In 2019, Campionatul Mondial de Raliuri programeaza 14 curse, cu una in plus fata de sezoanele trecute; Rally Chile intra in calendarul WRC cu cateva surprize pentru concurenti si fani. Amplasat la aproximativ 500 de kilometri de capitala Santiago, competitia isi are baza in Concepcion, orasul port de la malul Pacificului, avand numeroase necunoscute pentru caravana WRC care se afla, in premiera, in tara de pe continentul sud-american. Dupa ce ieri a debutat cu un start festiv primit excelent de catre fanii locali, care au fost prezenti in numar foarte mare, raliul debuteaza vineri cu cea mai lunga zi – 125 de kilometri cronometrati despartiti de un service la mijlocul zilei.
Astazi, dupa parcurgerea a cinci probe de macadam, printre care si cea mai lunga, “El Puma”, de aproape 31 de kilometri si numita si “Ouninpohja de Chile”, echipajele vor lua startul pe speciala – spectacol din centrul orasului: pe cei doi kilometri, masinile vor trece pe langa teatrul orasului sau monumentul care aduce aminte de cutremurul si tsunamiul care au lovit regiunea in 2010. Ziua secunda propune echipajelor mai putini kilometri cronometrati: 121 grupati in 6 speciale, ca mai apoi ziua de duminica sa aiba loc pe drumuri rapide si cursive. “Bio Bio” va deschide si va inchide ziua, contant ca PowerStage, avand sosirea pe coasta Pacificului.
Thierry Neuville ia in calcul a treia victorie consecutiva pentru a-si mari avansul de 10 puncte dupa succesul din Corsica si Argentina. Un lucru e sigur – toti pilotii vor porni cu sanse egale, deoarece nimeni nu a mai “alergat” pe probele speciale din Chile. Cele 16 probe speciale rapide de macadam se desfasoara in jurul orasului Concepcion, majoritatea fiind drumuri amplasate intre Oceanul Pacific si Rio Biobio, al doilea cel mai mare rau al tarii. “E dificil sa avem prea multe asteptari intr-un raliu nou, plin de necunoscute. Va fi o noua provocare interesanta pentru noi, dar suntem entuziasmati si vom lupta, ca de obicei, pentru victorie” a spus pilotul Hyundai Motorsport.
Cu doar doua treceri pe probele speciale, echipajele vor avea multe necunoscute la trecerea pe sectiunile cronometrate din Chile, varietatea drumurilor fiind unul din lucrurile mentionate cel mai des. Numerosi piloti s-au declarat incantati de drumurile de macadam, comparandu-le cu cele din Finlanda, Australia sau Wales. “Probele speciale arata foarte bine. Majoritatea sunt in conditii bune, cu o suprafata asemanatoare cu cea din Finlanda. Avem pare de cateva drumuri rapide, dar si de unele sectiuni tehnice” a spus campionul mondial en-titre, Sebastien Ogier.
Ott Tanak, rivalul pilotului Citroen, s-a declarat surprins de starea probelor din Chile, folosite de obicei de catre camioane pentru transportul de lemne: “Inainte sa vin in America de Sud ma asteptam la conditii mai dure, cu multe capcane. O sa avem parte de un weekend cu multe provocari, va trebui sa ne adaptam ritmul constant, dar sunt entuziasmat inaintea startului. Cred ca cea mai frumoasa zi va fi duminica, cand drumurile sunt inguste, dar cu multe cocoase si saritori. Raliul incepe cu sectiuni mai lente si apoi devine tot mai rapid” a spus pilotul Toyota Gazoo.
Andreas Mikkelsen a fost cel mai rapid pilot pe shakedown-ul de joi si porneste in cursa din America de Sud dupa un excelent loc 2 in Argentina acum doua saptamani. “Ziua de vineri este cea mai importanta, fiind cheia unui rezultat bun. Probele par alunecoase, iar cu ploi anuntate de-a lungul weekend-ului va fi un avantaj major sa fim cat mai in fata pe lista de start. O provocare mare mi se pare sa gasesti echilibru intre a forta si a fi mai precaut, de exemplu pe virajele unde se poate taia: nu stii niciodata ce poti lovi in interioare, dar daca nu faci asta, vei pierde timp. O singura greseala si raliul s-a incheiat” a spus Mikkelsen.
Jari – Matti Latvala, Kris Meeke si Elfyn Evans au fost rapizi la shakedown-ul de ieri, toti trei avand experienta drumurilor cu noroi din Wales sau a celor rapide din Finlanda, acolo unde au avut timpi excelenti in fiecare an. Cu doar al saptelea timp, Ogier a fost urmat la testele de ieri de catre Sebastien Loeb, multiplul campion mondial avand dificultati pe cei 6 kilometri ai sesiunii de shakedown, dupa ce la recunoasteri a fost implicat intr-un accident minor cu un camion.
Cu provocari noi, echipajele iau startul in Chile cu zero experienta pe probele de macadam si cu dictari noi, care pot contine erori sau nu sunt perfecte. Echipele nu au putut face teste in conditii similare, sesiunile fiind interzise in Chile inaintea raliului, singura acomodare fiind shakedown-ul, o alta necunoscuta fiind uzura si performanta anvelopelor pe suprafata de aici. Rally Chile va fi, cu siguranta, un raliu interesant, unde necunoscutul asteapta echipajele si unde surprizele vor aparea. Sa-ncepem!
Rezultate shakedown:
Pilot | Masina | Timp | |
---|---|---|---|
1. | Andreas Mikkelsen | Hyundai i20 | 4min 46.4sec |
2. | Ott T?nak | Toyota Yaris | +1.0sec |
3. | Jari-Matti Latvala | Toyota Yaris | +1.2sec |
4. | Thierry Neuville | Hyundai i20 | +2.6sec |
5. | Elfyn Evans | Ford Fiesta | +3.7sec |
6. | Kris Meeke | Toyota Yaris | +3.9sec |
7. | S?bastien Ogier | Citro?n C3 | +4.0sec |
8. | S?bastien Loeb | Hyundai i20 | +4.5sec |
9. | Teemu Suninen | Ford Fiesta | +5.4sec |
10. | Esapekka Lappi | Citro?n C3 | +5.5sec |
Ore start probe speciale pentru Romania:
Ziua 1 (vineri):
- PS1 “El Pinar” – 15:00
- PS2 “El Puma 1” – 16:33
- PS3 “Espigado 1” – 17:36
- PS4 “El Puma 2” – 22:39
- PS5 “Espigado 2” – 23:42
- PS6 “Concepcion – Bicentenario” – 01:52
Ziua 2 (sambata):
- PS7 “Rio Lia 1” – 15:08
- PS8 “Maria Las Cruces 1” – 16:08
- PS9 – “Pelun 1” – 17:20
- PS10 – “Rio Lia 2” – 21:08
- PS11 – “Maria Las Cruces” – 22:08
- PS12 – “Pelun 2” – 23:20
Ziua 3 (duminica):
- PS13 “Bio Bio 1” – 15:08
- PS14 “Lircay” – 16:40
- PS15 “San Nicolas” – 17:30
- PS16 “Bio Bio 2” – POWERSTAGE – 19:18