Competitiile de motorsport din zona Sibiului au atras intotdeauna multi spectatori datorita localizarii in centrul Romaniei, dar si prin prisma evenimentelor desfasurate aici, incepand cu Raliul Sibiului din anii 2000, pana la etapele IRC si ERC din 2012, respectiv 2013. Dupa ce in 2014 etapa sibiana nu s-a mai desfasurat in iarna, cum era programata, organizatorii au decis sa schimbe abordarea, pregatind motorsportului romanesc o surpriza: Sibiu Rally Challenge 2014 – prima competitie care a dus cursele pe Transfagarasan.
In 2015, competitia sibiana se desfasoara pe asfalt, sub numele Sibiu Rally Challenge, si inglobeaza 3 ramuri: Sibiu Rally, Sibiu Rally Challenge si Sibiu Classic Challenge, cu un total de peste 80 de masini inscrise. Actiunea se va concentra in Sibiu, in Piata Mare, pe drumul spre Paltinis si pe Transfagarasan, intre Balea Cascada si Balea Lac.
Sibiu Rally Challenge va debuta joi seara cu City Demo-ul si cu startul festiv, incepand de la ora 20:00, respectiv 20:30. City Demo-ul va purta masinile de concurs prin centrul istoric al Sibiului, pe unele din cele mai cunoscute si frumoase strazi: Cetatii si Nicolae Balcescu. Apoi, in Piata Mare, fiecare echipaj va urca pe podiumul de start pentru a saluta fanii prezenti.
Shakedown-ul se va desfasura vineri, intre orele 8:00 si 12:00, pe sectiunea cunoscuta fanilor sub numele “Calugaru” – DJ 106J ce leaga localitatea Gura Raului de drumul dintre Rasinari (Sibiu) si Paltinis. Sectiunea de drum ce a facut parte in trecut din traseul Raliului Sibiului a fost asfaltata si va fi parcursa in urcare, intre Gura Raului si DJ 106A. Noi recomandam sa intrati pe traseul shakedown-ului pe jos, deoarece locurile de parcare sunt aproape inexistente. Accesul se face usor din drumul Rasinari – Paltinis, spectatorii putand cobori cateva sute de metri pana la cateva viraje interesante: un ac de par de dreapta si o serie de viraje legate.
Prima zi de concurs programeaza doua speciale pe acelasi traseu: urcarea si coborarea pe “Paltinis”. Locuri de parcare sunt suficiente pe proba, iar accesul se face dinspre Sibiu spre statiunea Paltinis, trecand prin localitatea Rasinari. Pentru cei care ajung mai tarziu, proba se poate “intepa” urcand dinspre Gura Raului, pe traseul unde de dimineata se desfasoara shakedown-ul. Un punct interesant pentru spectatori se afla la startul probei, acolo unde succesiunea de ace de par ofera vizibilitate foarte buna si spectacol garantat, intr-un intreg compus din sunetul anvelopelor pe asfalt, sunetul motoarelor turate, luminile suplimentare si galagia produsa de fani. O alta locatie interesanta pentru spectatori este succesiunea de viraje de la mijlocul probei, intre intersectia cu DJ 106J (Calugaru) si Cabana Vanatorilor: o serie de viraje legate care vor pune la lucru tehnica pilotilor si dictarea copilotilor. Ultima recomandare a echipei RallyMax pentru PS1 si PS2 se afla la finalul probei de debut, in zona “Valar”, acolo unde o serie de viraje legate in afara padurii sunt urmate de o zona similara in padure, urmand ca proba sa se termine cu o sectiune rapida si inselatoare in platoul de dinainte de Arena Platos.
Locul unde spectacolul va fi maxim, Transfagarasanul, pregateste echipajelor si fanilor o proba tehnica, rapida si cu multe capcane. Pe coborare, in aproape fiecare viraj exista riscul unei iesiri in decor care va duce echipajul zeci de metri in prapastie. Daca vremea va fi de partea celor prezenti, vizibilitatea va fi una de exceptie, asa cum a fost in 2014, cand spectatorii aflati in apropiere de Balea Lac au avut o priveliste excelenta asupra vaii glaciare, pe care masinile de curse si echipajele care au acceptat provocarea serpuiau, rand pe rand, spre punctul final de langa lacul glaciar. Recomandam fanilor sa urce spre Balea Lac din timp pentru a gasi un loc de parcare: se pot gasi foarte multe locuri imediat dupa startul probei in urcare, la aproximativ 1-2 kilometri inainte de finish, si langa lac. Orice viraj ati alege, spectacolul e garantat! Noi va sfatuim sa urcati inspre Balea Lac pentru a profita de privelistea oferita de valea raului Balea si de a urmari echipajele, o locatie interesanta fiind in zona ultimelor doua ace de par dinspre Balea Lac.
Ultima proba distincta din programul Sibiu Rally Challenge este “Baraj” – o speciala noua si necunoscuta pentru echipaje si spectatori, o proba de viteza, inselatoare, cu o suprafata murdara. Accesul se face din DN1 Sibiu – Brasov pe drumul DJ 104E, spre localitatea Nou Roman (intre intersectia DN1 – Transfagrasan si localitatea Arpasul de Jos). Dupa ce se trece peste barajul de pe raul Olt, proba incepe in cateva sute de metri la dreapta, spre localitatea Somartin. Speciala debuteaza cu o urcare usoara si o succesiune de viraje rapide si lente, pe un drum ingust si cu o suprafata rugoasa acoperita cu pietris si nisip. Dupa aproximativ 3 kilometri de urcare, incepe o coborare usoara care poarta echipajele pe o succesiune de viraje extrem de rapide, unde dictarea va face diferenta iar curajul pilotilor va stabili cine este cel mai rapid. In aceasta sectiune rapida se intalnesc si viraje inselatoare si mai lente, unde pericolul unei iesiri in decor este mare. In a doua jumatate a specialei “Baraj” se gasesc cateva ace de par si viraje lente in coborare, unele mascate de varfuri de panta, dar si doua podete de lemn. Al doilea pod se afla dupa un viraj rapid care inchide chiar inainte de intrarea pe pod, in timp ce ultimele viraje sunt caracterizate de suprafata denivelata.
Recomandarile noastre sunt clare – in prima zi PS1 “Paltinis” si PS2 “Valari”, in timp ce in ziua secunda, in cazul in care vremea e frumoasa, recomandam cele 4 treceri de pe Transfagarasan, acolo unde puteti petrece o zi de exceptie intr-un peisaj minunat, unde masinile vor evolua constant in cadrul celor trei ramuri ale Sibiu Rally Challenge. Pentru cei dornici de viraje la limita, care doresc sa vada diferenta de curaj si abordare a virajelor, recomandam speciala “Baraj”, una extrem de tehnica si dificila, unde dictarea va fi foarte importanta.
Mai jos gasiti o harta cu unele din recomandarile noastre pe cele trei speciale. Speram sa va fie de folos! 🙂