Dupa o scurta pauza si pentru echipa noastra, revenim cu obisnuitele interviuri cu pilotii din CNR, Alex Filip fiind cel luat la intrebari astazi. Campion la 2 Roti Motrice in 2012 si castigator al clasei 5, am putea spune despre Alex si copilotul Bogdan Iancu ca au avut parte de unul din cele mai bune sezoane, daca nu cel mai bun din cariera.
RallyMax:?Salut Alex! In primul rand, felicitari pentru un sezon 2012 reusit din toate punctele de vedere in opinia noastra. Prima pozitie la clasa si campion la 2 Roti Motrice. Te rugam sa faci o comparatie intre asteptarile de la inceputul sezonului ?versus? realizarile de la final de sezon.?
Alex Filip:?Multumesc mult. Da, in sezonul 2012 am reusit sa obtinem tot ceea ce ne-am propus, poate chiar si ceva in plus pentru ca ne-am inscris printre castigatorii unei probe speciale. Cu siguranta ca timpul obtinut pe superspeciala de la Raliul Brasovului a fost posibil exclusiv datorita anvelopelor Michelin, perfect adaptate suprafetei respective. Pot spune ca am avut un sezon perfect, la volanul unei masini foarte bine pregatite si alaturi de parteneri seriosi. Am reusit cel mai mare numar de victorii de etapa in categoria 2RM, la Brasov, Bacau si Iasi, dar si pozitia a 9-a in clasamentul general, la finalul sezonului.
RallyMax:?Rivalitatea a parut mai mare decat oricand in clasamentul masinilor cu 2 roti motrice. Precizeaza un atu si un minus pentru fiecare adversar cu care ai luptat direct in acest sezon.
Alex Filip:?In acest sezon am avut cativa adversari de valoare. Primul ar fi Francois Delecour, ale carui performante in pilotaj nu pot fi puse la indoiala, drept dovada ca a devenit noul Campion National absolut. El a reusit doua victorii de etapa in ierarhia 2RM, la Timisoara si Cluj. Cred insa ca i-a lipsit lipsa de viziune pe termen lung, a inceput cu o masina cu doua roti motrice, de clasa 3 si a continuat cu o masina cu tractiune integrala de clasa 2.?
Vlad Cosma, care a inregistrat doua victorii de etapa, la Sibiu si Arad si un rezultat remacabil in IRC Sibiu Rally este cel mai de temut adversar, fiind un pilot foarte rapid, insa suma iesirilor in decor si a lipsei de fiabilitate a masinii pe care o piloteaza l-au scos prematur din lupta pentru titlu.
Sebi Barbu este, incontestabil, un pilot rapid si in reala crestere. Dar in cazul sau, lipsa de strategie in legatura cu masina de concurs si-a spus cuvantul. Cu toate astea, a obtinut treapta a 3-a a podiumului 2RM si se poate mandri cu o victorie de etapa in Raliul Tara Barsei.
George Grigorescu este un pilot constant, dar si cu ?explozie? pe finalul curselor. Dar, in acelasi timp, cele doua crash-uri cauzate de erori de pilotaj, l-au determinat sa priveasca lupta de la 2RM din postura de spectator.?Norbert Bereczki a parasit prea devreme Campionatul National din ratiuni financiare. Si el a reprezentat un adversar redutabil, mai ales pe asfalt. Dar, in final, sunt foarte incantat sa impart podiumul 2RM cu doua echipaje care au dat dovada de fair-play si tenacitate pe tot parcursul sezonului si ii consider niste adevarati rally-friends.
RallyMax:?Am inteles ca vei continua pe Clio si in 2013. Pe cand planuiesti sa faci un upgrade pe o masina integrala, asa cum toti pilotii romani isi doresc cand incep cariera in raliuri?
Alex Filip:?Consider ca nu am ajuns la limita maxima de exploatare a Clio-ului R3. Este o masina cu un potential foarte mare si cred ca inca poate face fata, pe traseele din Romania, concurentei Citroen. Din punctul meu de vedere este o mare greseala sa cauti problema in masina si mai putin in pilotaj. Asa ca in 2013 voi investi mai mult in pilotaj si teste, iar cand voi avea si bugetul necesar, voi face un upgrade catre 4 planetare. Fara indoiala ca visez la un S2000 sau RRC sau R5. Trebuie sa recunosc ca dupa ce am testat masina lui Vali Porcisteanu ? Mitsubishi EVO X R4, nu am fost foarte atras de acest tip de masina bazat pe o ?grupa N?.
RallyMax:?Esti un critic constructiv al raliurilor din Romania. Cum cataloghezi organizatorii din 2012? Care e cel mai bun raliu in opinia ta, dar si cel care e in masura sa fie criticat cel mai dur?
Alex Filip:?Ha, ha ? critic constructiv??? 🙂 As zice critic retoric pentru ca absolut nicio propunere n-a fost luata in calcul de mai marii FRAS sau de organizatori. Au preferat sa ma considere doar un personaj cu gura mare, dar n-au avut taria de a analiza vreo propunere. De exemplu, organizatorul de la Iasi care, si mai grav, are un cumul nefiresc de functii, incearca sa ma convinga pe un site de socializare ca e in regula sa iei startul fara ambulanta acolo unde ar trebui sa se afle conform regulamentelor, adica intre celula si panoul de iesire din postul de start. Pai ce alte pretentii sa mai ai? 🙁
Precum am scris si pe blogul meu, pentru mine au existat 2 etape demne de un Campionat National si pe masura eforturilor si investitiilor pe care le facem noi, concurentii. Acestea sunt Raliul Sibiului si Raliul Clujului, unde suma plusurilor a fost net superioara minusurilor. In celelalte etape, din pacate, balanta a fost inclinata negativ. Si mai cred ca a ne multumi cu putin, este apanajul stagnarii, nu al progresului.
Ca sa nu-mi pun iarasi in cap organizatorii vizati, pentru mine, o etapa bine organizata este egal cu un eveniment cu afluenta mare de public, ceea ce nu se poate obtine decat printr-o promovare intensa si prin locatii si trasee alese in avantajul spectatorilor. Raman la parerea ca a da copy/paste cursei de cu un an in urma nu e solutia care va readuce publicul pe probele speciale.?Mi-e dor de Raliul Harghitei, Raliul Hunedoarei si pare interesant formatul Raliului Deltei. Cu riscul de a ma repeta, cu o promovare pe masura si cu o echipa de organizare profesionista se poate face raliu in orice zona din tara.
RallyMax:?Ce ai imbunatati in CNR (organizare, promovare, media, presa, etc)? Care crezi ca ar fi o strategie benefica pentru a creste nivelul campionatului intern din toate punctele de vedere?
Alex Filip:?Stii melodia Parazitilor ? dac-as fi pentru o zi Presedinte? Nu, nu v-as amaneta pe toti, ci as propune schimbari majore. In primul rand, as remarca gafaiala financiara de pe final de sezon a fiecarui concurent si as propune un Campionat cu 6 etape atent selectionate si, in acelasi timp, un Turneu National de promovare bazat pe 4-5 rally-sprinturi de tip show. In acest fel nu am mai fi sportivi sezonieri cu activitate de 7 luni intr-un an, ci am putea acoperi cel putin 10-11 luni dintr-un an, cu oportunitati de promovare lesne de intuit.
Anul acesta, de exemplu, am participat la Maritimo Show si desi constantenii nu sunt niste obisnuiti ai raliurilor, au venit in numar mare si ne-au primit cu foarte multa caldura si ospitalitate. Sa mai spun ca doar cheltuind o suma de cateva sute de euro am atras aproape de echipajul nostru zeci de noi fani care ne urmaresc evolutia?! Pai la Bacau n-au fost decat o suta de spectatori cu totii, iar suma cheltuita a fost de vreo zece ori mai mare. Cred c-ar trebui sa tinem cont de faptul ca suntem in plina criza financiara, iar orice institutie, companie, chiosc sau familie incearca sa minimizeze costurile. In cazul FRAS, acest aspect este ignorat total. Avem acelasi numar de etape, platim aceleasi taxe, etc. Iar celebra taxa de media pe care o platim inutil la fiecare etapa este o alta dovada de nepasare a FRAS in legatura cu bugetul fiecarui concurent. As prefera, de exemplu, sa platesc acea taxa de 200 euro la fiecare etapa, iar suma anuala de 1600 euro care se strange de la majoritatea concurentilor sa fie destinata sustinerii unui tanar talentat, fara perspectiva financiara concreta, precum Octavian Tirnovean, Raul Badiu sau Radu David. O socoteala simpla ne arata ca la fiecare etapa se strang aproximativ 5000 euro din aceasta taxa, de unde rezulta o suma de aproximativ 40.000 euro pentru intreg Campionatul. Pai cum ar fi sa mearga oricare dintre cei trei, in 2013, cu o masina mult mai performanta decat Dacia Logan? Tot retoric ma-ntreb, cat de mandri n-am fi noi cei mai batrani ca putem pune umarul la viitorul acestui sport, unindu-ne si sprijinind tinerii cu reale veleitati?
RallyMax:?La Raliul Bacaului l-ai avut alaturi pentru prima oara pe fiul tau, Tudor. Cum te-a influentat prezenta lui?
Alex Filip:?Asa e, Tudor a inceput sa fie o prezenta obisnuita la etapele de raliu. Datorita lui am primit un plus de motivare si desi nu cred ca a inteles mare lucru, nu ma puteam intoarce de pe ultima proba fara victoria de etapa. Nu cred in teoria ca un copil te incetineste pe probele speciale, ba din contra. Si chiar daca nu e alaturi de mine la fiecare etapa, il am in minte la startul fiecarei probe, ceea ce-mi aduce un plus de concentrare.
RallyMax:?In final, ce parere ai despre scaderea spectacolului din ultimii ani la Rally Show-ul de la Sibiu?
Alex Filip:?Nu sunt de parere ca a scazut spectacolul. Din punctul meu de vedere, Sibiu Rally Show reprezinta Cupa Romaniei. Pentru ca lupta nu e pe puncte, ci in sistem eliminatoriu. Iar fiecare dintre noi, atunci cand se afla la start, isi doreste victoria. Si eu mi-am dorit sa-mi trec in palmares castigarea acestui show in categoria 2RM si am reusit in 2011 alaturi de copiloti-VIP, dupa o finala aprig disputata cu Sebi Barbu. Formatul din acest an este inedit, iar disputarea pe o proba speciala reala cred va face sa mergem si mai repede. Iar a merge repede este sinonim cu spectacol. Pacat insa, din punct de vedere al spectacolului, pentru absentele de marca ale pilotilor din echipa din care fac parte ? Vali Porcisteanu si Edwin Keleti, dar si a altora care acuza insuficienta financiara, cea despre care discutam mai sus.