La inceputul sezonului 2017, Raul Badiu lua startul in Tess Rally pe un Mitsubishi Lancer de clasa 3, cu care reusea podiumul. Vazut ca un nou inceput, episodul de anul trecut s-a oprit pentru Raul mult prea devreme, iar, astfel, sezonul se termina pentru el mult prea repede. In 2018, Badiu revine in Campionatul National de Raliuri dupa un “restart”, la bordul unui Suzuki Swift Sport de clasa 9, alaturi de Gabriel Lazar. Pilotul sibian va depune eforturi pentru a-si asigura participarea la toate etapele din acest sezon, in care isi propune sa abordeze toate raliurile cu profesionalism, cu un ritm bun si cu viteza pe probele speciale.
RallyMax: Salut, Raul! Ne bucura revenirea ta pe probele raliurilor din Romania. Cum a fost perioada de pauza pentru tine, dupa ce ai lipsit aproximativ un an de la competitii?
Raul Badiu: Salutari RallyMax si tuturor cititorilor si pasionatilor! Dupa 5 sezoane la volanul masinilor cu 2 roti motrice, avand si elanul rezultatelor anterioare, pentru 2017 mi-am propus urmatorul pas firesc, respectiv participarea pe o masina cu tractiune integrala. Din pacate, cel mai bun lucru cu care am ramas din tot anul trecut a fost victoria la clasa pe PS Cheia si un podium la Clasa 3 cu un ritm foarte bun, pentru un raliu presarat cu probleme tehnice. Recunosc, si regret totodata, ca din orgoliu si mai ales din naivitatea mea de a crede ca performanta ajunge pentru construirea unui proiect, am mizat totul pe aceasta varianta necastigatoare ce finalmente a dus la absenta mea din aproape intreg campionatul. Mi-a fost extraordinar de dor de raliuri, iar dupa ce am fost spectator la Raliul Aradului si mi-am vazut colegii in actiune, eram pregatit sa revin pe probe, chiar si intr-o duba de asistenta daca ar fi fost posibil. Ulterior, s-a creat o serie de asteptari, urmata de o serie de deceptii, si asta a fost indeajuns cat sa pun punct oricarui proiect. Pe scurt, a fost cel mai greu an din viata mea, dupa o serie de rezultate foarte bune si evolutii in ascensiune, la 25 de ani sa ma simt ?batran? cand vad colegi sau competitori mult mai tineri care isi continua drumul la nivelul la care tind dintotdeauna, in special in WRC…iar eu stau acasa.
RallyMax: Ai revenit la Raliul Brasovului cu o victorie in cadrul Cupei Suzuki si in clasamentul clasei 9. Cum ti s-a parut aceasta cursa, la revenire, in conditiile dificile si aderenta scazuta de la Brasov?
Raul Badiu: Inca de pe prima proba speciala, am simtit ca pauza de un an isi spune cuvantul, dar din fericire a fost o impresie creata de traseul inselator in combinatie cu noul pachet competitional, Suzuki-Hankook, care a necesitat un timp minim de adaptare. Cred ca si dupa 15 ani de raliuri ar fi fost la fel de greu de pilotat la limta in conditiile de anul acesta, in special pe proba Babarunca. Circumstantele au fost de asa natura incat a trebuit sa parcurgem in primul rand un raliu smart, respectiv sa pilotam la un nivel bun atunci cand conditiile ni s-au potrivit, iar in rest sa invatam. Rezultatul este foarte bun, dar evolutia este numai multumitoare.
RallyMax: Ai avut un ritm bun la Tess Rally cu noua masina, in ciuda faptului ca nu ai facut teste cu aceasta. Ce parere ai de Suzuki Swift, dupa competitii in care ai concurat pe alte masini, inclusiv integrale?
Raul Badiu: Chiar daca sunt considerat din noul val, tanar, mai putin experimentat si asa mai departe, nu trebuie uitat ca a fost totusi al 7-lea meu start la Tess Rally, iar in 3 randuri am participat cu masini mult mai performante decat Suzuki Swift Sport. Dupa ce am parcurs raliuri cu Renault Clio R3 si Mitsubishi Lancer Evo X la viteze mult mai mari, este evident ca adaptarea pe noua masina a fost ceva mai facila. Cu toatea cestea, Suzuki Swift are particularitatile lui, o masina la care poti aduce destul de multe reglaje, cu un comportament dinamic ce necesita un pilotaj precis dar si energic pe alocuri, punem in combinatie si noile gume Hankook si rezulta un mix destul de incitant chiar si dupa mai multe sezoane cu masini mai performante.
RallyMax: Cum ti se pare ritmul si nivelul competitional in cadrul clasei 9, unde lupta se anunta una interesanta in 2018? Cine crezi ca sunt principalii contra-candidati si pe ce atuuri te bazezi in fata lor?
Raul Badiu: Oricare dintre concurenti este capabil de a produce viteza si rezultate foarte bune. Chiar daca am castigat Tess Rally 2018, orice gresala ar fi putut sa ma coste victoria. Daca este sa numesc un atuu, cred ca principalul avantaj vine din experienta pe alte masini mult mai rapide. Viteza ce o implica mersul la limita cu un Suzuki este inevitabil mai joasa decat intr-un Clio R3 sau Evo X, astfel ca imi este mult mai confortabil sa pastrez un ritm ridicat. Cred ca ar fi un exercitiu bun pentru orice pilot experimentat sa incerce mersul la limita si cu masini mai putin performante, chiar te responsabilizeaza si invata, dar aparent sunt printre prea putinii (sau chiar singurul) care au rabdare sa o tot ia de la inceput?..nu ca as avea incotro daca si vreau sa particip.
RallyMax: Apreciata de catre fani, este revenirea ta una de lunga durata, cu participari asigurate intreg sezonul? Cum iti propui sa iti asiguri participarea la toate raliurile?
Raul Badiu: Nu este putin lucru si faptul ca m-am aflat la startul primei etape, si pentru asta ii multumesc, in primul rand, lui Gabi Lazar. In momentul de fata, nu pot confirma cu certitudine participarea pentru intreg sezonul, dar evident ca imi doresc ca alaturi de DTO-Tellur Rally Team si partenerii angrenati sa ducem la capat proiectul 2018. Atmosfera in echipa imi place prea mult pentru a nu face tot posibilul sa fiu la start, am alaturi parteneri si oameni dedicati, astfel ca am toata energia necesara pentru a merge cu incredere mai departe.
RallyMax: In conditiile in care nu ai participarea asigurata intreg sezonul, cu ce planuri pornesti in urmatoarele etape din 2018? Ai obiective setate in acest moment?
Raul Badiu: Nu voi renunta niciodata la mentalitatea mea expusa in raspunsul primei intrebari, respectiv ca performanta trebuie sa primeze, din punctul meu de vedere. Voi aborda toate cursele cu profesionalism si seriozitate maxima, cu gandul clar de a merge cat mai corect si cat mai aproape de limita cu putinta, cu ideea de crestere continua. Trebuie obligatoriu sa mai adaug putina inspiratie si intre curse pentru actiunile anexe raliurilor, actiuni de care depinde 99% participarea mea, si astfel cu siguranta rezultatele vor continua sa vina. Sunt mai motivat ca oricand acum, la al 2-lea restart al carierei (dupa Dacia Logan 2016), sa continui drumul pentru 2018 cu Suzuki, iar pentru viitor, evident, voi face tot posibilul sa acced spre treptele superioare ale performantei.
RallyMax: Raul, multmim pentru raspunsuri! In final, ai cuvantul! Ce mesaj ai pentru fanii care te urmaresc cu interes la fiecare raliu?
Raul Badiu: Nici raliurile, nici Raul Badiu, niciun pilot sau campion din lumea aceasta nu ar exista fara sprijinul fanilor si aportul partenerilor. Chiar daca a mai fost spus de nenumarate ori, trebuie totusi sa subliniez ca evolutiile si rezultatele vizibile ale unui echipaj reprezinta doar varful icebergului, baza solida este construita cu multa munca din partea partenerilor, mecanicilor, suporterilor, jurnalistilor si a tuturor celor implicati in fenomen. Doresc sa le multumesc pentru implicare tuturor celor care sunt alaturi de acest sport superb, indiferent de partea carui echipaj sunt! Pentru cresterea niveluluisi a spectacolului, fac indemn totodata si la pasiune, piloti, copiloti, sponsori, spectatori, media, mecanici, este la indemana oricui ia contact cu raliurile sa puna pasiune maxima in tot ceea ce face.
In sezonul 2018, echipajul Raul Badiu/Gabriel Lazar este sustinut de catre Smart ID Dynamics – specialist in dezvoltarea si implementarea de solutii end to end pentru automatizarea proceselor din Retail, Productie, Logistica, Distributie si Utilitati, lider in verticala de Retail, Primus Auto – cel mai mare dealer Volvo din Romania, cu o experienta de peste 20 ani in comertul autoturismelor Volvo, DTO Tellur Rally Team prin Dolo Trans Olimp (DTO), Tellur (prin ABN Systems), Ion Mos, lantul de farmacii Catena si Digital Atelier Interactiv. Asistenta tehnica este asigurata de echipa condusa de catre Iulica Nita, partener tehnic Bucur Rally&Tuning.