În timp ce atenția pasionaților de motorsport a fost ațintită către Raliul Argeșului, o altă competiție a avut loc în acest weekend. La prima ediție, Mythical Cars Rally este un eveniment gândit pentru echipaje și fani de către nimeni altul decât Andrea Adamo, având la start start mașini care au scris file de istorie în raliuri. Un „echipaj” de patru români a fost prezent pe probele speciale de lângă Varzi zilele trecute, iar Dan Nicoschi a scris un articol despre experiența trăită în mijlocul unui mix perfect de mașini superbe, piloți rapizi, drumuri denivelate, pizza și localnici prietenoși.
Suntem obișnuiți să scriem despre raliuri unde competiția sportivă primează, iar suspansul rezultatului ne ține în priză până la finalul eventului. Însă de această dată am participat la Logiman Mythical Cars Rally, un raliu în care verificam rezultatele de pe probe doar ca să ne asigurăm că toate echipajele au reușit să parcurgă proba, pentru a putea fi siguri ca le mai vedem/auzim cel puțin încă o dată.
Andrea Adamo și echipa sa au reușit să realizeze un eveniment în care vedetele au fost în primul rând mașinile de competiție. Niște unicorni ce se lasă văzuți doar de cei cu pasiune și suflet deschis pentru așa ceva. Nu este un eveniment ce concurează cu Rally Legend, chiar nu este așa ceva! Este un eveniment gândit pentru mângâierea urechilor, a privirii, a papilelor gustative și a sufletului, după cum prevestea și Adamo înaintea cursei. Nostalgia anilor ‘90 – 2000 se putea simți la tot pasul prin parcul de service, iar micuța localitate Varzi din provincia Pavia – Italia a oferit decorul necesar punerii în scenă a simfoniei motoarelor.
La prima vedere, lista de înscriși părea scurtă, chiar dezamăgitoare pentru unii, prin număr. Totuși, la o privire mai atentă nu puteai să nu observi mașini ce ne-au marcat pasiunea pentru raliuri, mașini pe care le vedeam doar în rezumatele Eurosport prin anii 2000, mașini de care doar am auzit cât sunt de spectaculoase, mașini pe care nu credeai ca mai ai șansa sa le vezi într-o competiție, iar unele nume erau similare cu bătăliile pentru titlurile mondiale din acei ani. Cu siguranță nu au dezamăgit! Te opreai la fiecare cort de service să analizezi detaliile mașinilor WRC, grupa A, Kit Car, S1600, S2000 sau RGT, multe dintre ele încă purtând cu mândrie numele unora ce le-au purtat prin competiții de renume, nume ce trezesc emoții puternice oricărui pasionat de raliuri – Colin McRae, Carlos Sainz, Juha Kankkunen, Freddy Loix, Phillipe Bugalski, iar unele aveau la bord însăși legende în persoană – Marcus Gronholm, Alister McRae, Fabrizia Pons sau piloți care încă sunt în căutarea titlului suprem, cum ar fi Andreas Mikkelsen. Nu au lipsit nici piloții locali cu mare experiență, cum ar fi Michael Tagliani cu al său Fiat Abarth Grande Punto S2000.
Programul raliului a fost gândit în așa fel în cât să se obțină un raliu relaxant, atât pentru echipaje, cât și pentru spectatori. Start după ora 11 am în ziua a doua, shakedown la liber în doua reprize de câteva ore bune, service după fiecare probă specială, probe foarte apropiate de parcul service, frumoase și accesibile publicului, etape scurte, deschideri ale circulației între treceri, etc. Este prima dată când la un raliu, ca spectator, puteai să mergi pe o probă, sa te întorci în service, să savurezi niște paste sau o pizza delicioasă cu salam tradițional din Varzi, pe una din terasele aflate chiar lângă corturile superbelor mașini venite să răsufle după cate-o tură de forță, iar apoi să reușești să mergi înapoi pe aceeași probă să vezi a doua trecere. Relaxarea aceasta o puteai vedea și pe chipurile tuturor echipajelor și organizatorilor, în service puteai schimba impresii sincere cu persoane marcante din lumea raliurilor mondiale, cum ar fi Andrea Adamo, Malcom Wilson, Yves Maton, Alister McRae, Fabrizia Pons, Andreas Mikkelsen, Colin Clark, David Evans sau chiar dublul campion mondial Marcus Gronholm, care s-a reactivat pe PS1, a mers ca-n vremurile bune (după cum a spus chiar el), dar din nefericire, după finish a uitat să își mai noteze un viraj și a ieșit în decor, aducând daune semnificative superbului Subaru Impreza S14 WRC. Cu toate acestea, în stilul sau caracteristic, a recunoscut greșeala sa cu acel umor involuntar și a rămas la eveniment, discutând prietenește și cu zâmbetul pe buze cu oricine dorea să stea la o vorba cu el.
Am crezut că o sa fie o plimbare pe probe a acestor mașini superbe, dar n-a fost deloc așa. S-a văzut pofta echipajelor de-a smulge aplauze publicului spectator, iar sunetul acestor mașini superbe a acompaniat pilotajul. Nimic nu se compara cu bolboroseala de pe evacuările WRC-urilor sau a mașinilor de grupa A, ecoul pocniturilor Clio-urilor S1600, flăcările scoase de Lancia Delta HF Integrale, turele înalte ale aspiratelor S2000 si Kit Car sau RGT și nu în ultimul rând sunetului inconfundabil al Peugeot-ului 306 Maxi, ca și cum o formație de cântăreți la țambal erau sub capotă, încercând să lovească toate corzile într-un ritm nebun, arcurile supapelor deja intrând în viteză supersonică, iar evacuarea trădând o cutie ce parea ca nu își mai termina rapoartele. O mașină superbă ce încă o dată a dovedit că este printre cele mai reușite mașini de raliuri din istorie, câștigând și această competiție prin echipajul Magnou Patrick/Vilanova Anthony. Nu degeaba Sebastien Loeb o prefera încă în unele curse de asfalt, luptând de la egal la egal cu mașini Rally2 de generație actuală.
În concluzie, Logiman Mythical Cars Rally 2023 a fost ca un festival foarte bun aflat la început, la care te-ai simțit atât de bine încât nu ești sigur că ai vrea să spui și altora, gândindu-te ca riscă astfel să devină foarte popular și oarecum victima propriului succes. Locația aleasa este superbă, micul orășel Varzi fiind gazda perfecta pentru un astfel de eveniment, localnicii calzi și foarte bucuroși că au parte de așa ceva în zona lor, probele sinuoase și pline de denivelări au tot ce trebuie pentru a scoate în evidență măiestria piloților și tehnica superbelor mașini de competiție, iar gastronomia locală se îmbină perfect cu toată această sărbătoare a motorsportului.
Inițial am crezut că Andrea Adamo susține că numărul participanților este limitat la un număr relativ scăzut ca să justifice o listă oarecum scurtă de înscriși, însă am descoperit ca avea dreptate. Locația parcului service este perfectă, însă doar cu ceva efort ar mai putea să înghesuie încă vreo maxim 15 echipaje în plus. Cu siguranța, daca se va reuși continuarea acestui raliu și în anii viitori, popularitatea lui va crește, iar numărul de participanți la fel. În plus, Peter Solberg deja și-a exprimat interesul să participe anul viitor! Bravo, Bravissimo, Andrea Adamo! Cu siguranță vom fi prezenți și la următoarele ediții ale acestui raliu – ALTFEL.
Credit foto: RallyMax, Logiman Mythical Cars Rally