Cu primele doua evenimente din calendarul sezonului 2019 desfasurate in Europa, sub influenta temperaturilor joase si a zapezii, Campionatul Mondial de Raliuri se muta in luna martie pe continentul American. Macadamul, peisajul semi-desertic dominat de praf si cactusi, temperaturile inalte si altitudinea mare la care se desfasoara probele speciale sunt principalele caracteristici ale Rally Guanajuato Mexico, a treia etapa WRC din 2019, desfasurat in perioada 7-10 martie. Cu sectiuni din cursa care au loc la peste 2700 de metri altitudine, primul raliu de macadam al sezonului reprezina o noua provocare pentru echipaje si constructori, dorinta victoriei fiind mare dupa o lupta stransa la Monte-Carlo si in Suedia.
Aflat la editia cu numarul 16, Rally Mexico vine in intampinatea echipajelor cu putine schimbari in comparatie cu 2018, cu service-ul aflat, in continuare, in zona centrala din Leon, unul din cele mai mari centre urbane din Mexic. Competitia debuteaza cu un start ceremonial joi seara, urmat de prima proba speciala: GTO Street Stage, in lungime de 1,14 kilometri, desfasurat pe strazile inguste si prin fostele tuneluri ale minelor de argint din Guanajuato.
Adevaratele probe speciale din Mexic debuteaza vineri, cand echipajele iau startul pe drumurile de macadam aflate la altitudini mari. Cu aproape 115 kilometri programati in prima zi lunga a cursei, atractia principal va fi speciala ?El Chocolate?, celebra pentru lungimea imensa de 50 sau 80 de kilometri din trecut, redusa in 2019 pana la putin peste 31 de kilometri. Cu opt speciale in total, ziua de vineri va purta echipajele si pe ?Ortega? (17,28 kilometri), ?Las Minas? (10,72 kilometri), o trecere pe superspeciala stradala din Leon, dar si doua parcurgeri ale circuitului din oras (2,33 kilometri).
Fiind cea mai lunga zi a raliului, noua speciale sunt incluse in programul de sambata: cate doua treceri pe o bucla de trei speciale (?Guanajuatito? ? 25,90 km, ?Otates? ? 32,27 kilometri si ?El Brinco? ? 8,13 kilometri), dar si alte parcurgeri ale circuitului din Leon si a traseului stradal pe care echipajele au concurat vineri seara. Ultima zi a raliului programeaza un total de 60 de kilometri cronometrati grupati in trei probe speciale, printre care si ?Mesa Cuata?, care are o jumatate comuna cu ?El Chocolate?, ca mai apoi raliul sa se incheie cu o noua trecere pe ?Las Minas?, Power Stage-ul in lungime de 10,72 kilometri.
Atat pentru fanii prezenti pe marginea probelor speciale, cat si pentru spectatorii care vor urmari Rally Guanatajo Mexico din fata ecranelor, superspeciala de joi din Guanajuato este recomandata prin prisma spectacolului oferit de catre echipaje si cei prezenti pentru a sustine concurentii, cu un decor si intr-o locatie unica in WRC. Cu un mix de asfalt si macadam, Autodrom-ul din Leon este una din cele mai frumoase superspeciale din intreg sezonul, cu o saritoare si o trecere prin apa care vor spori spectacolul. Desigur, pentru fanii dornici sa vada actiunea de pe probele speciale lungi, ?El Brinco? va avea o saritoare nou-introdusa, in timp ce, chiar daca a fost scurtata, ?El Chocolate? ramane de referinta, alaturi de cea mai lunga proba a raliului, ?Otates?.
Lideri atat in clasamentul pilotilor cat si in cel al constructorilor, Toyota se aliniaza la start cu poate cea mai puternica echipa din 2019: lider dupa victoria din Suedia, Ott Tanak va porni primul pe drum, urmand a avea rolul de a ?curata? drumul pentru rivalii sai cel putin in prima zi. Chiar daca va fi dezavantajat, estonianul are una din primele sanse la podium sau chiar la victorie, dovedind ca este probabil cel mai rapid pilot din prezent din WRC. Cu o victorie dramatica in 2017 alaturi de Citroen pe macadamul din Mexic, Kris Meeke este asteptat sa creasca ritmul dupa primele doua raliuri de acomodare din sezon si sa se implice in lupta pentru podium, in conditiile in care va fi avantajat de pozitia pe ordinea de start. Cu o victorie in Mexic in 2016, Jari-Matti Latvala se va implica, cu siguranta, in lupta pentru pozitiile fruntase, dorinta de victorie a finlandezului alimentandu-i increderea. Dupa problemele avute la ultimele doua editii cu supraincalzirea motoarelor din cauza temperaturilor si altitudinii ridicate, Tommi Makkinen, liderul Toyota, este increzator ca echipa sa a gasit solutia pentru a avea o masina perfecta la startul primului macadam al sezonului.
Cu extrem de putine greseli in cariera sa, Sebastien Ogier ia startul in Rally Guanajuato Mexic dupa iesirea in decor din Rally Sweden, incident care l-a costat puncte pretioase. Campionul en-titre se afla in prezent pe locul al treilea in clasamentul general provizoriu si este privit ca unul dintre favoriti, cu patru victorii pe macadamul de pe continenul american, inclusiv una sezonul trecut. Cu doar doua masini inscrise, Citroen mizeaza pe viteza lui Esapekka Lappi, care a aratat un ritm constant la primele doua raliuri ale sezonului, culminand cu pozitia secunda obtinuta pe zapada din Suedia.
Desi este unul din raliurile sale preferate, Sebastien Loeb nu face parte din echipa aliniata de Hyundai la startul Rally Guanajuato, urmand ca Dani Sordo, la prima prezenta in mondial in 2019, sa concureze cu a treia masina a constructorului Korean. Cu un loc second in Mexic sezonul trecut, Dani se simte excelent pe macadamul din zona metropolei Leon, acolo unde Hyundai isi pune sperantele in puncte importante in dreptul numelui spaniolului. Chiar daca nu s-a impus niciodata in Mexic, Thierry Neuville a aratat in sezoanele trecute ca este competitiv pe probele de macadam, cu un loc trei in 2017, dar in acest an va fi probabil dezavantajat de pozitia la start. In final, Andreas Mikkelsen va porni in al treilea raliu al sezonului cu presiune, fiind deja anuntat ca in Corsica va fi inlocuit de Loeb ? un avertisment pentru norvegianul care nu reuseste performantele pe care echipa le asteapta.
Dupa ce in Suedia s-a aflat, pentru prima data in cariera, la conducerea unui raliu, Suninen isi propune ca in Mexic sa repete performanta de pe zapada scandinava. Chiar daca nu pleaca cu una din primele sanse din cauza experientei limitate pe macadamul de pe continentul american, pilotul finlandez este increzator in fortele sale si ale Ford-ului Fiesta, care a avut parte de reglaze care sa sporeasca sansele M-Sport la un loc fruntas. Cu doar doi piloti aliniati la start, echipa condusa de Malcom Wilson se bazeaza pe constanta galezului Elfyn Evans, care poate aduce puncte valoroase singurei grupari private.
Ogier, Meeke, Tanak, Neuville? Sordo, Lappi, Suninen sau Latvala? Este greu de prezis cine va invinge in prima etapa de macadam din 2019, asa cum s-a intamplat la toate raliurile din ultimele doua sezoane. Cert este ca oricare ar fi invingatorul, sportul, spectacolul si fanii au de castigat, imaginea WRC-ului fiind intr-o continua crestere.
Nota: Probele speciale din Mexic se vor desfasura pe parcursul serii si noptii conform fusului orar din Romania. Prima superspeciala are loc la noapte, la ora 4:08, in timp ce probele de vineri incep maine, la ora 18:18 si se incheie dupa ora 04:00. Prima proba de sambata incepe pe 9 martie la 16:23, in timp ce duminica specialele debuteaza la ora 17:03, cu PowerStage-ul programat la ora 20:18. Toate orele de start mentionate sunt GMT+2 – ora Romaniei.
Credit foto: www.ewrc-results.com