După doi ani de absență în calendarul WRC, Raliul Suediei a revenit în cea mai importantă competiție de raliuri din lume. Cum lipsa zăpezii a cauzat probleme organizatorilor în 2020, ca mai apoi pandemia să anuleze ediția raliului din 2021, competiția suedeză s-a mutat începând cu acest an din Varmland în nordul țării, la Umea.
Cu șapte probe speciale programate de-a lungul a 125 de kilometri cronometrați, echipajele din WRC au avut parte de provocări diverse în prima zi de concurs: secțiuni rapide, zone foarte înguste, bancuri mari de zăpadă, dar și două probe pe noapte. În plus, multiple echipaje au fost nevoite să se retragă după ieșiri în zăpadă sau probleme tehnice.
Raliul Suediei a debutat cu victoria de probă a lui Ott Tanak, urmat de Kalle Rovanpera la 0,4 secunde, Oliver Solberg la 1 secundă și Thierry Neuville la 1,8 secunde. Încă de la început, Hyundai părea că și-a rezolvat problemele de la Monte-Carlo și că cei trei piloți vor putea fi competitivi. A doua probă a fost adjudecată de Esapekka Lappi, revenit după o pauză la cel mai înalt nivel, ca mai apoi Kalle Rovanpera să preia conducerea cursei după ce a reușit cel mai bun timp pe PS3.
A doua jumătate a zilei a adus o nouă schimbare de clasament, cu Rovanpera lent din cauza șleaurilor din zăpadă: finlandezul pierde conducerea, fiind depășit de Elfyn Evans (victorie de probă pe PS4), Oliver Solberg și Esapekka Lappi. Victoria de probă a lui Tanak de pe PS5 îl aduce pe estonian aproape de liderul Evans, însă o problemă tehnică cu sistemul hybrid îl obligă la abandon.
Finalul schimbă complet clasamentul, cu Evans având probleme cu anvelopele uzate (rămase fără cuie). Pilotul Toyota pierde timp în comparație cu Thierry Neuville, care urcă la conducerea cursei după o zi în care a aratat o formă bună. La doar 4,3 secunde, Kalle Rovanpera urcă de pe patru pe locul secund, o performanță superbă în condițiile în care a fost primul pe drum și a avut de luptat cu zăpadă afânată de dimineață și șleauri de după-masă. Locul al treilea este ocupat de Elfyn Evans, la doar 7,4 secunde în spatele liderului, în timp ce Esapekka Lappi este al patrulea, la 8,8 secunde de Neuville.
Toți cei patru piloți se vor lupta pentru victorie în următoarele două zile, în timp ce Oliver Solberg încheie top-ul 5, cu un parcurs foarte bun azi. Katsuta, Forumaux, Greensmith, Mikkelsen și Veiby completează top-ul 10.
Clasament după prima zi în Raliul Suediei 2022:
Echipaj | Timp | Dif. | |
1 | Neuville T. / Wydaeghe M. | 01:02:31.2 | |
2 | Rovanperä K. / Halttunen Jonne | 01:02:35.5 | +4.3 |
3 | Evans Elfyn / Martin Scott | 01:02:38.6 | +7.4 |
4 | Lappi Esapekka / Ferm Janne | 01:02:40.0 | +8.8 |
5 | Solberg Oliver / Edmondson E. | 01:02:59.3 | +28.1 |
6 | Katsuta T. / Johnston Aaron | 01:03:50.1 | +1:18.9 |
7 | Fourmaux Adrien / Coria Alexandre | 01:04:04.1 | +1:32.9 |
8 | Greensmith Gus / Andersson Jonas | 01:04:19.3 | +1:48.1 |
9 | Mikkelsen A. / Eriksen T. | 01:05:40.1 | +3:08.9 |
10 | Veiby O. / Skjærmoen S. | 01:05:44.2 | +3:13.0 |
WRC2 & JuniorWRC
Categoria WRC2 a avut parte de o luptă spectaculoasă între șapte piloți nordici, cu multiple schimbări de clasament de-a lungul celor șapte probe de astăzi. Un nume s-a remarcat pe durata zilei: Ole Christian Veiby, norvegianul reușind trei victorii de specială, fiind liderul până înaintea finalului. Cu timp pierdut pe proba-spectacol de lângă Umea, Veiby cedează prima poziție lui Andreas Mikkelsen, care conduce cu doar 4,1 secunde. Ultima treaptă a podiumului este ocupată de Nikolay Gryazin (+9,8 secunde de primul loc), în timp ce Jari Huttunen se află pe patru, la doar 14,3 secunde de lider.
În JuniorWRC, patru echipaje au ajuns la finalul zilei: Lauri Joona se află la conducerea categoriei, urmat de Jon Armstrong și William Creighton pe podium. Locul patru este ocupat de pilotul din Kenya, McRae Kimathi, în timp ce favoriții Sami Pajari și Robert Virves au abandonat și au ieșit din cursa pentru podium.
Abandonurile de astăzi:
- Craig Breen a ieșit într-un banc de zăpadă pe PS2. După ce a reușit să revină, irlandezul s-a retras în urma unei ieșiri mai serioase în zăpadă, unde a rămas blocat. Breen a acuzat faptul că s-a deconcentrat din cauza apei de la ștergătoare, care a pornit fără motiv după prima ieșire în zăpadă.
- Ott Tanak a fost nevoit să se retragă cu o problemă tehnică la sistemul hybrid. Becurile roșii de avertizare s-au aprins pe Hyundai-ul său, regulile FIA obligându-l să se oprească din motive de siguranță.
- În WRC2, principalii piloți care au fost nevoiți să abandoneze sunt Emil LIndholm și Marco Bulacia
- Abandonuri și pentru juniorii Robert Virves (blocat în zăpadă) și Sami Pajari (problemă tehnică)