Campionatul Mondial de Raliuri 2020 debuteaza asa cum ii sta cel mai bine, cu una dintre cele mai dificile si imprevizibile curse ale sezonului. Cu decenii de editii legendare, cu rasturnari de situatie de-a lungul desfasurarii pe zapada, gheata, ploaie sau asfalt uscat, Monte-Carlo Rallye deschide actiunea din WRC incepand de maine. Cursa care se desfasoara pe drumurile de munte din sud estul Frantei, in zona orasului Gap, a produs intotdeauna surprize si a fost locul in care strategiile si alegerea anvelopelor corecte au dat deseori invingatorul. Cu zapada la recunoasteri, 2020 va fi cu siguranta un an interesant pentru etapa de debut a sezonului: desi drumurile au inceput sa se curete, necunoscutele despre suprafata raman in prim plan, cu sanse mari pentru schimbari de aderenta pe probele speciale.
Inainte de start trebuie reluate schimbarile care s-au petrecut in perioada dintre sezoane in Campionatul Mondial de Raliuri. Pe langa numeroasele miscari de piloti dintre echipe, cea mai importanta stire este retragerea din WRC a echipei Citroen Racing, actiune care a rezultat in unul din cele mai interesante transferuri: Sebastien Ogier a trecut la bordul modelului Yaris, profitand de locul lasat liber de Ott Tanak, cel trecut la comenzile unui Hyundai i20. Tommi Makinen a pregatit o formatie complet noua pentru 2020, pe langa Ogier, Elfyn Evans si Kalle Rovanpera urmand a pilota masini Toyota. Campionul mondial se afla la al treilea constructor in trei ani consecutivi si tinteste un nou titlu, in timp ce Evans va fi pilotul constant care va acumula puncte pretioase in clasamentul echipelor, fiind sanse mari ca si el sa se lupte pentru victorii. In paralel, la doar 20 de ani, Kalle Rovanpera face un pas incredibil in cariera sa, avand in fata un sezon de acomodare si invatare, in care trebuie sa dovedeasca maturitate si inteligenta, fara a forta rezultate.
Pe langa venirea estonianul campion mondial Tanak, Hyundai se va baza pe acelasi Thierry Neuville, angrenat in lupta pentru titlu in clasamentul pilotilor in ultimii ani, dar si pe Dani Sordo si Sebastien Loeb. Ultimii doi vor imparti un model i20 de-a lungul sezonului in incercarea team managerului Andrea Adamo de a obtine puncte valoroase acolo unde Sordo si Loeb au o experienta semnificativa. Ramas fara contract dupa retragerea Citroen, Esapekka Lappi a trecut la M-Sport alaturi de conationalul sau finlandez, Teemu Suninen, intr-o formatie care promite prin tinerete, viteza si potential. De asemenea, Gus Greensmith, cel care i-a luat locul lui Elfyn Evans in cele trei absente din 2019, se va afla in echipa condusa de Richard Miller in 2020, participand la majoritatea curselor din calendar. Pe lista absentelor se numara Kris Meeke, cel care, conform informatiilor, nu va concura in WRC in acest sezon, dar si Jari-Matti Latvala, finlandezul avand un program redus alaturi de Toyota, urmand a incepe sezonul in Suedia.
WRC2Pro, clasamentul secund dedicat constructorilor, a fost redenumit “WRC2”, avand la startul Monte-Carlo Rallye cinci piloti sustinuti de echipele de uzina sau de catre echipe private: Mads Ostberg continua cu Citroen-ul C3R5 din sezonul 2019, in timp ce M-Sport si Hyundai vor alinia la start catre doua masini. Britanicii se vor baza in 2020 pe Adrien Fourmaux si Rhys Yates, in timp ce Ole Christian Veiby si Nikolay Gryazin vor “alerga” pentru asiatici la bordul modelului i20 R5.
Monte-Carlo Rallye debuteaza joi seara, la fel ca in fiecare an, cu doua probe speciale la lumina farurilor suplimentare, in lungime de 17, respectiv 25 de kilometri cronometrati. Vineri este cea mai lunga zi a raliului, cu peste 120 de kilometri de proba, cele sase speciale avand fiecare aproximativ 20 de kilometri, in timp ce sambata si duminica fanii vor putea urmari cate patru speciale, intr-un total de peste 300 de kilometri cronometrati. Deocamdata, drumurile de munte din Franta sunt partial acoperite cu zapada si gheata, dar conditiile par a se imbunati odata cu cresterea temperaturilor. Desigur, asa cum Rallye Monte-Carlo ne-a dovedit de-a lungul sezoanelor, conditiile vor varia in zilele de concurs, iar suprafata va fi schimbatoare si inselatoare.
La shakedown-ul desfasurat astazi pe o sectiune de aproximativ trei kilometri de asfalt langa Gap, Sebastien Ogier a aratat de ce este de sase ori campion mondial, fiind cel mai rapid la bordul Toyotei cu care porneste in acest sezon intr-o noua cursa pentru titlu. Thierry Neuville a fost al doilea, cu doar 0,1 secunde mai lent, in timp ce Elfyn Evans, cu un timp cu 0,5 secunde mai slab decat belgian, a fost al treilea. Viteza modelelor Hyundai a fost confirmata de Ott Tanak, care a reusit al patrulea timp, in timp ce Suninen si Lappi au completat topul, obtinand al cincelea, respectiv al saselea timp al sesiunii de teste.
Desfasurarea editiei 2020 a Monte-Carlo Rallye ramane o necunoscuta si reprezinta unul dintre momentele preferate ale fanilor – startul sezonului, incertitudinea data de schimbarile de formatii ale echipelor, adaptarea pilotilor la modele noi, conditiile meteo si alegerea anvelopelor fiind toate ingrediente ale unui joc de noroc in care nu tot timpul cel mai rapid se impune. La fel ca in anii anteriori, favoriti sunt Sebastien Ogier, Thierry Neuville si Ott Tanak, cei care s-au aflat constant pe podium in istoria recenta ordinea lor urmand a fi decisa de acomodarea fiecaruia cu masina de concurs si de ritmul din weekend. De asemenea, surprizele pot sa apara, noi mizand pe o evolutie buna a lui Sebastien Loeb sau a lui Elfyn Evans pe probele din Franta, primul bazandu-se pe o experienta incredibila pe drumurile de asfalt, in timp ce al doilea a aratat viteza la shakedown.
Voi pe cine pariati in acest weekend? Asteptam pronosticurile voastre in concursul de pe pagina noastra de Facebook.