Cu rasturnari de situatie si de clasamente, cu abandonuri spectaculoase, dar si stupide, cu evolutii de zile mari si surprize, Rallye Monte-Carlo a fost o cursa excelenta, care a deschis cum nu se poate de interesant sezonul 2020 al Campionatului Mondial de Raliuri. Cu conditii schimbatoare, alegerea anvelopelor de concurs a fost, din nou, unul dintre factorii de urmarit in etapa de debut, echipajele avand dificultati in interpretarea informatiilor primite de la gravel crews, cele care au parcurs traseul de concurs inaintea fiecarei probe speciale. In ciuda faptului ca la recunoasteri zapada era in cantitati mari, temperaturile ridicate au topit mare parte din omat, in special in a doua si a treia zi de concurs.
Dupa un start in care Ogier a fost cel mai rapid pe prima proba de noapte de joi, Neuville a avut o parcurgere de zile mari a celei de-a doua speciale a zilei si se instala la conducere cu un avans de 19 secunde in fata francezului campion mondial, a lui Ott Tanak si a lui Elfyn Evans. Vineri incepe cu o evolutie perfecta a britanicului Evans, cel care se impune pe toate cele trei probe de dimineata si urca in fruntea clasamentului, la prima cursa cu modelul Yaris. Pe langa ritmul surprinzator al lui Elfyn, o alta surpriza a fost abandonul campionului en-titre, Tanak avand parte de o iesire in decor la viteza mare, in urma careia Hyundai-ul i20 a fost distrus, dar el si copilotul Martin au scapat nevatamati. Ziua de vineri continua cu Ogier si Neuville impartindu-si victoriile de proba, francezul reusind sa urce pe primul loc pe chiar ultima speciala a zilei, urmat de Evans la 1,2 secunde, respectiv de Neuville la 6.4 secunde.
Sambata, duelul in trei a decurs spectaculos, cu multiple schimbari de lider si evolutii excelente ale celor trei piloti. Desi s-au aflat temporar la conducere cu exact acelasi timp, Elfyn Evans si Sebastien Ogier vor fi despartiti la finalul a 12 probe de 4,9 secunde, in timp ce Neuville era, din nou, pe locul al treilea, la 6,4 secunde. Ultima zi de concurs a Rallye Monte-Carlo a fost dominata categoric de belgianul de la Hyundai – Thierry Neuville porneste in forta si se impune pe toate probele speciale de duminica, inclusiv pe Power Stage, trecand pe rand de Evans si Ogier. Cu un ritm excelent pe final de cursa, campionul francez il depaseste pe colegul sau de echipa pe ultima proba si reuseste argintul.
La finalul a peste 300 de kilometri cronometrati, Rallye Monte-Carlo se incheie cu prima victorie din cariera a lui Thierry Neuville pe probele de langa Gap, belgianul fiind in ultimele sezoane aproape de reusita aici, inclusiv in 2019, cand a terminat la aproximativ 2 secunde in spatele lui Ogier. Ritmul incredibil pe care pilotul Hyundai l-a avut in momentele critice ale raliului i-au adus o victorie perfect meritata, cu 12,6 secunde in fata lui Sebastien Ogier, dar si maximul de puncte (30, inclusiv 5 pe Power Stage). Francezul care a dominat ultimele editii de Monte-Carlo incheie pe locul secund, la prima cursa cu Toyota Yaris, demonstrand ca este probabil cel mai complet pilot si exprimandu-si clar dorinta unui nou titlu. Surprinzator de rapid, matur si constant, Elfyn Evans face cursa vietii si este foarte aproape de o noua victorie, dupa cea din Wales 2017. Galezul termina o etapa dificila la doar 1,7 secunde de colegul sau de echipa si demonstreaza ca este unul dintre pretendentii la titlu in 2020, lupta urmand a se da in patru, alaturi de Neuville, Ogier si Tanak.
La trei minute in urma liderului, Esapekka Lappi reuseste un loc patru excelent, in conditiile in care modelele Fiesta s-au confruntat cu probleme serioase de supraincalzire in prima zi de concurs. La primul contact intr-o cursa oficiala cu Ford-ul WRC, finlandezul a reusit sa creasca ritmul constant de la o proba la alta si a aratat ca se va lupta cel putin pentru podium in cursele viitoare. Lappi a trecut in ultima zi de multiplul campion mondial Loeb, cel care a avut una dintre cele mai anoste curse din cariera, luptandu-se cu o alegere nefericita de anvelope in ultima zi, cand a mizat pe ploaia care nu a mai sosit. Loeb a terminat astfel pe locul al saselea, avand o zi de duminica dificila, in care s-a chinuit sa tina modelul i20 pe drum, in conditiile in care anvelopele erau distruse.
Pe locul al cincelea s-a clasat tanarul Kalle Rovanpera, care la 19 ani a luat startul in prima etapa de mondial la bordul unui model WRC. Matur, constant, precaut pe alocuri, dar cu un ritm foarte aproape de cel al fruntasilor, Kalle a avut parte de o cursa excelenta in Rallye Monte-Carlo, dovedind ca va fi un pretendent la primele locuri odata ce castiga suficienta experienta cu Yaris-ul Gazoo Racing. Takamoto Katsuta, la bordul celui de-al patrulea model Toyota, a fost extrem de fericit cu rezultatul sau la finalul celor 16 probe speciale, acumuland experienta si reusind timpi tot mai buni pe parcursul zilelor de concurs, in timp ce Teemu Suninen, cu un abandon din cauza transmisiei in prima zi de concurs, a incheiat al optulea, fiind urmat in top 10 de Eric Camilli si Mads Ostberg.
Pe langa abandonul violent al lui Ott Tanak, pe lista pilotilor retrasi din cursa se numara Ole Christian Veiby (prin lovirea unei stanci si ruperea rotii), iesirea in decor a lui Stephane Sarrazin sau abandonurile tehnice ale lui Pedro si Andrea Nucita. Desigur, trebuie mentionat si incidentul stupid care l-a obligat pe Gus Greensmith sa se opreasca vineri dimineata, britanicul “alunecand” intr-o prapastie la viteza redusa pe gheata dintr-un viraj, de unde nu a mai putut iesi si continua.
In WRC2, categoria dedicata echipajelor sustinute de catre constructor, cinci masini au fost aliniate la start: un Citroen C3R5 pilotat de Mads Ostberg, doua Hyundai-uri i20 R5, la bordul carora s-au aflat Ole Christian Veiby si Nikolay Gryazin, dar si doua modele Fiesta R5, pilotate de Adrien Fourmaux si Rhys Yates. Dupa un start in forta, Ostberg pierde timp pretios cu schimbarea unei pene de cauciuc si preda fotoliul de lider temporar lui Veiby, cel care revine pe locul secund dupa ce sufera si el aceeasi soarta. In final, duelul dintre cei doi norvegieni se incheie cu iesirea in decor a lui Ole Christian, cel care lasa loc francezului Adrien Fourmaux, ocupantul locului secund, in timp ce Gryazin este lent pe parcursul competitiei si ocupa doar al treilea loc.
In WRC3, unde pilotii privati iau startul fara sustinerea constructorilor, Rallye Monte-Carlo s-a dovedit a fi o “afacere franceza”. Cursa a fost dominata de la inceput pana la final de catre patru piloti locali, cel mai rapid find fostul participant in WRC, Eric Camilli, aflat la al cincelea start in cursa. Cu un ritm excelent, cu probleme la frane, dar si cu o abordare constanta, Camilli s-a impus in fata lui Nicolas Ciamin si a lui Yoann Bonato, reusind sa fie cel mai rapid pilot de pe un model R5, in ciuda eforturilor lui Mads Ostberg de a recupera timpul pierdut vineri.