Castigator la 2RM in 2008 cu Suzuki S1600, Adrian Raspopa revine in CNR in 2010 pe un Mitsubishi EVO 9 cu care nu reuseste sa obtina rezultate importante in clasamentele generale. Sezoanele 2011 si 2012 il gasesc in postura de organizator al Raliului Bacaului, un nou-intrat in calendarul de raliuri din Romania, in timp ce ultima etapa a acestui an ii aduce lui Adi primul podium dupa mult timp: pozitia secunda in clasamentul masinilor cu 2 roti motrice si la clasa 5, pe un Citroen DS3 R3.
RallyMax:?Salut Adi! Dupa cateva incercari cu Mitsubishi in 2011, ai revenit la o masina care iti este pe plac la Raliul Iasului: Citroen DS3 R3. Ce te-a facut sa te intorci la o masina cu doua roti motrice?
Adi Raspopa:?Salut! Dupa sezonul 2008 cand am castigat titlul cu Suzuki si Posta Romana ca sponsor urma ca in sezonul urmator sa iau startul cu Fiat Punto S2000. Insa cu 3 saptamani inainte de inceperea sezonului 2009 am pierdut contractul cu sponsorul principal si m-am vazut pus in situatia de a ma reinventa si abia in 2010 am revenit cu un EVO 9 si cu un program in cadrul grupei N atat pentru 2010 cat si 2011. O alegere gresita datorita faptului ca masina nu imi place, nu am avut un management bun si nici bugetul sa-mi permita teste si lucrul cu o echipa profesionista. Inca din sezonul 2008 imi era foarte limpede in minte ca pentru mine, daca vreau sa ma bat in claamentul general, am nevoie de un S2000, dar asta inseamna un buget foarte mare. Anul acesta in ciuda unor declaratii din partea colegilor mei s-a demonstrat ca poate fi batut campionatul din Romania cu o astfel de masina.?Am facut un compromis ce nu ar fi trebuit sa-l fac si am risipit niste bani cu care cred ca as fi fost in carti in continuare daca as fi mers la fosta grupa A.
Consider ca Citroen DS3 R3 este masina momentului in cadrul grupei 2WD si este foarte placut de pilotat, iar in momentul in care mi s-a aratat sansa sa revin nu am mai ezitat. Este un proiect gandit pe 3 ani impreuna cu companiile Comfert si Pambac, sub managementul echipei Automeca si Citroen Sport, toate fiind motive intemeiate sa revin la doua roti motrice.
RallyMax:?Ai facut testele premergatoare ultimei etape din 2012 in apropiere de Ramnicu Valcea alaturi de echipa de preparatori a carei baze au fost puse de Philippe Bugalski. Care sunt impresiile dupa o colaborare cu o echipa profesionista care se ocupa de aspecte pana la ultimul detaliu?
Adi Raspopa:?Este o masina care necesita comunicare permanenta cu un inginer, aici fiind ajutat de cei de la Automeca. Sunt foarte multe detalii diferite fata de ce stiam sau credeam eu in maniera de pilotaj al acestui model de masina. Pornind de la procedura de pornire si oprire a motorului, la comanda secventiala a cutiei de viteze care se face electonic si pana la regimul de turatii de exploatare a masinii, fiind un motor Turbo, ai nevoie de multe ore de lucru cu masina si de analiza a datelor ce le primesc de la inginer. Suntem pe drumul cel bun si acum dupa raliul de la Iasi avem programata o sesiune de teste de 200 km.
RallyMax:?Ai avut un ritm rapid, constant si care a surprins pe multi la Iasi. Cum ai caracteriza propria evolutie?
Adi Raspopa:?Asa cum ai spus si tu am avut un ritm constant dar cu foarte multe rezerve datorita mai multor factori. In primul rand vin dupa o pauza competitionala destul de lunga si nu vroiam sa imi asum riscuri inutile. Copilotul Catalin Grigoriu a fost la prima lui experienta in dreapta la un raliu si mai avem de lucru, dar suntem pe drumul cel bun si nu in ultimul rand o masina noua cu care mergeam de o saptamana. Stiu exact de unde se pot castiga multe secunde dar am vrut sa o luam progresiv si sa avem un ritm comfortabil.
RallyMax:?Dupa sezoane reusite pe modele S1600, cum te-ai adaptat la o masina cu motor turbo? Cat de apropiate sunt cele doua tipuri de masini de curse? Care consideri ca sunt diferentele majore intre ele?
Adi Raspopa:?DS3 R3 este o masina foarte rapida dar in care nu ai senzatia de viteza ca in S1600. Cred ca franeza la fel de bine ca si Clio S1600 plus suspensia este tot Boss si cred ca as putea spune ca sunt? foarte asemanatoare senzatiile pe macadam. Sunt stiluri total diferite de exploatare a motorului: aici schimbi la 5500 rpm si la S1600 schimbam la 9500 rpm. Trebuie sa fiu sincer cu voi si sa recunosc ca senzatia ce am avut-o in Clio S1600 nu am mai regasit-o in nici o masina pana in acest moment, nici macar in Skoda S2000, dar trebuie sa tinem pasul cu timpul si cu trend-ul actual. 🙂 Diferentele majore sunt pretul de achizitie si bugetul de mentenanta al masinii, in conditiile in care revizia la motor la Clio S1600 a costat 25000 euro si la DS3 costa in jur de 8000 euro.
RallyMax:?2012 a fost al doilea an care te-a gasit in postura de organizator la Raliul Bacaului. Cum vezi acum lucrurile tinand cont ca ai fost in ambele tabere: cea a participantului si cea a organizatorului?
Adi Raspopa:?Atat la prima editie cat si la a doua editie a raliului de la Bacau am cautat sa vin cu solutii noi si simple pentru un raliu care sa fie pe placul pilotilor si daca in primul an au mai fost ceva retusuri anul acesta eu zic ca a iesit o super cursa atat din punct de vederea sportiv cat si vizibilitate. Ma pun in postura in care as lua si eu startul la aceasta cursa si incerc sa elimin toate lucrurile ce nu mi-ar face placere sau m-ar incurca, din punct de vedere locatie secretariat, parc service, parc inchis, calitatea probelor, etc. Anul acesta cea mai mare multumire si incununare a muncii mele a fost reactia castigatorului Delecour care m-a felicitat si a zis ca sa simtit ca la o etapa din WRC. Deja am inceput sa lucram pentru editia a treia din sezonul urmator unde venim cu cateva noutati.
RallyMax:?Ce anunta 2013 pentru tine atat din punct de vedere al participarii in raliuri cat si pe plan organizatoric? Ce iti propui?
Adi Raspopa:?In plan sportiv ne dorim sa sudam cat mai bine echipa Raspopa-Grigoriu si sa avem un ritm alert care sa ne permita sa castigam titlul la 2WD. Raliul Moldovei – Bacau 2013 se vrea un raliu in care incercam o infratire cu federatia din Ucraina, cu care deja am inceput ceva discutii si cu 2-3 probe noi fata de cele de anul acesta si cresterea constanta a standardului acestei competitii.
Sursa foto nr. 1 si 2: Pagina de Facebook personala a lui Adi Raspopa