Dupa un inceput de sezon in care a aratat ca are viteza pe probele speciale, Danut Budai a reusit la Raliul Aradului cel mai bun ritm din 2017, castigand Cupa Suzuki si impunandu-se in clasamentul juniorilor si cel al clasei 9. Am povestit cu tanarul pilot despre trecerea pe Suzuki Swift, despre evolutia sa de pe probe din acest an si despre planurile pentru acest sezon.
RallyMax: Salut, Danut! Ne bucuram sa stam din nou de povesti. Cum ai descrie acest inceput de sezon, primul in care ai luat startul la toate etapele?
Danut Budai: Salut, RallyMax. Si eu ma bucur ca stam din nou de vorba. Nu stiu de unde sa incep. Este un lucru complet nou pentru mine sa fac aproape toate etapele din CNR-D, pana acum participand doar la 2, maxim 3 raliuri pe an, in functie de buget. La Brasov ne-am simtit bine pana in momentul in care cutia de viteze a decis impreuna cu ambreiajul, ca ne lasa sa terminam singuri raliul. Totusi, am fost foarte fericiti ca am reusit sa ajungem la final si sa adunam ceva puncte la Cupa Suzuki.
RallyMax: Ai cumparat un Suzuki Swift cu care participi in cadrul Cupei Suzuki. Cum te-ai adaptat masinii si ce si cat consideri ca mai ai de invatat pentru a merge la limitele masinii?
Danut Budai: Da, la sfarsitul anului trecut am achizitionat un Suzuki Swift. Pot spune ca ma inteleg bine cu Suzy, chiar am reusit sa ne imprietenim destul de repede. Pe asfalt, recunosc, nu am inca experienta pentru a merge la limita, pe macadam, am mers tare la Arad, dar pot spune ca inca mai este loc de progres. Masina are un potential ridicat, iar noi trebuie sa ne adaptam din mers si sa il valorificam cat de repede posibil, daca ne dorim un loc pe podiumul de sfarsit de an.
RallyMax: Spuneai la Transilvania Rally ca daca vei reusi sa ajungi la final, o sa fie un raliu de povestit. Ce s-a intamplat pe probele de la Cluj si cat de dificil ti-a fost sa inchei un raliu lung?
Danut Budai: Transilvania Rally este un raliu foarte virajat, dar in acelasi timp destul de rapid, care ne-a placut anul trecut si speram sa ne simtim bine si anul asta dar? pe a doua proba de vineri servodirectia a cedat, baietii au incercat sa o repare, dar nu au reusit. Am avut de ales intre a abandona si a merge fara servodirectie tot raliul. Am ales varianta mai grea, mergand sa terminam. Am fost sfatuit sa reduc ritmul, dar in gandul meu nu era loc de redus ritmul. Am sperat sa ma tina mainile la atata efort si sa nu fac vreo prostie. La final bucuria a fost mare si din aceasta cauza Transilvania Rally va fi un raliu greu de uitat!!!
RallyMax: La Raliul Aradului ai avut o evolutie excelenta pe probele speciale si ai reusit sa te impui in cadrul cupei monomarca si in clasamentul clasei 9. Credeai ca poti reusi un asemenea rezultat la doar a treia etapa cu Swift-ul?
Danut Budai: Sincer nu m-am gandit nici o secunda ca vom pleca sambata seara de la Arad cu 3 locuri 1 si un loc 3 la doua roti motrice. Crescand pe macadam eram sigur ca voi putea dezvolta un ritm mult mai bun decat pe asfalt, dar nu am crezut ca voi putea merge asa de bine. Fara nici un kilometru de antrenament inainte de Arad, cu un shakedown facut cu doar doua treceri, in scopul de a seta suspensia si a vedea efectiv ce face masina pe macadam, nu puteam sa avem pretentii la rezultate. La startul primei probe de vineri, mi-am zis in gand ca voi merge cat pot eu de tare, pentru a nu avea regrete la sfarsitul raliului. Cu acest gand am reusit sa castigam primul nostru raliu la cupa Suzuki.
RallyMax: Care e strategia pentru anul acesta, tinand cont ca esti lider in cadrul cupei Suzuki si pe locul 4 la clasa 9? Ce iti propui pe probele speciale din 2017?
Danut Budai: Ne bucuram ca momentan conducem in clasamentul Juniorilor si in cadrul cupei Suzuki. Pentru 2017 ne propunem sa adunam cat mai multa experienta, sa mergem cat mai tare posibil si sa ne simtim bine, in acelasi timp. Sper sa reusesc sa fac mai multe antrenamente pe asfalt pentru a ridica ritmul deoarece este o lupta foarte frumoasa la varf si nu vreau sa stau sa ma uit, vreau sa lupt.
RallyMax: Care consideri ca sunt avantajele si dezavantajele participarii intr-o cupa monomarca, acum, dupa 3 etape in care ai luat startul in Cupa Suzuki?
Danut Budai: Incep cu minusurile si o sa inchei cu plusurile pentru ca la sfarsit sa ramanem cu zambetul pe buze. La Suzuki ne lovim de problema procurarii pieselor de schimb si de costul lor destul de ridicat. Orice piesa comandata vine in cel putin 5 zile (lucratoare), perioada mult prea lunga, in ideea unei reparatii, la care ai nevoie urgenta de piese pentru a te putea prezenta la urmatoarea etapa. Ca si plusuri, sunt foarte multumit si fericit ca pot merge cu o masina omologata si intr-o clasa constituita cu masini identice ca putere si dezvoltare tehnica. Acum putem vedea cine e mai bun si unde, unde gresim noi sau unde mergem noi mai bine. Per total sunt foarte multumit ca prin ajutorul parintilor mei am reusit sa achizitionam aceasta masina si reusim sa ne simtim bine pe probe.
RallyMax: In acest an lupta in clasamentul juniorilor este una disputata, cu multi piloti rapizi. Care crezi ca sunt atuurile tale in fata contra-candidatilor si ce apreciezi la ceilalti juniori din CNR-D 2017?
Danut Budai: Nu o sa discut despre atuurile mele, o sa spun cate ceva despre juniorii care sunt pe podium in acest moment. Suntem prieteni in viata de zi cu zi si suntem rivali pe probe, inca de anul trecut. Lui Andrei Gartofan, dupa parerea mea, ii place mai mult asfaltul, e clar ca se simte mult mai bine in Suzuki decat in Logan, asta se vede dupa timpi, el evoluand de la un raliu la altul. Mihnea Muresan cu al lui ?turbo mic? merge foarte bine anul acesta, se vede ca face progrese de la un raliu la altul si momentan se dueleaza cu veteranii Cupei Dacia la varf, ceea ce e de invidiat.
RallyMax: Multumim! In final, ai cuvantul!
Danut Budai: Sper sa ne vedem cu bine la urmatoarele etape, cu timpi tot mai buni pe probe si cu un ritm sustinut. Multumesc parintilor ca fac eforturi mari pentru ca eu sa iau startul in CNR-D. Multumesc prietenilor care sunt alaturi de noi si ne sustin la fiecare raliu, multumim fanilor prezenti pe probe si nu in ultimul rand vreau sa multumesc sponsorilor: MK lighting, MK Illumination, Integral Chinciu, Cofetaria Arta Deva, ELRA.RO.