Chiar daca competitiile din lunile martie si aprilie sunt amanate, perioada de inceput de sezon este oportuna pentru discutii cu persoanele implicate in conducerea Federatiei Romane de Automobilism Sportiv sau care ocupa diverse roluri importante pentru sportivi. Alin Huiu s-a alaturat echipei conduse de Norris Mageanu in 2018, fiind responsabilul de marketing al FRAS si cel datorita caruia motorsportul din Romania a facut progrese in expunerea in stirile sportive sau in diferite emisiuni de la TV. Alin a avut bunavointa sa raspunda intrebarilor noastre despre activitatea sa in interiorul Federatiei, despre detaliile de marketing pentru 2020, dar si despre planurile si directia FRAS in viitor.
RallyMax: Salut, Alin! Povestim in premiera cu tine, reprezentant al departamentului de marketing din FRAS. Deoarece rolul tau nu este cel mai vizibil, te rugam sa te prezinti pentru fanii care ne urmaresc si sa ne spui, pe scurt, care este experienta ta in FRAS si in alte domenii.
Alin Huiu: Eu sunt om de media, dar m-am implicat si in dezvoltarea acestui segment. Federatia nu este atat de dezvoltata ca resurse pentru a crea un departament atat de numeros, asa ca momentan sunt singurul, insa ma bazez pe largul concurs al tuturor colegilor din secretariat, Consiliul Federal, dar si al organizatorilor. Primele contacte cu FRAS le-am avut in 2016, prin presedintele Norris Mageanu, dupa ce a vazut expunerea unui eveniment de drift. El a fost cel care m-a contactat si in aceasta perioada am colaborat strict pe cateva evenimente. Din 2018, am inceput sa am o colaborare anuala cu federatia si ma bucur sa fac parte din aceasta echipa, unde am gasit dorinta pentru performanta si progres. Nu stiu daca pot spune ca am lucrat intr-un alt domeniu, fiindca mereu am fost implicat in zona de media. Am inceput in 2004 ca jurnalist sportiv la un ziar local din Valea Jiului. Aveam 16 ani si studiam la Liceul Informatic din Petrosani. Dupa aproape doi ani, am devenit corespondent pentru mai multe publicatii nationale, iar in 2007, dupa absolvirea liceului am devenit reporter, in Bucuresti, la agentia de presa Newsin, in cadrul Realitatea Media. In 2011, am devenit director de media in cadrul Superkombat, promotia de kickboxing din Romania, care ajunsese in acea perioada lider pe acest segment la nivel european si un jucator pe plan global. Fiindca intotdeauna am dat maximum in proiectele in care am fost angrenat, ulterior am devenit managerul promotiei, asta pana in vara lui 2017. Ca sa pastrez aceeasi zona, la mijlocul lui 2018, impreuna cu Catalin Morosanu, am fondat Dynamite Fighting Show, un circuit care a obtinut cele mai mari audiente in lumea sporturilor de contact din Romania ultimilor ani. Este un proiect care se dezvolta pe toate palierele si va deveni un jucator important in sportul romanesc.
Revenind la motorsport, prima implicare oficiala a fost in Campionatul National de Drift. Se intampla in 2014 si ma bucur ca aceasta disciplina a devenit una respectata in acest moment. Sunt mandru ca mi-am adus contributia la dezvoltarea driftului. Driftul este acum transmis integral in direct de Pro X si atrage mii de spectatori la fiecare etapa, inregistrand cifre excelente.
RallyMax: Am observat progrese din punct de vedere mediatic in ultimele sezoane. Ce s-a intamplat in 2019 in FRas din punct de vedere media? Ce colaborari au existat si ce rezultate de mediatizare ne poti furniza?
Alin Huiu: FRAS e un proiect care m-a ambitionat in acesti doi ani si ma bucur ca s-au vazut progresele. Asa cum spuneam, datorita unei colaborari interne foarte bune, campionatele au fost mai vizibile, implicit si activitatea Federatiei. Daca vorbim doar de FRAS, site-ul a crescut cu aproape 400% fata de 2017, a depasit 1 milion de vizualizari doar in 2019. Mi-am folosit resursele obtinute de-a lungul anilor pentru a creste vizibilitatea evenimentelor, implicit a FRAS. Campionatele organizate sub egida FRAS au depasit 500 de aparitii pe posturile nationale de televiziune si au fost inregistrat aproape 5.000 de aparitii in media scrisa si online. S-a inregistrat o crestere cu aproape 30% a mediei de audienta a aparitiilor. Am crescut si in zona de online, insa cu siguranta nu e indeajuns. Totusi, sa nu uitam ca FRAS nu este o Federatie cu bugete de milioane de euro sau departamente de zeci de oameni, insa presedintele Norris Mageanu a format o echipa profesionista si lucrurile merg din ce in ce mai bine.
Deja pot sa anunt ca exista intelegeri pentru Campionatul National de Drift si Super Rally
RallyMax: Au existat colaborari cu trusturi de media in 2019? Ce planuri sunt pentru acest lucru pentru 2020? Exista colaborari concrete cu anumite publicatii, trusturi media sau televiziuni pentru informatii si imagini din motorsportul romanesc?
Alin Huiu: Nu am cautat sa avem colaborari punctuale pentru ca dorinta mea personala este ca motorsportul sa fie vizibil in fiecare zona, nu doar in aceasta nisa. De aici si numarul mai mare de aparitii in zona main stream. Doar asa poate creste nivelul de vizibilitate, prin depasirea acelei bariere de nisa.
RallyMax: Exista date cu si despre audiente si rating-uri pentru campaniile FRAS pentru 2019? Va exista asa ceva in 2020, urmand a fi disponibile sportivilor?
Alin Huiu: Da, bineinteles. Colaboram cu o firma de monitorizare, care strange absolut toate informatiile care apar in media legate de activitatea in motorsport.
RallyMax: Ce plan de expunere exista pentru 2020? Vom avea parte de transmisii LIVE de la alte discipline in afara Vitezei in Coasta? Exista un plan pentru transmisii la etapele de raliu? In ce mediu vor fi transmise – Facebook, platforme FRAS?
Alin Huiu: Vom continua acelasi trend, care, consider eu, este cel bun si imi doresc sa marim numarul de aparitii. Deja pot sa anunt ca exista intelegeri pentru Campionatul National de Drift si Super Rally, iar in cazul raliurilor au existat negocieri avansate cu doua televiziuni pentru acoperirea completa a evenimentelor. Totodata, trebuie precizat ca, la raliuri, o decizie importanta o au organizatorii, care la randul lor au o intelegere pe partea de transmisiune directa. De exemplu, anul trecut, Raliul Argesului a fost pe Telekom Sport, Raliul Moldovei in colaborare cu TVR, iar Raliul Transilvaniei cu Pro TV.
Pana in prezent, motorsportul a fost promovat strict la nivel de nisa, practic cunoscatorilor, insa stim cu totii ca masa importanta este dincolo de aceasta zona. Doar asa poti atrage public nou.
RallyMax: De ce crezi ca are nevoie motorsportul din Romania pentru a fi mai popular pentru publicul larg? Cum putem sa transformam motorsportul intr-un sport care sa fie promovat zilnic la TV si radio?
Alin Huiu: Este simplu. Pana in prezent, motorsportul a fost promovat strict la nivel de nisa, practic cunoscatorilor, insa stim cu totii ca masa importanta este dincolo de aceasta zona. Doar asa poti atrage public nou. Povestea este cea care vinde si atrage audienta. O televiziune comerciala traieste din audienta, la fel ca o publicatie de sport sau generalista. Iti dau si un exemplu concret. Uite, de curand, prima stire care a deschis ProSportul a fost povestea lui Bogdan Marisca. E important cum ”ambalezi” subiectul, cum la fel de important este ca subiectul sa fie un om reprezentativ din domeniul respectiv.
RallyMax: Trecand pe un plan mai personal, stim ca imbini motorsportul cu luptele si show-urile tip ”fighting show”. Cum reusesti sa te organizezi astfel incat sa fi eficient si productiv in ambele ramuri?
Alin Huiu: Pentru mine e o pasiune, niciunul dintre proiectele nu il vad ca pe un loc de munca. Intotdeauna am facut ceea ce mi-a placut si cred de aici am si reusit sa obtin rezultatele dorite. In plus, in fiecare proiect am intalnit echipe care isi doresc performanta.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Mult succes in 2020 si bafta pe toate planurile!
Alin Huiu: Va multumesc si va urez succes in noul sezon!