Cu un numar foarte mare de echipaje la start, cu probe speciale tehnice si dificile, cu un program prietenos cu fanii, Transilvania Rally este cel mai important raliu al sezonului 2019. Cu multiple optiuni pentru fani, pentru toate gusturile, de la speciale rapide si tehnice, pana la probe inguste in varf de munte, de la trasee de concurs complexe pana la probe special gandite pentru fani in apropiere de oras sau cu o superspeciala in zona centrala a Clujului, Transilvania Rally ofera posibilitati optime pentru toate gusturile.
Am pregatit cate doua variante pentru cele doua zile de concurs astfel incat sa fie acoperite ambele optiuni – cea a fanului inrait, care doreste sa vada echipajele “la lucru” pe specialele din munti, cat si o alternativa aproape de oras, facila si accesibila oricui. Pentru prima zi de concurs se pot urmari chiar si doua probe din cele patru, cu conditia deplasarii devreme catre speciale.
Nu uitati de Planul orar si de programul de inchidere a circulatiei!
Optiunile pentru ziua de vineri:
- Varianta 1: Deplasarea pe speciala PS1 “Capusu Mare” si apoi intoarcerea pe PS4 “Floresti” de noapte. Este timp suficient sa se intre cu masina pe ambele probe.
- Varianta 2: Vizionarea doar a PS4 “Floresti”, in conditiile in care majoritatea fanilor sunt la serviciu pana dupa-masa.
Pentru ziua de sambata exista, din punctul nostru de vedere, doua optiuni:
- Varianta 1: Doua treceri pe “Dangau”, inclusiv pe PowerStage, cu deplasare spre Superspeciala, unde se vor rata primele echipaje. Desigur, exista si varianta vizionarii primelor masini de pe a doua trecere de pe “Dangau” si apoi deplasarea spre speciala din oras, dar acest lucru necesita parcarea masinii in afara probei.
- Varianta 2: Una sau doua treceri pe “Floresti” si o posibila deplasare la superspeciala din Cluj-Napoca. In cazul in care se urmaresc doua treceri pe “Floresti” nu se va mai putea urmari superspeciala. Desigur, exista varianta vizionarii primelor masini pe PS9 “Floresti3” si apoi a superspecialei.
PS1 “Capusu Mare” este una din cele mai complexe probe de asfalt din Romania, cu peste 25 de kilometri care vor pune la incercare echipajele inca de pe primul kilometru. Speciala incepe cu o urcare care imbina toate tipurile de viraje, de la “ace de par” la sectiuni rapide si serpuite sau viraje legate de viteza medie. Dupa cativa kilometri, echipajele vor urca printr-o zona impadurita si dificila prin prisma lipsei reperelor si a gestionarii vitezei corecte. In aceasta zona exista putine locuri de parcare iar vizibilitatea e limitata de vegetatie. Odata ajunsa in platoul din zona localitatii Dangau, proba devine foarte rapida, cu viraje “plin” si cu viteze ametitoare. In localitatea Rasca se va vira dreapta pe “Valea Fericirii”, configuratia specialei schimbandu-se complet: un drum ingust, virajat, cu multe glisiere si capete de pod. Dupa o combinatie de sectiuni lente si rapide in urcare, proba continua cu o coborare agresiva spre sosire, cu o varietate de viraje, de la rapide si inselatoare pana la viraje lente, legate, atat murdare cu pietris, cat si “curate”. Locuri pentru fani pe PS1 “Capusu Mare”:
- https://goo.gl/maps/zn6Y4sNepTGj5f5q7 – un loc cu vizibilitate, in urcare, unde echipajele vor parcurge un viraj de stanga peste o cocoasa/varf de panta dupa o zona serpuita, de viteza
- https://goo.gl/maps/ad4Lbuo1CM8HomhL6 – o succesiune de doua viraje lente unde masinile de concurs vor “taia”, cu mult pietris ce urmeaza sa fie scos pe drum
- https://goo.gl/maps/wk8qmrcWiUXJ4wP4A – prima din cele doua intersectii, o posibilitate de loc pentru una din treceri
- https://goo.gl/maps/Gqdb2WfG8sxAaqJz6 – platoul cunoscut unde fanii si fotografii urmaresc deseori proba. Locuri numeroase de parcare, cu doua viraje de viteza unde se va “taia”. Recomandat!
- https://goo.gl/maps/nNxV9z5VPXVfqFe69 – un loc pentru cunoscatori, cu un varf de panta urmat de un viraj de dreapta. Se poate observa franarea si abordarea virajului, cu cateva locuri de parcare pe drumul secundar care intersecteaza speciala
- https://goo.gl/maps/Bj15jUzjCmeBEDBD9 – intersectia cu “Valea Fericirii”, cu diferenta de nivel si cu
- https://goo.gl/maps/ccvNrXhfoXNEHXPW6 – o succesiune de viraje lente, inguste, unde tehnica e importanta. Putine locuri de parcare in zona
- https://goo.gl/maps/1oystNg17biGKGWSA – pod pe final de proba, accesibil fara sa se intre cu masina pe traseul de concurs
Una dintre cele mai tehnice si dificile speciale din Romania, Belis are o lungime de putin peste 13 kilometri, fiind descrisa ca o proba care poate face diferenta. Cu o urcare agresiva la debut pe viraje rapide sau “ace de par”, speciala continua pe zona platoului de langa Dealu Botii, ca mai apoi sa coboare spre Balcesti. Dominata de capete de pod amplasate pe linii drepte, la intrare, in viraj sau in iesirea din acesta, proba este caracterizata de viraje lungi unde precizia este esentiala. Locuri pentru fani pe PS2 & PS5 “Belis”:
- https://goo.gl/maps/4uCWmVe5gbAP5382A – ace de par in urcare dupa start, unde viteza masinilor de concurs va fi redusa, dar accesul este facil
- https://goo.gl/maps/B5svw8Lv4ZYGNmDPA – viraje succesive in coborare, cu multiple locuri de parcare. Recomandat pentru vizibilitatea buna si faptul ca virajele sunt unele interesante
- https://goo.gl/maps/aZbj5fLeh2YTaQJSA – un viraj lent dupa o succesiune rapida, cu locuri de parcare
- https://goo.gl/maps/XmCTFrsefU1j28MH7 – una din putinele zone deschise, cu vizibilitate mai mare intr-o zona de viraje succesive, de viteza
Cu 11,5 kilometri cronometrati, PS3 “Marisel” revine in raliurile din Romania dupa ce cu multi ani in urma facea parte din programul Raliului Clujului. Speciala debuteaza in zona localitatii Belis, pe un drum destul de lat, cu viraje rapide, dar si cu doua “ace de par” largi in coborare. Dupa trecerea peste Barajul Lacului Belis-Fantanele, proba isi schimba configuratia, cu cativa kilometri foarte rapizi si cu putine locuri pentru spectatori. Intreaga sectiune rapida de pe malul lacului se incheie la intersectia spre Marisel, unde un viraj tip “ac de par” schimba configuratia probei, cu o urcare pe diferite viraje prin padure pana in zona Partiei de Ski din Marisel. Locuri pentru fani pe PS3 “Marisel”:
- https://goo.gl/maps/No4wfihkMdEPqr9x6 – doua viraje lente tip “ac de par” in coborare, largi, situate la putina distanta dupa start, ce pot fi accesate pe jos. Cel mai probabil, masinile integrale vor face spectacol prin derapaje
- https://goo.gl/maps/iw2sFK8kwnuzYAcF9 – zona Barajului Lacului Belis-Fantanele este o optiune pentru ceva inedit, cu peisaje interesante si cu doua viraje lente la intrare si iesire de pe baraj. Potential loc pentru fotografii interesante
- https://goo.gl/maps/xMHya5E9Vw87ZMKEA – celebrul viraj lent de la intersectie, unde fanii se strangeau in numar mare cu zeci de ani in urma. Spectaculos, cu multiple locuri de parcare, recomandat pentru trecerea de pe speciala “Marisel”.
- https://goo.gl/maps/i7WcqaBTcWzbCKtu7 – pentru cei aflati in Marisel, virajul rapid din zona Crucii Iancului reprezinta o optiune buna, desi nu va fi “taiat”, in interior fiind amplasat un balot de paie.
Special gandita pentru fani, “Floresti” este una din cele mai spectaculoase probe din Romania, unde mai multe echipaje pot fi urmarite in acelasi timp in cursa. Desi de doar 7 kilometri lungime, formatul de “circuit” al specialei permite fanilor sa vada fiecare masina de 2 ori pe o serie de viraje foarte interesante, de la varfuri de panta inselatoare, viraje “murdare” cu pietris, sectiuni de viteza, un “ac de par” unde modelele integrale vor face spectacol, dar si linii drepte unde vitezele maxime vor fi, probabil, atinse. Locuri de parcare sunt suficiente in zona de start a probei, acolo unde organizatorii au amenajat facilitati (mancare, corturi, grupuri sanitare, parcari multiple, etc), in timp ce locurile de vizionare pot fi variate dupa preferinte. Locuri pentru fani pe PS “Floresti”:
- https://goo.gl/maps/7G5yLsDp9Fj1kJMh6 – un varf de panta chiar dupa zona startului, unde masinile vor trece cu viteza, urmate de un viraj strans la dreapta. Unul dintre cele mai interesante locuri de pe speciala “Floresti”, cu vizibilitate buna, cu spatii suficiente pentru spectatori si cu o parcare generoasa in zona.
- https://goo.gl/maps/2MREUxSu4PenSQye8 – o succesiune interesanta de viraje, cu un dreapta rapid ce este precedat de o zona de viteza. Se poate urmari franarea, abordarea virajului la dreapta si a urmatorului la stanga, peste un varf de panta
- https://goo.gl/maps/AtXoACdY9CipSKEk6 – celebrul viraj “ac de par” de la intersectie unde majoritatea echipajelor trec in derapaj. Se pot vedea masinile de doua ori, noaptea fiind spectaculos!
- https://goo.gl/maps/vGMyX7s9q3HJxRbP6 – viraje lente, tehnice, in coborare, unde spectatorii care doresc sa vada tehnica pilotilor au mai multe optiuni.
Regina raliului, “Dangau” este, in formatul actual, cea mai complexa proba de asfalt din Romania, cu sectiuni diverse, variate, pe placul oricarui fan de motorsport. Proba incepe cu o coborare scurta din Rasca pana la intrarea pe Valea Fericirii, de unde echipajele vor evolua pe o sectiune ingusta pana in zona Manastireni, comuna cu cea de pe PS1 “Capusu Mare”. Din zona Manastireni, echipajele revin pe cativa kilometri rapizi, cu viraje legate si linii drepte, pana in Rasca, de unde se intra pe “Dangaul clasic”. Viteza creste, virajele sunt rapide, succesiunile tehnice se imbina cu unele viraje lente sau cu liniile drepte intr-un “dans” masina-pilot-proba. Copilotul este vital, informatiile curgand rapid, mai ales pe coborarea rapida dintre localitatile Dangau si Agarbiciu, unde virajele rapide sunt intrerupte de sectiuni lente. Locuri pentru fani pe PS6 & PS8 “Dangau”:
- https://goo.gl/maps/Xj6nZpWsJduavRVw6 – o sectiune rapida, in coborare, urmata de doua viraje lente, peste un pod ingust. Cateva locuri de parcare inspre startul probei
- https://goo.gl/maps/tZjDurwdbcoREaJr9 – doua viraje lente legate intre doua sectiuni foarte rapide. De urmarit franarea si abordarea celor doua viraje
- https://goo.gl/maps/jQ5jrUt534mJ6M7E8 – un viraj ingust, lent pe un pod, precedat de o serie de viraje rapide in coborare. Se poate face accesul pe jos de la intersectia din Manastireni/Manasturu Romanesc
- https://goo.gl/maps/QNhqXMuN7RYMok4j9 – intersectie unde echipajele vireaza la dreapta intr-un loc ingust, cu santuri pe exterior si interior. Se poate urmari locul fara a intra cu masina pe proba venind dinspre Manastireni
- https://goo.gl/maps/myuC96jfYP6K7n539 – un viraj lent dupa o coborare, unde riscul iesirii in decor este destul de mare. Se poate combina cu virajul peste varf de panta situat cu cateva sute de metri inspre start. Locuri de parcare numeroase in zona
- https://goo.gl/maps/hxPKsidzwLbefTTy7 – celebrele viraje de pe platoul de langa Dangau. Multiple locuri de parcare, vizibilitate foarte mare pentru o linie dreapta lunga, o franare serioasa si doua viraje unde echipajele vor “taia” agresiv
- https://goo.gl/maps/oWdLc9yMj4gGVraRA – doua viraje legate, lente, unde masinile integrale vor trece spectaculos. Franarea este foarte importanta.
- https://goo.gl/maps/b8QHktAq6ARqTM2D8 – unul din cele mai celebre locuri de pe “Dangau”, numit de clujeni “la cartofi”. Pe final de proba, dupa o coborare rapida pe viraje legate, franarea este vitala inaintea unui viraj foarte lent. Locuri de vizionare suficiente, dar de parcare foarte putine. Un loc recomandat pentru accesul facil.