Cu debutul pe asfaltul argesean la inceputul lunii, sezonul 2019 al Campionatului National de Raliuri continua in acest weekend cu primul macadam din 2019: Raliul Aradului. Aflat la a 11a editie, evenimentul din vestul tarii a devenit celebru de-a lungul anilor datorita unor probe speciale interesante si a prezentei mari a echipajelor straine la start, fiind in trecut etapa comuna cu campionatul Ungariei.
In 2019, Raliul Aradului face parte din calendarul CNR, Rally2 si Campionatului National de Raliuri pentru Vehicule Istorice, avand un format aproape identic cu cel din sezonul trecut. Singura modificare este aproape insesizabila, cu o diferenta de cateva sute de metri in lungimea raliului, dupa ce anul trecut speciala “Sistarovat” a beneficiat de mai multi kilometri, prin introducerea unei sectiuni tehnice si cu capcane pentru echipaje. Cele 9 probe speciale ale raliului insumeaza 134 de kilometri cronometrati in CNR si CNRVI, in timp ce Rally2-ul va parcurge putin peste 80 de kilometri de proba speciala.
La fel ca in 2018, Raliul Aradului este inclus in European Rally Trophy, multiple echipaje din campionatul intern urmand a concura si in trofeul balcanic, dar si trei concurenti din strainatate: David Botka va lua startul pe o Skoda Fabia R5, Tomas Kukucka debuteaza pe specialele din Romania pe acelasi model de Fabia R5, in timp ce Georgi Geradzhiev porneste la bordul unui Ford Fiesta R2, pilotul concurand si in trecut pe probele aradene.
Competitia debuteaza, ca in fiecare an, cu sesiunea de autografe si startul festiv de joi seara, care vor avea loc in fata Primariei Arad, urmand ca shakedown-ul sa aiba loc vineri dimineata, pe bine-cunoscutul traseu de langa localitatea Chesint. Vineri sunt programate 4 probe speciale: doua treceri pe “Frumuseni”, una pe “Sistarovat” si superspeciala din centrul Aradului, acolo unde fanii sunt, cu adevarat, in numar mare pe bulevardul central. Sambata, echipajele vor parcurge de doua ori specialele “Conop” si “Nadas” si o singura data “Sistarovat”, urmand ca festivitatea de premiere sa aiba loc la ora 21:30 pe acelasi platou din fata Primariei.
Cu 66 de echipaje inscrise pana in prezent, raliul va avea reprezentanti in toate cele trei campionate, inclusiv in cel pentru Vehicule Istorice, unde vor lua startul doua masini VW Golf pilotate de catre Dorin Alexandrescu, respectiv Andrei Agapian. De pe lista de inscrieri nu lipsesc numele importante din Romania: Simone Tempestini, la prima prezenta pe macadam cu Hyundai-ul i20 R5, vine la Arad cu dorinta victoriei, dupa ce anul trecut a abandonat stupid pe superspeciala, lovind un copac. Invingatorul din 2018, Vali Porcisteanu, se va afla la primul contact cu Citroen-ul C3 R5 pe suprafata lui favorita, dar are sperante mari de la raliul din vestul tarii. La start se vor afla si Bogdan Marisca si Dan Girtofan, cei care se vor implica, cu siguranta, in lupta pentru victorie alaturi de cei mai rapizi piloti Napoca Rally Academy si DTO Rally Team.
Dupa evolutia extraordinara la debutul pe un model R5, Sebastian Barbu tinteste o noua clasare buna la Arad, unde va evolua pe macadam, stiindu-se preferinta lui Sebi pentru aceasta suprafata. De la start nu vor lipsi Titi Aur, alaturi de un nou copilot – Toni Avram, Cristi Dolofan sau Catalin Grigoriu, de mentionat fiind revenirea lui Sorin Badea, dar si prezenta la start a unui fost pilot care a concurat in Romania, David Botka, care va evolua pe o Skoda Fabia R5.
Clasa RC2N este mai populata la Arad, Calin Bucur aflandu-se la start cu un Mitsubishi Lancer EVO IX achizitionat de la Manu Mihalache. Razvan Trisnevschi se va lupta sa isi apere victoria de la Arges in fata sibianului care vine cu o noua masina, in fata lui Andrei Girtofan, pilotul care a evoluat in Bulgaria acum doua saptamani, a lui Cristi Timisica sau a lui Adrian Grigore. In cadrul clasei 11 se observa absenta de la start a spectaculosului Tomi Abraham, a carui masina nu este inca gata de start, dar si revenirea lui Razvan Nechifor. Bogdan Nastase vine dupa un abandon stupid la Pitesti, pe lista de start fiind prezenti si invingaturul din prima etapa, Adi Iliescu, dar si Adrian Minea, cel care a iesit in decor la Raliul Argesului.
Cu numeroase masini la start si cu o lupta care s-a aratat stransa si dificila de la primul raliu din 2019, categoria masinilor cu tractiune fata va avea, probabil, un podium interesant si la Arad. Adrian Teslovan vine dupa victoria de pe asfaltul argesean, dar se va lupta cu Mihai Manole, la primul macadam cu noul Clio R3, si Mihnea Muresan si al sau Peugeot 208R2, cu care clujeanul s-a impus in cadrul clasei RC4 la Pitesti. Desigur, Csongor Szabo (Ford Fiesta R2), Eugen Caragui (Peugeot 208 R2), Enis Arif (Honda Civic R3), Alexandru Gheorghe (Peugeot 208 R2) pot oricand sa urce pe podiumul categoriei masinilor cu 2 Roti Motrice si vor fi unii dintre principalii candidati ale primelor trepte in categoriile in care evolueaza. Dupa ce la Pitesti clasa 12 a avut un numar foarte mare de inscrisi, victorios fiind Remus Cotut, Raliul Aradului va avea doar un echipaj in aceasta categorie: Dorin Costea porneste in cursa din vestul tarii alaturi de Horatiu-Serban Voicu pe Suzuki-ul Swift cu care au “alergat” si in 2018.
22 de echipaje vor concura in cadrul clasei RC5, acolo unde lupta va fi stransa intre echipajele din cupele monomarca. Bogdan Vrabie, Danut Budai, Bogdan Talasman pornesc cu una din primele sanse la victorie in Cupa Suzuki si in clasamentul clasei, dar nu trebuie uitata prezenta lui Andrei Georgescu, pilotul care a avut un ritm excelent la Raliul Argeului, revenirea lui Alex Ardelean sau preferinta juniorului David Tarta pentru macadam. In cadrul Cupei Dacia, Cristi Sugar ia startul in raliul “de casa” dupa victoria de la Pitesti, urmand a se duela cu Andrei Mitre, Dragos Popa, Bogdan Gheorghiu sau Dan Albut. Chiar daca nu iau startul intr-o cupa monomarca, Norbert Maior, unul dintre cei mai rapizi piloti din campionat, va fi unul din principalii candidati la victoria in cadrul clasei RC5, in timp ce Radu Necula si al sau Suzuki Swift Sport vor pune probleme adversarilor si se vor lupta pentru podium.
Una dintre noutatile majore ale Raliului Aradului o reprezinta inscrierea unei noi echipe in CNR: Sibiu Racing Team revine in lupta cu patru echipaje valoroase: Sebastian Barbu va reprezenta sibienii in lupta pentru clasamentul general, Alex Ardelean in Cupa Suzuki, Calin Bucur in cadrul clasei RC2N, in timp ce Andrei Georgescu va aduce puncte in cadrul clasmentului juniorilor. Ca de obicei, in duelul echipelor vor fi implicate si Napoca Rally Academy, campioana din 2018, dar si DTO Rally Team, grupare care creste in valoare de la un sezon la altul.
Este dificil sa stabilim un pronostic pentru Raliul Aradului, o etapa care a vazut multe rasturnari de situatie de-a lungul celor 10 editii desfasurate, dar cu siguranta primul macadam al sezonului va reprezenta un duel interesant de urmarit de catre fani, atat in clasamentul general, dar si in categoriile unde prezenta echipajelor valoroase este numeroasa. Nu trebuie ratate cupele monomarca, clasa RC2N (fosta clasa 3) sau duelul din categoria masinilor cu 2 Roti Motrice, competitia avand ingredientele necesare pentru spectacol, in ciuda unui format identic cu cel din anii trecuti.
Credit foto: RallyArt.ro (Flavius Croitoriu) si Adi Ghebaur.