Cu un progres excelent de-a lungul sezoanelor, Alex Ardelean a reusit, incepand cu prima etapa la care a luat startul in 2013, sa castige experienta si sa isi mareasca ritmul pe probele speciale din Campionatul National de Raliuri “Dunlop”. In 2016, sibianul va continua in aceeasi formula, alaturi de Horatiu Baltador si Suzuki Swift, avand ca obiectiv castigarea clasei si cupei monomarca.
RallyMax: Salut, Alex! Inaintea startului in sezonul 2016 din Campionatul National de Raliuri, ai ajuns la 2 sezoane complete in campionatul national. Privind in urma, cum consideri ca ai progresat din 2013 (cand ai participat la 2 etape) pana in prezent? Care au fost cele mai importante persoane care te-au ajutat?
Alex Ardelean: Salut RallyMax. In 2013 Danny Ungur a fost profesorul care mi-a pus baza in motorsportul din Romania si m-a ajutat sa pasesc corect. In 2014 am continuat cu domnul George Grigorescu, un maestru la 2WD care m-a ajutat foarte mult sa fac fiecare pas corect, sa nu ma grabesc (cum am facut in 2013) si intr-un final sa pilotez. Am si acum momente in care imi aduc aminte de cuvintele lui George: “Priveste in fata, Alex, lunnnnng Alex!!!!”. Am inteles abia in 2015 ce vrea sa spuna 🙂 .
Din 2014 pana in prezent am avut ocaza sa cunosc 2 persoane minunate: pe Horatiu Baltador, copilotul meu, si pe Iulica Nita (seful echipei de mecanici). Au fost persoanele care au fost cel mai mult alaturi de mine (dupa familie) si impreuna am inceput sa formam o echipa. Indiferent de cat de sus o sa ajung, imi doresc ca acesti 2 oameni sa fie mereu langa mine, iar eu langa ei atat cat o sa ma suporte 🙂 .
RallyMax: In 2015 ai obtinut locul secund in cadrul clasei 9 si Suzuki Swift Cup. Cum ai descrie lupta cu ceilalti concurenti, unde crezi ca ai avut de castigat, dar si unde consideri ca ai avut ghinion sau puteai sa fii mai bun pe probele speciale?
Alex Ardelean: In 2015 am avut un mare minus, dar pe care l-am transformat intr-un plus. In primele 4 raliuri, puterea mea de concetrare a fost aproape de 0. Veneam de la birou, incarcat negativ cu foarte multe probleme, iar in zilele de recunoasteri incercam sa le rezolv, astfel concentrarea mea era spre 0. In raliu ma trezeam ca nu am un ritm si de aici incepea ?fiesta?. Am avut multe momente in care am clacat si am avut stari de nervi pentru ritmul avut, momente in care mergeam la Iulica si ii spuneam ?Nu merge masina, ceva nu este in regula? Fa ceva!!!”, iar el cu calm imi spunea ca a rezolvat, gata… 🙂 Dar defapt era totul in capul meu.
Cum am reusit sa transform acest minus in plus? Datorita lui Sebastian Barbu si a lui Raul Badiu, care m-au ajutat sa imi fac o dictare cu ritm, sa inteleg ca indiferent de ce probleme am, cand imi fac dictarile trebuie sa fiu concentrat 110%. De la Raliul Sibiului am reusit sa ma urc in masina de raliu cu un reset total si sa transform ghinionul intr-un mare plus!
Legat de ceilalti concurenti, pot spune ca Vlad Cosma/Diana Hategan m-au ajutat mult sa progresez. Mereu pe probele pe care am simtit ca am mers bine, tot ei erau cei care castigau, si puteam imediat dupa proba sa-mi dau seama unde am gresit. Cred ca au fost printre singurii concurenti de raliu de la clasa 9 care au avut curajul sa-si puna filmarile publice, ceea ce pentru mine a fost un mare plus.
RallyMax: Care este planul pe 2016? Planuiesti sa continui in cupa monomarca?
Alex Ardelean: Dupa anul 2015, si pentru ca mai am de invatat multe de la clasa 9, am ales sa ramanem tot pe Suzuki. Aveam buget sa trecem pe alta masina, dar stiam ca este cea mai mare greseala pentru noi daca faceam acest pas. Mai avem de invatat inca de la clasa 9 si de aceea am ales sa mergem in cupa Suzuki si la clasa 9. E normal sa ne dorim titlul de campioni nationali la clasa 9, si cu siguranta este unul dintre obiectivele noastre in 2016.
RallyMax: Deja concurezi cu Horatiu de suficient de mult timp incat sa va sudati ca echipaj. Care sunt atuurile voastre si cum va completati unul pe celalalt?
Alex Ardelean: Hmmmm acest individ a ajuns sa fie si prietenul meu, iar acum e destul de dificil deoarece nu mai prea pot misca in fata lui. Eu sunt o fire foarte incapatanata, iar cu el nu prea imi mai permit, si atunci a trebuit sa accept ca un echipaj este format dintr-un pilot si copilot.
Lasand gluma la o parte, este foarte importanta legatura intre pilot si copilot, de multe ori am intentia de a risca in dictare punand viraje de 3+ iar el este mai precaut si cu mai multa experienta si il ascult. Conteaza enorm de mult sa ai o relatie apropiata cu copilotul.
RallyMax: Sezonul 2015 a fost primul in care Sibiu Racing Team a punctat ca echipa in CNR. Ce a insemnat acest an pentru echipa sibiana din punct de vedere performante si colaborare intre echipaje?
Alex Ardelean: Sibiu Racing Team nu este echipa mea, este echipa noastra, a tuturor celor care participam in ea, dar cu o singura regula, unul dintre componentii echipajului trebuie sa fie sibian. Am facut aceasta echipa la inceput cu Bucur Calin si Horatiu Baltador in 2013-2014, in 2015 am ajuns sa fim foarte multi sibieni in ea cum ar fi nasul meu Patru Mircea (cu fiul sau de 5 ani la karturi), Popovici Mario (campion national la motocross si multe alte titluri obtinute de un pusti de 10 ani), Sebastian Barbu, Raul Badiu, Rares Tomita, Bucur Calin. Toti acesti oameni fac parte din echipa si rezultatele din 2015 au fost datorita noua. Legat de CNR, am ales sa punctam pentru a completa podiumul si a aduce o imagine cat mai buna in CNR.
In 2016 vrem sa incercam sa construim o imagine cat mai buna a SIBIULUI pentru ca sibienii au un mare cuvant de spus in motorsportul din Romania si meritam asta.
RallyMax: Ce planuri aveti pentru Sibiu Racing Team in 2016? Ne poti spune detalii despre componenta echipei in noul sezon?
Alex Ardelean: Este foarte dificil sa ai planuri cand nu ai bugete. Pana cand cei din echipa nu inteleg cu adevarat ce inseamna cuvantul ?echipa?, este foarte greu sa ai o componenta completa pentru Raliul Brasovului. In acest moment lista de inscrieri a echipei este deschisa, se discuta si se cauta solutii ca la Raliul de la Brasov sa luam startul 5 echipaje (toate sa aibe cel putin un coechipier sibian). Speram ca tot mai multi sibieni sa inteleaga ce inseamna Sibiu Racing Team pentru a putea creste si sa fim mandri ca suntem ardeleni, sibieni.
RallyMax: Din punctul tau de vedere, cum ar trebui sa arate Campionatul National de Raliuri? Cate etape, sub ce format, ce crezi ca ar trebui schimbat astfel incat sa se adapteze nevoilor tale si ale majoritatii concurentilor?
Alex Ardelean: Este dificil sa raspund la aceste intrebari. Cred ca mult mai bine iti pot raspunde cum mi-as dori sa arate FRAS-ul! Am avut neplacerea ca in 2015 sa vad foarte multe actiuni pe facebook care au murdarit imaginea FRAS-ului, automat a noastra a sportivilor, deoarece defapt FRAS-ul insemnam noi. Ma deranjeaza enorm de mult atitudinea cluburilor, pilotilor si a echipei FRAS-ului pentru ca permit sa se ajunga unde s-a ajuns.
Primul pas pentru a rezolva aceste probleme este ca noi toti sa ne implicam mai mult si sa nu mai permitem astfel de derapaje. Oamenii din conducerea FRAS vin si pleaca, insa imaginea si efectele negative raman mult timp. Tipic romanesc si pacat mare!
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Asteptam sa va vedem la Brasov. Ce mesaj ai pentru fanii care vor fi pe marginea specialelor brasovene?
Alex Ardelean: Multumim pentru ceea ce faceti voi, putini stiu ca RallyMax inseamna pasiune pentru motorsport si voluntariat! Bravo RallyMax!!!
Legat de fani, vreau sa le transmit ca am avut placerea sa particip la Raliul Zapezii de la Covasna ca spectator si am vazut ce inseamna pasiune pentru acest motorsport. A pilota inseamna sa mergi cat mai corect si curat, insa de acum o sa tin cont de fanii de pe probe si o sa le ofer, cand am ocazia, putin show si adrenalina pe probe.