Lansam o noua serie de materiale speciale pe RallyMax: “Povesti din culise“. Intr-o perioada in care toti sportivii sunt departe de curse, antrenamente, in timp ce pregatirile pentru sezonul 2020 sunt amanate, ne concentram atentia pe acele persoane care au o contributie majora la desfasurarea competitiilor din Romania. Deseori in spatele cortinei, neobservati de catre fani sau media, o “armata” de pasionati pun toate detaliile unei competitii pe roate si indeplinesc multiple roluri, fara de care o cursa nu ar putea avea loc. Fie ca vorbim de mecanici, ingineri, arbitri, voluntari sau implicati in pregatirea tuturor detaliilor, ei vor avea cuvantul in noua noastra serie, in care povestile lor vor deveni publice.
Incepem aceasta serie cu doamna Mimi Oros, cea care este prezenta la majoritatea raliurilor si etapelor de Viteza in Coasta in secretariatul competitiei. Pe langa faptul ca intampina concurentii inca din primele momente ale cursei, ca se afla la comandament pe intreaga durata a competitiei sau ca verifica toate documentele si clasamentele mult dupa ce pilotii si-au dat jos echipamentul de curse, doamna Oros este o prezenta de ajutor la fiecare etapa. Doamna Mimi a raspuns intrebarilor noastre despre trecerea de la un rol la altul, despre pasiunea pentru curse, dar si despre sarcinile pe care le indeplineste in secretariatul curselor din Romania.
RallyMax: Buna ziua, doamna Mimi! Sunteti una dintre persoanele cu care sportivii din mai multe discipline FRAS interactioneaza la fiecare cursa. Pentru inceput, va rugam sa va prezentati pentru cititorii nostri si sa ne spuneti de unde provine pasiunea pentru motorsport.
Mimi Oros: Pasiunea pentru sportul auto este la noi ”boala de familie”. Incepand cu anii 1986-1987, sotul meu (n.r. Laurentiu “Lulu” Oros) a participat ca pilot si/sau copilot la competitiile auto din acea vremea, cu o Dacia 1400 a Asociatiei Sportive FARTEC (este societatea la care am lucrat amandoi, dupa terminarea facultatii).
RallyMax: Ati fost implicata in motorsport inca din anii ’80, cand v-ati insotit sotul la competitiile la care participa. Cum ati descrie acea perioada din punctul de vedere al sotiei prezenta la curse? Cat de diferite erau cursele in acea perioada fata de cele din prezent?
Mimi Oros: Incepand cu anul 1986-1987, eu mergeam in Parcul de Service si ”ajutam” baietii care faceau ”asistenta” pentru masina de competitie cu care participa sotul meu. Cand nu eram fizic alaturi de ei, tremuram acasa impreuna cu fiul nostru, pana ajungea Lulu acasa, dupa finalizarea competitiei. In vremurile acelea competitorii isi intretineau aproape singuri masinile, mai obtineau cate o delegatie ca sa-si deconteze vreo cazare, sau se cazau in tot felul de locatii, mai mult sau mai putin ”sigure”, fara a fi incalzite, in special in camine de elevi. Imi amintesc ca am avut tot felul de ”surprize” din acea vreme, sotul meu intorcandu-se odata acasa, fara hainele ”bune” (blugi, tricou, hanorac, etc) care i-au fost furate din geanta lasata in caminul de elevi, unde erau cazati.
RallyMax: Incepand cu 2001 ati efectuat diferite roluri in arbitraj in Romania, ca din 2007 sa va specializati pe activitatile de secretariat. Cum ati progresat in timp de la arbitru de traseu la arbitru de ”birou”?
Mimi Oros: Am inceput ca arbitru de teren, facand echipa tot impreuna cu sotul meu. Am trecut prin toate posturile: Control Orar, Start, Sosire, Stop, dar cel mai multi imi placea la Start. Nu pot sa spun ca este usor ca arbitru de teren, pentru ca te arde soarele, te ploua, te ninge, dar pasiunea te face sa uiti de toate ”inconvenientele” pana la etapa urmatoare.
Mi-a placut ideea de a face si munca de ”birou”, necunoscand de fapt complexitatea acestei activitati. Noi, cei din secretariat ”deschidem” aceste competitii auto incepand cu inscrierile la recunoasteri si tot noi suntem cei care le ”inchidem”, dupa festivitatea de premiere. Eu zic ca a fost foarte usor pentru mine sa fiu ”secretar” pentru ca stiam deja cam tot ce se poate intampla in toate posturile de pe traseu, acesta fiind un avantaj ”profesional”.
RallyMax: Care sunt principalele sarcini pe care le aveti in ”fisa postului” in secretariatul etapelor de raliu, viteza in coasta sau karting? Cum decurge o cursa din postura unui secretar?
Mimi Oros: Secretariatul este o activitatea foarte complexa: incepand cu programarea la verificarile tehnice initiale, verificarea documentelor competitorilor, sedintele Colegiului Comisarilor Sportivi, verificarea si analizarea dosarelor tuturor arbitrilor din traseu, emiterea buletinelor, comunicatelor, hotararilor si deciziilor conducerii competitiilor, legatura permanenta cu toata conducerea cursei (secretariatul fiind ”liantul echipei”), participarea la audierea competitorilor, intocmirea si afisarea rezultatelor partiale si finale, intocmirea dosarului competitiei si a registrului documentelor si tot ce mai ”apare” din punct de vedere administrativ.
RallyMax: Care sunt principalele provocari cu care va confruntati zilnic in postura de secretar? Ce considerati ca poate fi imbunatatit pentru a va ajuta in munca dumneavoastra?
Mimi Oros: In primul rand trebuie marit numarul persoanelor din secretariat si trebuie nominalizate in aceste functii persoane ”profi”, care stiu bine regula jocului si ”cu ce se mananca” o competitie auto.
RallyMax: Fiind prezenta la atat de multe curse, suntem siguri ca aveti si anumite preferinte. Ce curse (Viteza in Coasta sau Raliu) apreciati cel mai mult? Unde aveti cele mai frumoase amintiri si care sunt acestea?
Mimi Oros: Imi este greu sa spun ca prefer doar una din aceste tipuri de competitii auto; fiecare dintre aceste competitii are ”frumusetea si farmecul” ei, iar mie personal imi plac cel mai mult acelea la care nu avem evenimente nedorite, nu avem accidente cu urmari si de la care plecam acasa fericiti, ca totul s-a terminat cu bine.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! In final, ce mesaj aveti pentru toti sportivii cu care interactionati la curse?
Mimi Oros: Va iubesc cu tot sufletul meu, imi este drag sa va revad sanatosi, astept cu nerabdare fiecare nominalizare din partea FRAS si imi doresc sa va mai fiu alaturi, cat de mult posibil. Urez din inima succces tuturor: FRAS, organizatori, competitori, arbitri, conducerea competitiilor, sponsori, spectatori si tuturor celor implicati in aceste ”actiuni” dragi mie.