In Campionatul Mondial de Raliuri, luna februarie este dedicata unui eveniment unic in calendar: Raliul Suediei, singura etapa care se desfasoara pe zapada si gheata in cel mai important campionat de raliuri de pe mapamond. Intotdeauna un eveniment dificil, unde pilotii nordici au prima sansa, Rally Sweden atrage anual un numar enorm de fani, care inving frigul si zapada pentru a-si vedea favoritii in conditii de aderenta redusa.
Cu patru zile competitive in 2019, actiunea incepe astazi cu superspeciala din Karlstad, in lungime de 1.9 kilometri. Cei 316 kilometri totali se impart in 19 probe speciale, cu actiunea de vineri fiind identica cu cea din sezonul trecut – majoritatea probelor de maine desfasurandu-se in Norvegia, Rally Sweden este singurul raliu care se desfasoara in doua tari. Trebuie mentionata celebra saritoare pe care echipajele vor “zbura” sambata, Colin’s Crest, dar si speciala “Torsby”, care se incheie foarte aproape de parcul de service – un loc ideal pentru fani.
Dupa victoria din Rally Monte-Carlo, Sebastien Ogier are una din primele sanse la victorie, dar exista posibilitatea ca experienta din 2018 sa se repete, cand campion-ul en-titre a “curatat” probele speciale de zapada, imbunatatind conditiile pentru concurentii porniti in urma sa. Cu al treilea timp pe shakedown-ul de azi dimineata, francezul si-a exprimat clar intentia de a se lupta pentru un loc fruntas si a se mentine in fruntea clasamentului provizoriu.?
Dezavantajat in 2018, la fel ca Ogier, dar cu un potential imens pe modelul Yaris, Ott Tanak porneste in Suedia cu un moral ridicat, cu dorinta victoriei si implicarii in lupta pentru titlu de la inceputul sezonului. La doar al doilea raliu alaturi de noua sa echipa, Toyota Gazoo Racing, Kris Meeke isi cauta inca ritmul si viteza care l-au consacrat si va avea un cuvant important de spus in acest weekend, in ciuda unui incident minor la testele raliului. Invingator pe zapada sezonul trecut, Thierry Neuville a fost cel mai rapid pe cei aproape 7 kilometri ai traseului de shakedown de dimineata – un start perfect pentru belgianul care in 2019 are o abordare mai agresiva, concentrandu-se pe un singur lucru: titlul in clasamentul pilotilor.
Startul din Raliul Suediei va fi unul special pentru Jari-Matti Latvala, care devine pilotul cu cele mai multe starturi in WRC – 197 – depasind recordul spaniolului Carlos Sainz. Cu al 12-lea an consecutiv ca pilot de uzina, Latvala se apropie cu pasi repezi de recordul copilotului sau, Miikka Anttila, cel care a fost primul concurent ajuns la borna celor 200 de starturi in WRC. Cu patru victorii in Suedia, Latvala porneste ca unul dintre favoriti.
“Este o mare onoare. In tinerete mi-am propus sa devin campion, nu sa bat acest record. E special sa devin cel mai longeviv pilot chiar aici, in Suedia, unde am obtinut prima victorie din cariera. Acesta este raliul meu preferat, senzatia cu anvelopele cu cuie fiind incredibila! “
Jari-Matti Latvala
Insusi Latvala a identificat ca principali contra-candidati pe colegii de echipa Ott Tanak si Kris Meeke, dar si pe invingatorul din 2018, Thierry Neuville. In opinia finlandezului, co-nationalul sau Teemu Suninen poate sa produca una dintre surprize si sa incheie raliul pe una din pozitiile fruntase, la doar a doua prezenta la cel mai inalt nivel din Suedia.
Unul din cele mai interesante dueluri, care va debuta in paralel pe superspeciala de astazi, este intre Sebastien Loeb, de noua ori campion mondial, si Marcus Gronholm, pilotul care are in visterie doua titluri. Dupa multe lupte pe probele speciale, mai ales in 2006 si 2007 cand finlandezul a incheiat vicecampion in spatele francezului, cei doi se vor intalni din nou intr-un duel care va tine fanii cu sufletul la gura. Notabil este faptul ca toti detinatorii titlurilor mondiale din 2002 pana in prezent vor fi pe probele speciale din Suedia, daca il luam in considerare si pe Petter Solberg, norvegianul care participa in Historic Rally Sweden in acest weekend.
Printre pilotii cu sanse reale la podium in Raliul Suediei sau chiar cu potential de castigator, Esapekka Lappi si Andreas Mikkelsen vor fi cu siguranta rapizi, ambii avand o sete de victorie, de a demonstra ca sunt rapizi in ciuda problemelor de la Monte Carlo Rally. Castigatorul WRC2 din 2017, Pontus Tidemand este singurul pilot suedez aflat pe lista de start cu un model WRC de generatie noua. Dupa ce a obtinut doar locul 20 la etapa de debut a sezonului, viitorul pilotului este incert incepand cu etapa din Mexic, astfel fiind asteptata o evolutie notabila din partea lui pentru a-si asigura viitorul alaturi de M-Sport.
In categoria secunda, lupta va fi cu siguranta mai spectaculoasa decat la prima etapa a sezonului: dupa un Monte Carlo cu doar doua echipaje la start, in Raliul Suediei cinci echipaje se vor afla la start in WRC2 Pro. Cu pregatiri intense in doua etape din campionatul national norvegian, Mads Ostberg revine alaturi de Citroen in acest weekend, concurand pe un C3R5, in timp ce Kalle Rovanpera si Gus Greensmith, al doilea la doar a doua prezenta pe zapada, isi continua parcursul si duelul pe modelele Fabia si Fiesta R5. Pe lista de inscrieri Pro se afla si Eerik Pietarinen si Lukasz Pieniazek, in timp ce categoria WRC2, cu 18 masini la start, va fi populata in de piloti nordici, 11 la numar. Cu podiumuri in ultimele doua sezoane, OC Veiby si campionul Rally Cross Johan Kristoffersson pornesc pe modelul Polo R5, in timp ce la start se vor afla si carismaticul Henning Solberg, Emil Bergkvist, Jari Huttunen, Takamoto Katsuta, castigatorul categoriei din 2018, dar si Patrik Flodin, pilotul care a concurat la Sibiu Rally.
Atentia fanilor de motorsport din Romania se indreapta in acest weekend catre JuniorWRC, acolo unde Raul Badiu si Gabriel Lazar debuteaza in sezonul 2019 al competitiei dedicate juniorilor. La bordul unui Ford Fiesta R2T pregatit de M-Sport Polonia, echipajul a reusit al patrulea timp la shakedown-ul din aceasta dimineata, aratand un ritm excelent pentru inceput. Cu 13 echipaje la start, Raul Badiu se va lupta in weekend cu piloti ca Denis Radstrom, vicecampionul juniorilor din 2018, estonianul Ken Torn, letonul Martins Sesks, dar si germanul Julius Tannert.