RallyMax: Salut Horatiu! Cum au decurs lucrurile pentru tine in ultimele doua etape?
Horatiu Savu: Salut RallyMax! Desi aveam impresia ca am rezolvat toate problemele si, in sfarsit avem o masina la maximum de pregatire in cadrul grupei N, vechimea acesteia si-a spus cuvantul in ambele etape. Daca la Sibiu, dupa o mica defectiune la suportul cablurilor de comanda ale cutiei de viteze am parcurs 3 probe speciale numai in treapta a 3-a, la Iasi, datorita vibratiilor, chiar de pe prima proba a zilei intai s-au desfacut suruburile care tin turbina pe galerie, distrugandu-se garnitura, ceea ce a facut sa parcurgem prima zi cu o presiune de 0,8 – 1 bar in turbina, mult prea putin pentru a putea performa. Dar, coroborat cu ghinionul celorlalti colegi, de care, sincer ne pare rau, am ajuns la final pe pozitii relativ bune, care ne mentin in lupta pentru titlul clasei. Iar un loc 8 in clasamentul general la Iasi, in aceste conditii este de-a dreptul satisfacator pentru noi.
RallyMax: Mai ai nevoie de doar 3 puncte in clasamentul clasei 3 pentru a redeveni campionul national la aceasta categorie, pentru al doilea an consecutiv. Cum vei aborda ultima etapa, cea de la Harghita?
Horatiu Savu: Lucrurile sunt la fel de complicate ca si anul trecut, in sensul in care, teoretic, trebuie sa ajungem la final, cu masina intreaga. Lupta la clasa este puternica, mai ales dupa venirea lui Edi si revenirea lui Manu, de aceea, cred ca orice rezultat este posibil. Dar, repet, target-ul nostru este sa ajungem la final.
RallyMax: Ai facut in ultima perioada mai multe modificari la Mitsubishi-ul Evo 9 cu care concurezi. Ne poti detalia despre ce este vorba?
Horatiu Savu: Dupa mai multi ani, anumite piese si-au trait traiul si am fost nevoit sa fac o revizie mai mare la partea tehnica a masinii. Daca inainte de Tulcea am schimbat vechea suspensie Ohlins de macadam cu una Reiger mult mai performanta, si ceea ce conteaza, nou-nouta, am hotarat ca, inainte de Cluj, datorita unor probleme de motor pe care le-am intampinat la Brasov si la Tulcea sa-i facem si acestuia un up-grade in sensul in care ca daca tot reconditionam motorul sa o facem in asa fel incat sa am si eu unul de curse, nu unul de strada. Asta pe langa reviziile obisnuite la internele cutiei de viteze, diferentiale, turbina, ambreiaj, discuri de frana.
RallyMax: Daca la Sibiu lipsa unei probe Superspeciala a starnit multe controverse, la Iasi modificarea coeficientului din 1.2 in 1 si revenirea acestuia la 1.2 in noaptea zilei de sambata a cauzat si mai multe interpretari intre concurenti. Cum vezi tu aceasta situatie?
Horatiu Savu: De la prima modificare am afirmat ca nu CCS-ul este in masura sa o faca. Revenirea ulterioara a confirmat acest lucru, dar a lasat, din nou, in urma un iz de lipsa de profesionalism cu care ne confruntam de ani buni. Diferentele uriase intre formaturile raliurilor, care au un regulament cadru clar de desfasurare prevazut in arhivele Federatiei imi dau senzatia, cu toate necesitatile unor compromisuri, ca ne aflam intr-o permanenta negociere balcanica, in loc sa fim mai aproape de tarile civilizate si sa aplicam dictonul “unde-i lege, nu-i tocmeala”. Poate sunt eu prea rigid, dar, repet, prestigiul unei organizatii, de orice fel ar fi ea, este dat de corectitudinea deciziilor pe care le ia si de verticalitatea lor.
RallyMax: O alta problema a fost scurtarea probei ?Dobrovat Max? cu aproximativ 11,5 km, pe motiv de ploaie in conditiile in care majoritatea pilotilor au declarat ca portiunea de asfalt este mult prea periculoasa pentru configuratia raliului, pe langa aceasta modificandu-se traseul de la shakedown de care pilotii au fost informati official doar joi dupa ora 22. Consideri acestea niste probleme organizatorice grave?
Horatiu Savu: Parerea mea este ca se stia de la inceput ca aceasta proba se va scurta, dar pentru pastrarea coeficientului s-a fortat introducerea acestei portiuni. Anul viitor, cand acesti coeficienti de trista amintire, se vor anula, vom face un mic pas inainte in normalizarea campionatului. Este destul de dificil ca organizatori si oficiali care nu au stat intr-o masina de curse actuala, sa isi dea seama de pericolele care pot apare in urma acestor combinatii de drumuri, mai ales ca pe acea portiune erau frecvnet segmente drepte de cateva sute de metri in care ajungeai la plafonare cu o masina de clasa 3, adica 200 km la ora, cu anvelope de macadam, incalzite anterior pe cei cativa kilometri de pamant din portiunea initiala a probei. Poate in momentul in care alegi traseul si te plimbi cu un SUV pus la dispozitie de vreun partener al raliului ti se pare o alegere inspirata, dar comportamentul unei masini de curse este total diferit. Si, sa nu uitam, chiar in saptamana raliului de la Iasi, in urma unor incidente extrem de nefericite soldate cu pierderea de vieti omenesti atat in randul spectatorilor, cat si a sportivilor, FIA a convocat o sedinta fulger pentru intarirea securitatii in cadrul raliurilor. Shakedown-ul mi se pare ca a devenit o parte mult supraevaluata a unui raliu, ca program, si mult subevaluata ca organizare, adica pe hartie e mare, frumos etc si cand ajungi acolo ai parte doar de surprize neplacute (timpi morti, lipsa ambulante, nerespectarea programului, etc.)
RallyMax: Raliul Harghitei propune, la un coeficient de doar 0.8, 3 probe unice si o superspeciala in centrul orasului. De asemenea, shakedown-ul se muta foarte aproape de oras, eliminand o deplasare a echipei tehnice. Care consideri ca sunt plusurile etapei de la Odorheiul Secuiesc, dar si minusurile ei?
Horatiu Savu: Daca anul trecut Raliul Harghitei ocupa, zic eu pe nedrept, ultima treapta a clasamentului, anul acesta plateste, tot pe nedrept acest lucru, lovindu-ne, din nou, de acesti coeficienti. Cred ca este pliat pe regulament si cele mentionate de voi nu pot face decat sa aduca un plus de valoare vizibilitatii raliului.
RallyMax: FRAS a lansat recent propunerea pentru un nou concept de cursa – PromoRally. Crezi ca aceasta competitie va avea succes sau va “muri” la fel ca RallySprint-ul, care era dedicat macadamului?
Horatiu Savu: Ca si debutant in sportul cu motor, la fel ca si Bogdan Marisca, Danny Ungur sau George Morar la un concurs de Promo Rally, nu pot spune decat ca ma bucura aceasta initiativa. Rally Sprint-ul pe macadam era o competitie moarta din start, prepararea unei masini pentru macadam, la nivel de amatori, fiind mult prea costisitoare vis-a-vis de pregetirea unei masini pentru asfalt. Am spus-o de la inceput, dar, ca de obicei, vechea conducere le stia pe toate mai bine. Cu niste trasee alese cu grija, poti atrage si piloti care merg la coasta sau la circuit catre raliuri, crescand astfel numarul de participanti care, in acest moment, este la un prag, zic eu, critic.
RallyMax: Multumim, mult succes la Harghita! In final, te rugam sa transmiti un mesaj fanilor pentru a-i convinge sa vina pe marginea specialelor ultimei etape CNR din 2015.
Horatiu Savu: Va asteptam sa fiti alaturi de noi la aceasta ultima etapa, chiar daca titlul national s-a adjudecat, ramanand inca multe lucruri de clarificat in ierarhiile campionatului.
Foto 2: Bogdan Barabas