impresie, cea lăsată la Raliul Bucovinei, unde a terminat pe locul 4 la general, cu o mașină competitivă, Škoda Fabia R5, spune multe.
Dar sezonul nu a fost unul ușor pentru Andrei. „Un an foarte dificil. Poate unul dintre cele mai dificile pe care le-am avut. Am simțit-o pe pielea mea în acest an, al șaselea de curse pentru mine. Am început cu etapa de la Covasna, unde am reușit pentru prima dată în carieră, și eu și Doru Vraja, copilotul meu, să terminăm pe podium la general un raliu. A fost o mare bucurie, care ne-a dat încredere că ritmul pe care-l avem nu este deloc unul slab. Ba chiar este unul bun. Iar lucrul acesta s-a văzut la etapa de casă, Raliul Brașovului, unde am încercat să creștem ritmul și mai mult. Am reușit acasă să fim primii la clasa RC2N, dar mai important a fost că am terminat cu bine cel mai complex și dificil raliu la care am participat. Și spun asta pentru că am avut parte de o suprafață mixtă de concurs: zăpadă, gheață, porțiuni ude, dar și zone cu asfalt uscat. Am ales să avem un ritm care să fie alert, dar în același timp «safe», fără a ne asuma riscuri suplimentare. Și s-a dovedit strategia câștigătoare dacă ne uităm la rezultatul final. Un raliu reușit”,
a declarat Andrei Gîrtofan.
Ghinion după ghinon
Tânărul membru al ProRally Team Brașov a avut apoi parte doar de ghinioane. „Primul ghinion a venit la Raliul Harghitei. Am ajuns acolo încrezători, eram lideri în campionat la clasa noastră. Dar, din păcate, o problemă tehnică ne-a privat de un rezultat bun. De fapt, nici nu am apucat să luăm startul și asta ne-a durut cel mai mult. Trebuie să fim însă conștienți că materialul de concurs se mai și strică, totul face parte din viața unui pilot de curse”, a adăugat Andrei, care spera să își ia revanșa la Raliul Argeșului: „Am trecut destul de repede peste eșecul de la Harghita și am plecat la Raliul Argeșului pentru a recupera punctele pierdute. Din păcate, soarta ne-a programat altceva decât ne-am fi dorit, astfel că am fost «loviți» din nou de o problemă tehnică, chiar pe celebrul Transfăgărășan. Mai aveam doar 6 kilometri până la sosire, unde era publicul, unde prietenii și fanii ne așteptau. Ne pare rău că nu am reușit să îi salutăm așa cum se cuvine”.
Mai mult noroc pe plaiuri maramureșene
Raliul Maramureșului, următoarea etapă la care au participat Andrei și Doru, a fost însă unul cu mai mult noroc. O nouă victorie la clasă, deși nu s-a conturat ușor, competiția fiind una acerbă. „A urmat Raliul Maramureșului, unde cumva «am spălat ghinionul» și, după o lungă «bătălie», cea cu Adi Teslovan, am reușit să câștigăm. Ritmul a fost unul foarte bun, dar ceea ce a contat cel mai mult a fost alegerea anvelopelor. Tot timpul mă consult cu tatăl meu în parcul de service. Țin minte că eram acolo, la Baia Mare, în parcul de service și în acel moment tata mi-a spus să decid eu ce anvelope să folosesc. Nu a vrut să se amestece în niciun fel la acel moment. Mă bucur că am pus anvelopele corecte și că asta ne-a oferit și victoria la clasă, care este cu atât mai frumoasă cu cât totul s-a jucat până pe ultima probă specială”,
a rememorat Andrei Gîrtofan.
Și cum totul se poate schimba din nou la 180 de grade, Raliul Moldovei Bacău a însemnat o nouă dezamăgire pentru „juniorul” familiei Gîrtofan. „Aveam așteptări mari de la Raliul Moldovei. O etapă la care am lipsit mai mulți ani pentru că eu, în paralel cu cursele, studiez și Dreptul și tot timpul acest raliu se suprapune cu examene pe care le am de susținut. Așa că am ajuns foarte încântat acolo în acest an. Dar, karma ne-a jucat iar feste și a venit și al treilea abandon din 2021. Nu unul tehnic, ci pe o greșeală de-a mea, pe care mi-o asum. La recunoașteri era un viraj care se termina cu umbra unui copac și fix acea umbră masca un cap de pod pe care nu l-am notat la recunoașteri. Iar, în timpul raliului, neavându-l în dictare, am «tăiat» foarte mult virajul și ne-am oprit în acel cap de pod. Am reușit să punem mașina în mișcare, sperând să ajungem până în parcul de service, dar era prea avariată și am decis să ne oprim”,
a mai povestit Andrei.
Absent la Iași și la Cluj
Dacă la Bacău a reușit să ajungă, Andrei Gîrtofan nu a putut fi prezent la Raliul Iașului, din cauza unui examen foarte important. „Absența mea de la Iași s-a dovedit că a fost una cu motiv. Eram acasă și mă pregăteam pentru examen când am primit vestea care a dărâmat un întreg campionat atunci. Adi Răspopa era prietenul nostru, omul cu care mergeam în concedii, la ski, la mare, un suflet, un prieten foarte drag. Din momentul în care am aflat de tragedie nu am mai fost bun de nimic câteva zile. Nu m-am mai putut concentra pe nimic. Sportul a dovedit din nou că este imprevizibil. Adi a făcut până în ultima clipă ceea ce îi plăcea enorm, dar am fi dorit să-l avem încă lângă noi. Încă am o durere în suflet și așa va rămâne mult timp”,
a spus tânărul brașovean.
Andrei nu a mers apoi la Raliul Clujului, pentru că acea etapă echivala ca și coeficient cu cea de casă, de la Brașov, astfel că nu ar fi contat în clasament. „Aș fi vrut să fac doar teste la Cluj, dar nu s-a putut din cauza bugetului. Am fost doar ca și spectator, ca să-l suțin pe tata și pe restul membrilor ProRally Team Brașov. Și chiar a fost un weekend frumos”, a declarat Andrei.
Titul de vicecampion sau o experiență cu o mașină de top?
Și a venit Raliul Bucovinei, ultima etapă din sezonul 2021. O rundă nouă pentru Andrei și Doru, care au avut de făcut o alegere dificilă: să meargă cu Subaru și să încerce să își păstreze locul 2 ce le asigura titlul de vicecampioni la clasa RC2N sau să facă pasul cel mare și să concureze cu un R5, o mașină de top. „A trebuit să mă decid dacă este mai important un loc de vicecampion național la clasă sau o experiență cu o mașină de top, pe care toți sportivii și-o doresc, deși unii dintre ei poate nu au șansa asta niciodată. Așa că alegerea a fost să merg cu al doilea R5 al echipei, ca să acumulez experiență. Am decis cu sufletul și spun că am făcut alegerea corectă. Totul a fost minunat, ritmul unul bun. Clar se putea și mai bine. Dar nu am forțat aboslut deloc. Am mers la 50% din capacitatea pe care consider că o am. Mai aveam la activ două participări cu o astfel de mașină, una în Serbia și una la Coastă la Brașov, dar, făcând așa pauze mari, a fost ca și când aș fi debutat”, a mai spus pilotul ProRally Team Brașov, care a reușit în Bucovina să-l învingă pe tatăl său, dublul campion Dan Gîrtofan, pe două probe speciale: „A fost minunat, am avut timpi foarte competitivi, am terminat două probe pe podium. Pe două «speciale» am avut un timp mai bun ca tata. Cumva l-am impins de la spate. S-a văzut însă experiența lui, pe o probă a fost cu mult în fața mea. Cred că s-a enervat atunci și a mers un pic mai tare ca să ia un avantaj, după care a ales un ritm de conservare. Sunt conștient că nu a mers la cât poate el să o facă”.
Următorul sezon cu un model R5?
Andrei Gîrtofan și-ar dori să repete experiența cu un R5 de la Raliul Bucovinei și să facă pasul sper acest model competitiv în viitorul apropiat. „Ne-a plăcut foarte mult că lumea a apreciat evoluția mea și a lui Doru de la Raliul Bucovinei. Am primit multe cuvinte frumoase la finalul cursei. Clar, ne dorim ca într-un viitor cât mai apropiat să facem pasul cel mare, să concurăm pe un model R5 și să ne luptăm pentru primele locuri în clasamentul general. Va depinde foarte mult de bugetul pe care vom reuși să-l strângem în această pauză competițională. Subaru e mașina mea de suflet, dar un model R5 este mașina competitivă pentru campionatul nostru. Vrea să-i mulțumesc lui tata pentru că fost și este lângă mine, mă sprijină și mă susține în orice fac, lui Doru pentru că este acel coechipier, frate mai mare, de la care am tot timpul de învățat, echipei tehnice, partenerilor din 2021, dar și fanilor pentru că vin pe probele speciale și ne dau încredere că putem face multe lucruri frumoase”,
a încheiat Andrei.