Dupa Raliul Brasovului am facut un interviu putin diferit, cu ambii membri ai echipajului 10 – Sorin Badea si Botond Csomortani. Am povestit cu cei doi despre participarea lor la raliul de debut al sezonului 2017 la bordul unui Hyundai i20 R5, masina aflata in premiera pe probele speciale din Romania. Incepem cu cateva intrebari pentru Sorin:
RallyMax: Salutare Sorin! Ai reusit sa aduci in Romania primul model Hyundai i20 R5, o masina care se incadreaza la cel mai inalt nivel din punct de vedere tehnic pentru raliuri regionale. Din pacate, nu ai apucat sa parcurgi toate probele speciale de la Tess Rally. Ce s-a intamplat mai exact pe proba speciala ?Babarunca? si cat de mult ai reusit sa te acomodezi cu masina?
Sorin Badea: Ma bucur foarte mult ca masina pe care am aliniat-o in premiera nationala la starul primei etape din CNRD de la Brasov a suscitat interes publicului si presei de specialitate, de fapt asta era unul din scopurile noastre atunci cand am decis sa schimbam Fordul Fiesta cu Hyndai i20 R5 furnizata de Bernini Rally din Italia. Pentru acest demers este important sa mentionez suportul sponsorilor Maravet si Hill?s fara de care aceasta intentie a mea ar fi ramas doar un proiect. Masina este in mod evident o evolutie, o masina care aduce impreuna majoritatea punctelor forte ale tuturor modelelor R5 fabricate pana acum. Personal mi-a creat o noua stare de bucurie, dar si de stres si emotie pentru fiecare kilometru de proba speciala pe care l-am parcurs la Brasov. Masina este mai precisa si mai reactiva decat Fiesta, necesitand un pilotaj extrem de exact, ceea ce trebuie sa marturisesc m-a pus usor in dificultate la shakedown si in primele 2 probe speciale ale raliului. Pilotajul acestei masini necesita ceva mai mult ?tupeu? si incredere in capabilitatile sale tehnice si ofera un raspuns precis si eficient. Pe “Babarunca” am gresit o singura data la finalul probei la aproximativ 3,5 Km de final – a fost suficient? Am fost surprins de un viraj lent (stanga 2 inchide) foarte murdar, abordat putin prea optimist, asfaltul fiind practic acoperit in totalitate cu pietris scos de masinile din fata de pe interiorul virajului taiat copios. In timpul accelerarii la iesirea din viraj, practic masina a avut o reactie puternic sub-viratoare pe care am incercat sa o corectez, dar nu am mai avut loc pe drum?am intrat in rigola de pe marginea drumului si am lovit probabil radiatorul de racire apa?ceea ce a facut sa pierd instantaneu presiunea din instalatia de racire a motorului motiv pentru care am primit indicatia pe display-ul de control ?Stop engine, Low water pressure? motiv pentru care ne-am oprit fiind obligati la abandon. Fara indoiala a fost frustrant si trist pentru ca aceasta proba m-a invins din nou la fel cum a facut-o deja de 2 ori in cariera mea. Partea buna totusi este ca pana la abandon, pe proba speciala “Babarunca” am avut un pracurs care ne-a facut placere, chiar rapid credem noi si am inteles care este stilul de pilotaj pe care-l necesita aceasta masina. Cu toate astea e clar ca mai avem mult de muncit, iar eu si Botond Csomortani avem determinarea sa continuam sa progresam rapid cu Hyundai i20 R5 la cursele urmatoare.
RallyMax: O sa te rugam sa ne oferi niste detalii ale acestei superbe inventii tehnologice pe care o pilotezi, Hyundai i20 R5. In plus, am fi curiosi sa aflam asemanarile si deosebirile intre aceasta si Ford-ul Fiesta R5 cu care ai concurat in 2015 si 2016.
Sorin Badea: Asa cum spuneam mai devreme, Hyundai i20 R5 este MULT diferita de Fiesta R5, lasand la o parte aspectul caroseriei care mi se pare mai agresiv, masina aceasta nu mai are tangajul (fata/spate) cu care m-am obisnut atat de greu la Fiesta, ca o consecinta a acestui comportament nu mai necesita acea franare decisa inainte de intrarea in virajele medii si lente pentru a face masina sa se inscrie in viraj; Hyundai se comporta mai degraba ca un kart?fireste asta are un mare avantaj insa necesita mai multa precizie in pozitionarea masinii pe trasa corecta si finete in miscarea volanului, orice manevra brusca riscand compromiterea virajului (ceea ce mi s-a intamplat de fapt pe Babarunca). In rest cred ca am gasit ceva mai mult ?cuplu? decat la Fiesta si un motor care permite un regim mai inalt de rotatii in vitezele inferioare (2- 3- 4). Franarea este spectaculos de puternica si precisa, cutia de viteze pare ceva mai fina la handling, iar viteza finala este usor mai mare decat la Fiesta.
RallyMax: Lasam la o parte trecutul, Tess Rally, si ne indreptam spre viitor, mai precis, Transilvania Rally 2017, o etapa care se anunta extrem de interesanta din punct de vedere sportiv. Cu ce ganduri va indreptati spre aceasta cursa?
Sorin Badea: Ei bine, urmeaza Transilvania Rally 2017, o etapa internationala la care si-au anuntat intentia de a participa multe echipaje puternice, dupa parerea mea asta este ceea ce asteapta publicul spectator?SHOW DE CALITATE! Personal ma grabesc sa apreciez efortul organizatorilor de la Cluj (Napoca Rally Academy) si sa le doresc mult succes in demersul lor de a creea un regal automobilistic la Cluj in 5-6 Mai 2017 odata cu prima etapa a ?Tour Europeean Rally? si a doua etapa din CNRD. Noi vom profita de aceasta oportunitate si vom participa in ambele competitii (TER + CNRD), confruntarea cu alte echipaje puternice din tara noastra si strainatate ne va face placere si ma motiveaza ca alaturi de Boty sa facem o cursa decenta, sa ducem masina la finalul raliului cat mai sus in clasamentul general.
RallyMax: Sorin, pentru ca ai trecut prin multe intamplari in cei 15 ani de raliuri, poveste-ne o intamplare de la curse pe care n-o vei uita niciodata.
Sorin Badea: Intr-adevar am avut multe intamplari memorabile la curse, unele placute, altele mai putin placute, fireste voi aminti una cu final fericit?.La Sibiu in 2003 pe PS “Gatul Berbecului” in sensul dinspre Sadu spre Paltinis, alaturi de Sorin Itu cu Mitsubishi Lancer Evo 6, dupa aproximativ 5 km de la startul probei am ramas complet fara frane (conducta de frana din dreapta spate s-a retezat din cauza traseului foarte dur). L-am anuntat pe Sorin Itu ca nu mai pot sa franez si ca intentionez sa ma opresc, proba fiind foarte periculoasa cu multe viraje pe marginea lacului de acumulare. Raspunsul lui a fost de fapt o intrebare adresata cu un ton foarte aspru: TU ESTE PILOT DE RALIU SAU CE ESTI? VEZI CA PROBA E LA DEAL SI NU AI NEVOIE DE FRANA, DACA-TI TREBUIE FOLOSESTE FRANA DE MANA?.DACA NU POTI DA-TE LA O PARTE CA DUC EU MASINA LA PALTINIS!!! Desi afara erau peste 40C si in masina probabil mai mult de 50C, am simtit cum imi ingheata transpiratia pe spate dupa aceasta mustrare, stiind ca urmeaza inca 20 de km de suferinta si pericol la fiecare viraj?.am continuat, am ajuns aproape epuizat la finalul probei, am incasat cam un minut jumate de la competitorul nostru direct in acea cursa (Dl. Gunter Graef). Dupa proba, Sorin a blocat conducta rupta folosind un patent si 2 bolovani cu cateva minute inainte de startul pe urmatoarea proba (“Santa” la vale), ceea ce a facut sa pot beneficia de putina frana totusi. Am terminat si Santa, a urmat service si am rezolvat problema, am terminat raliul si la final ne-am clasat pe locul III la Grupa N. Bucuria a fost multiplicata de emotiile prin care am trecut impreuna cu Sorin Itu si lectia primita m-a ajutat enorm in toate situatiile dificile prin care am trecut ulterior: ?La raliu nu se abandoneaza decat atunci cand ai epuizat toate solutiile si improvizatiile posibile!?
RallyMax: Multumim Sorin! Speram ca, odata cu abandonul de la Brasov ai spart tot ghinionul pentru 2017 si ca va vom vedea angrenati in lupta pentru podiumul clasei 2. Iar acum, ai cuvantul!
Sorin Badea: Va multumesc si eu pentru interesul pe care-l acordati echipajului nostru! Sper si eu ca abandonul de la Brasov sa fie ultimul eveniment neplacut? nu ma bazez pe ?spargerea ghinionului?, ci mai degraba pe o pregatire mai buna cu o sesiune de teste foarte utila pe care intentionez sa o fac inainte de Transilvania Rally, pe ajutorul lui Boty pentru evitarea greselilor din cursa si o concentrare puternica, pe o dispozitie fizica si psihica adecvata pentru performanta. Ca echipaj ne dorim si noi foarte mult sa avem consistenta in lupta cu timpul de pe Probele Speciale. Stim deja ca putem mai mult, ne place succesul si cu ajutorul echipei tehnice de la Bernini Rally, a sustinatorilor nostri Maravet si Hills, cu suportul fanilor si al spectatorilor de la Cluj speram sa reusim o clasare care sa ne aduca tuturor o mare bucurie. Pe curand la Cluj!
In continuare, am fost curiosi sa aflam cateva impresii si de la Boti, cel care a luat startul pe numeroase masini spectaculoase si alaturi de piloti rapizi. Am povestit cu copilotul echipajului #10 despre intamplari din trecutul lui, despre impresiile din diferite masini, dar si despre motorsportul din Romania:
RallyMax: Boti, esti unul dintre cei mai simpatici sportivi din CNR, asa ca, ne dorim sa aflam cum a inceput toata legatura dintre tine si acest sport complex.
Botond Csomortani: Salut cititorilor RallyMax. Primul contact cu motorsportul l-am avut in 1982-1983, cand am inceput sa practic Kartingul. 1999 este anul de lansare in lumea raliului la Cluj alaturi de bunul meu prieten Zolt?n Tam?s cu o Dacia Nova.
RallyMax: Boti, pentru ca ai trecut prin multe intamplari in cei aproape 20 ani de raliuri si cu siguranta ai trecut prin multe, poveste-ne o intamplare de la curse pe care n-o vei uita niciodata.
Botond Csomortani: La Raliul Sibiului 2007, pe proba de noapte ?Santa?, am avut un accident teribil: dupa mai multe rostogoliri am aterizat pe marginea unui parau intr-o prapastie. Dupa ce ne-am oprit din rostogoliri, l-am prins pe Dodo de mana si l-am intrebat daca e ok. Mi-a raspuns ca e bine dupa care incercam sa ma conving care e pozitia in care ne aflam. In cateva secunde ne-am dat seama ca suntem pe ?roti”. In aceea cursa am folosit prima oara sistemul Hans care ne-a ferit de o accidentare nefericita.
Pe la 2-3 dimineata am reusit sa scoatem ?epava” din prapastie si murdari/uzi cum eram ne-am intors la hotelul unde am fost cazati. Dodo m-a invitat la un drink unde urma sa facem o analiza asupra evenimentului dupa care atat el cat si eu am ramas usor ?socati”. Rezultatul discutiei a fost ?poate la anul vom lua startul cu un S2000 sau un WRC”. In 2008, prin 5 sau 6 ianuarie m-a sunat Dodo ca voi avea scaunul lui Luis Moya pentru acel an. 🙂
RallyMax: Ai reusit de-a lungul carierei sa iei startul cu diferite masini de curse, printre care: Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Ford Fiesta R5 si Hyundai i20 R5, acestea fiind doar cateva dintre combatante. Daca ne aducem bine aminte, sezonul 2008 te-a regasit alaturi de Alexandru Pitigoi la bordul unui performant Ford Focus WRC?. Care era feeling-ul cu o astfel de masina si cat de mult te-a impresionat?
Botond Csomortani: Ajunge Fordul Focus WRC la Sibiu (unde am facut primele teste) impreuna cu un inginer de la M-Sport si Bob al nostru. Incepe sedinta pentru acele foarte multe ?butoane? de pe plansa. 3 butoane X 4 pozitii pentru diferentialele active. 1 buton X 4 pozitii pentru ALS + ?milioane? de sigurante automate. Tin minte destul de clar cand inginerul ii explica lui Dodo ca ?aceasta e o masina cu care se merge ori full gas, ori full pe frana” iar Dodo asta a si facut de la primii metri de teste.
La acele teste am incercat sa facem pe DJ DoBo (Dodo/Boti) si invarteam de butoanele pentru diferentiale, ceea ce nu a fost o idee foarte buna pentru primul test 🙂 . Am ramas impresionat de reactia WRC-ului la starturi, franari, tinuta de drum si diferentialele active.
RallyMax: Ce parere ai despre schimbarile din cadrul FRAS, alegerea lui Danny Ungur in postura de vicepresedinte si cea a lui Dan Girtofan in postura de membru federal? Crezi ca acestia vor aduce un plus din punct de vedere administrativ/organizatoric pentru CNRD?
Botond Csomortani: ?Oameni noi in timpuri noi? ar fi moto-ul meu si sper sa fie de bun augur. Oamenii noi au aparut, acum e timpul si pentru innoirea mentalitatii. E foarte important sa avem oameni cu multa experienta in motorsport cum sunt Danny si Giri din punct de vedere sportiv, pentru ca am speranta ca vor reusi sa vada trecutul, prezentul si viitorul acestui sport si mai mult, sa aduca stabilitate in ceea ce priveste stabilitatea si impartialitatea regulamentelor.
Am mai spus si ma repet, FRAS are nevoie de un management profesionist care ar trebui sa stie sa vanda ?produsul motorsport? in Romania.
RallyMax: Boti, iti multumim pentru raspunsurile acordate si va dorim mult succes la Transilvania Rally 2017! In final, ai cuvantul.
Botond Csomortani: Si EU va multumesc pentru timpul si spatiul acordat si am speranta ca impreuna sa reusim sa atragem noi adepti ai motorsportului si pe cei care ne sunt deja alaturi sa reusim sa-i facem si mai fericiti.