“Povesti din culise” continua cu un nou episod, de aceasta data actorul principal fiind Adrian Jucan, care de ani intregi este responsabil cu crearea graficii si autocolantelor pentru multe dintre masinile de curse din Romania. De fiecare data cand vedem un design nou pentru un automobil de competitie apreciem modelul, integrarea partenerilor pe forma masinii si alegera culorilor, fara a cunoaste faptul ca in spate sunt zeci de ore intregi de munca.
Adi a raspuns intrebarilor noastre din noua serie de materiale speciale, in care ne concentram pe persoanele care aduc un plus competitiilor din Romania. Ocupandu-se de crearea multiplelor grafici pentru masinile de curse, atat cele din Campionatul National de Raliuri, Viteza in Coasta sau Rally2, Advertising Solution Cluj are in portofoliu design-uri cunoscute de catre fanii motorsportului. Printre principalii piloti care au concurat cu grafici create de catre Adi se numara Simone Tempestini, Mihai Manole, echipa DTO Rally Team, Sorin Badea sau Bogdan Molodvan.
RallyMax: Salutare Adi! Multumim ca ai fost de acord sa stam de vorba, continuand astfel seria materialelor cu persoane care se afla ”in spatele cortinei” curselor din Romania. Esti unul dintre cei care dau culoare masinilor de curse, in sensul in care te ocupi cu design-ul si colantarea automobilelor de competitie. De unde a pornit aceasta idee, stiind ca esti unul dintre cei mai vechi oameni din aceasta ”bransa”?
Adrian Jucan: Am inceput inainte de varsta de 18 ani, lucrand la o firma de publicitate. Acolo am inceput sa fac autocolante, dupa ce mi-a fost pus in mana plotter-ul si am fost nevoit sa invat. Apoi a urmat o perioada in care am facut colante pentru prieteni, progresand astfel catre raliu. Deoarece am concurat alaturi de Vlad Cosma, am creat in acea perioada colante pentru el, pentru Ioan Mihut, Tomi Abraham, Mihai Lacatus sau altii, ca mai apoi sa lucrez pentru colantarea masinilor Napoca Rally Academy. Pe scurt, am inceput undeva in 2003-2004, iar din 2007 am intrat mai serios in bransa in zona de pregatire a graficii si autocolantelor masinilor de curse din Romania.
RallyMax: Pentru a putea fi pe intelesul tuturor, poveste-ne te rog pas cu pas ce presupune crearea unui design si colantarea unei masini de curse.
Adrian Jucan: Se incepe cu schita pe calculator a masinii, lucrand in paralel cu ideile clientului, astfel incat sa ajungem la un numitor comun de unde sa dezvoltam design-ul. Se creeaza pe calculator partea grafica, apoi se continua cu pozitionarea sponsorilor si celelalte scrisuri de pe masina. Toate acestea se descompun ulterior pentru taiere si print.
Desigur, urmeaza aplicarea pe masina, cu macheta, modelul folosit fiind la dimensiunile reale ale masinii. In macheta nu avem formele 3D ale masinii, ci doar 2D, si astfel trebuie prevazut un surplus de material pentru a acoperi formele masinii – de exemplu in cazul unui model R5, aripile fata si spate sunt umflate si ai nevoie de mai mult material decat la o masina normala. Se curata masina impecabil si se incepe aplicarea autocolantului pe ea. Pentru a nu face taieturi pe masina, se foloseste o banda speciala (wrap cut), care se lipeste pe masina si care are in interiorul ei un fir, folosit pentru taierea autocolantului fara distrugerea vopselei sau fara a lasa urme de cutter. In procesul de colantare ai nevoie de viziune si curaj pentru a aduce unele improvizatii, deoarece niciodata nu se vor potrivi toate detaliile 100% conform graficii de pe calculator.
Este dificil sa multumesti toate persoanele cu grafica unei masini de curse deoarece in majoritatea cazurilor trebuie sa imbinam mai multi sponsori pe o suprafata limitata. Fiecare sponsor doreste o culoare anume, fiind dificil sa combini toate culorile si graficele astfel incat sa ai parte de un impact vizual armonios pe masina de curse. Ideal este ca pe o masina sa ai 1-2 sponsori principali, in timp ce mai multi parteneri secundari sa fie prezenti in zone mai mici.
RallyMax: Stim ca ai fost nevoit sa colantezi masini de curse in diferite locuri, fiind pus de multe ori in situatii mai mult sau mai putin amuzante. Iti aduci aminte de o astfel de intamplare, care ti-a ramas mereu in minte?
Adrian Jucan: Categoric ar fi vorba despre experienta din Finlanda. Am plecat in urma cu cativa ani alaturi de Vlad Cosma si Sergiu Itu din Cluj, cu masina, pana in Finlanda, pentru a colanta masina lui Simone Tempestini. Deoarece in acea perioada aveam permisul suspendat, Vlad si Sergiu au condus cu schimbul pe durata drumului lung. Am ajuns acolo tarziu din cauza peripetiilor de pe drum si ne-am apucat de colantat direct in parcul de service, pe ploaie, frig si vant. Nu aveam nicio forma de rallypass sau servicepass si de fiecare data cand intram in service motivam faptul ca avem de colantat masina lui Simo, toti trei avand cate un sul de colant in mana.
Simone se pregatea de o sesiune de teste, iar noi mai lipeam cate un autocolant pe usile deschise in timp ce mecanicii faceau ultimele reglaje si echipajul se urca in masina de concurs. Am terminat masina abia dupa teste, iar povestea a continuat cu alte peripetii: dupa ce am ramas fara cazare, am primit un numar de telefon pentru o alternativa unde sa dormim. Pana la urma, am descoperit cu surprindere ca alternativa era matusa lui Sebi Barbu, pilotul alaturi de care Sergiu concura in acea perioada. Ah, si as mai mentiona si hotelul cu o camera minuscula unde am dormit in Tallin.
RallyMax: Suntem siguri ca de-a lungul anilor ai colantat diferite modele de masini. Dar, totusi, care a fost masina de curse de care esti cel mai mandru ca ai colantat-o? Si care ar fi principalii sportivi pentru care ai colantat masini de curse de-a lungul anilor?
Adrian Jucan: Mi-a placut cel mai mult Peugeot 207 S2000 al lui Marco Tempestini, o masina pe care am colantat-o cu cativa ani in urma. As mentiona si masina care a fost cel mai dificil de colantat: Ford-ul Fiesta R5 cu care a concurat Simone Tempestini – masina era alba si am fost nevoiti sa o transformam complet in negru, tot procesul avand loc in Italia, unde nu aveam aparatura pentru a crea alte autocolante si neavand astfel loc de greseala. Nu-mi aduc aminte toti sportivii cu care am lucrat de-a lungul anilor, dar i-as putea mentiona pe Marco Tempestini, Simone Tempestini, Bogdan Marisca, Sorin Badea, Vlad Cosma, Norbert Maior, Alex Filip, Tomi Abraham, Mihai Manole, Danny Ungur, Bogdan Moldovan, Cristian Melczer, Dorin Costea sau Mihai Trifu.
RallyMax: Pentru ca foarte putini stiu, ai ocupat scaunul de navigator pentru cativa dintre pilotii de top din Romania, cum ar fi Vlad Cosma, Danny Ungur sau Marco Tempestini. Ba chiar ai participat in urma cu cativa ani in postura de pilot la Transilvania Rally. Din ce cauza nu esti prezent mai des in masina de curse si spune-ne daca te vom mai revedea in aceasta postura si in viitor?
Adrian Jucan: Din cauza timpului, fiind dificil sa imbin job-ul cu placerea de a concura. In majoritatea cazurilor, masinile pe care le colantez sunt inchiriate si ajung la mine sau in orasul de desfasurare a cursei in ultimul moment, in general miercurea. Astfel, am la dispozitie aproximativ doua zile (miercuri si joi) pentru a termina masinile, in timp ce in zilele premergatoare (luni, marti) ma ocup de pregatiri: listare si taiere a colantelor. Cum nu e vorba de o masina, ci de mai multe, imi este imposibil sa concurez la o cursa la care am de lucru, recunoasterile incepand martea. Colantarea unei masini de curse necesita timp pentru pregatirea materialelor, detaliu migalos si consumator de timp pe care majoritatea persoanelor il omit. Ocazional, in momentul in care timpul imi va permite, voi reveni in masina de curse. Fiind o pasiune, voi face asta cu siguranta in viitor, cel mai probabil in postura de pilot la curse de macadam, probabil cu o Dacia Logan.
RallyMax: Multumim Adi pentru ca ai stat de vorba cu noi si speram ca prin acest material fanii motorsportului vor intelege ce presupune design-ul si colantarea unei masini de curse. Iti dorim spor la munca si suntem curiosi ce vei pregati in 2020. In final, ai cuvantul!
Adrian Jucan: Deocamdata nu a foarte multe detalii pentru 2020. In prezent lucrez la mai multe grafice de masini pentru Mihai Manole, Bogdan Molodvan, echipa DTO Rally Team si pentru Ciprian Lupu. Multumesc si un 2020 cat mai bun!
In continuare, va prezentam cateva masini din portofoliul lui Adrian Jucan.
Credit foto galerie: Flavius Croitoriu, Szabo Attila, RallyCow, Simcat.ro, Rallyphoto.ro