Rallye Monte-Carlo 2019 s-a desfasurat weekendul trecut pe probele din jurul orasului Gap, unul din cele mai cunoscute zone de service ale motorsportului, dar si in zona principatului Monaco. Cu multe schimbari in perioada dintre sezoane, debutul noului an competitional se anunta interesant, cu necunoscute, posibile surprize si mai ales o lupta intre mai multe echipaje.
Joi seara raliul a debutat cu doua probe de noapte, iar prima victima a aparut pe chiar speciala de deschidere a sezonului: Sunninen a alunecat intr-un sant si a ramas blocat, ca mai apoi pilotul WRC2Pro, Kalle Rovanpera, sa aiba o soarta asemanatoare, lovind masina pilotului M-Sport, dar reusind sa continue cu o pierdere imensa de timp. Ca de obicei, alegerea anvelopelor a ridicat multe semne de intrebare si riscuri din partea echipajelor: cu o strategie fara riscuri si un ritm exceptional, Tanak s-a instalat in postura de lider dupa prima zi, urmat de Ogier si Neuville, ultimul avand o abordare diferita a pneurilor.
Ziua secunda incepe excelent pentru pilotul belgian, care profita de anularea probei cu numarul trei si are un avantaj major prin prisma alegerii anvelopelor. Neuville se instaleaza la conducere, dar va face rocada cu Ogier la mijlocul zilei, dupa ce o greseala il costa peste 20 de secunde. Cand realizeaza pericolul intr-un viraj rapid, Neuville alege varianta sigura si evita un incident neplacut, folosindu-se de un drum secundar pe care a condus Hyundai-ul i20. Desi foarte rapid, Tanak pierde peste 2 minute din cauza unei pene si pierde locuri in clasamentul general, in timp ce Meeke ramane cu minute pretioase in urma celor de la conducere din cauza spargerii mai multor jante.
Sambata, atentia s-a concentrat pe mai multe planuri, dar surprizele nu au incetat sa apara. Tanak se impune pe fiecare proba speciala, Ogier si Neuville se lupta cot la cot pentru primul loc in clasamentul general, diferenta dintre ei crescand sau devenind mai mica dupa fiecare proba speciala, in functie de ritmul avut de fiecare pilot, in timp ce ocupantul locului 3 in clasamentul provizoriu, Mikkelsen, face o greseala care il va priva de un rezultat excelent: loveste exteriorul in chiar ultimul viraj al PS9, pierde o roata si este nevoit sa abandoneze. In paralel, o lupta intre experimentatii Loeb si Latvala se dadea pentru podium, cei doi fiind despartiti de cateva secunde, dar urmariti de catre mai tanarul Tanak, care isi propunea sa obtina bronzul la finalul raliului.
Cu doar 4 probe programate duminica, actiunea s-a mutat in jurul principatului Monaco. Fiind unul dintre cele mai legendare raliuri, Monte-Carlo trebuia sa-si pastreze faima, astfel incat victoria s-a decis pe chiar ultima proba a raliului. Inaintea PowerStage-ului, Ogier si Neuville erau despartiti de doar 0.4 secunde, dar francezul a avut castig de cauza la final, in urma unei evolutii care i-a adus locul secund pe ultima proba, in spatele britanicului de la Toyota, Kris Meeke. Dupa doua sezoane in care a demonstrat ca poate obtine victoria la etapa de debut a sezonului dar a avut ghinion sau a facut greseli care l-au privat de rezultate, Neuville obtine locul secund in Rallye Monte-Carlo, urmat de Tanak, care a dus o cursa de urmarire exceptionala si a revenit pana pe podium. Cu doar 2 minute si 15 secunde in spatele liderului, Tanak ar fi fost un potential invingator daca nu avea parte de o pana de cauciuc vineri.
Locul patru i-a revenit echipajului Loeb/Elena, proaspat revenit din Dakar Rally si la primul raliu alaturi de Hyundai Motorsport, dupa foarte putini kilometri de test si de acomodare. Pe podiumul raliului in ultimele doua sezoane, Latvala a ocupat la final locul al cincelea, urmat de noul sau coleg de echipa, Meeke, care a demonstrat ca este capabil sa fie rapid pe noua masina de concurs, Yaris WRC. Locurile 6-10 au revenit echipajelor din WRC2, Gus Greensmith fiind invingator in WRC2Pro, profitand de timpul pierdut de Kalle Rovanpera in prima zi de concurs. Pilotul M-Sport nu a avut o cursa usoara, dar a gestionat-o excelent, fiind urmat pe 7 in clasamentul general de Yoann Bonato, pilotul Citroen C3R5 aflat primul in clasamentul WRC2, Stepahne Sarrazin si Adrien Fourmaux, castigator in clasamentul juniorilor in Franta, aflat la primul WRC si doar a doua etapa cu un model R5. La capitolul abandonuri trebuie mentionati si Elfyn Evans, care a iesit in decor intr-o sectiune rapida si a distrus partea dreapta a Fiesta-ului M-Sport, dar si pe Esapekka Lappi, finlandezul fiind nevoit sa spuna stop in Rallye Monte-Carlo dupa problemele tehnice intampinate la noul sau Citroen C3.