Dupa doua luni si jumatate de pauza, Campionatul Mondial de Raliuri incepe un nou sezon, sezon care in mod traditional este deschis de cel mai faimos raliu din lume. Este vorba bine-nteles despre Monte Carlo, care in 2013 ajunge la a 81-a editie. Monte Carlo este cel mai vechi raliu, prima editie fiind disputata in 1911. De atunci “Monte” a reusit sa se deosbeasca de restul raliurilor datorita probelor variate, atat inguste si virajate, cat si cu portiuni de viteza mare, dar mai ales datorita conditilor meteo schimbatoare.
Raliul cu centrul la Valence, 400 de km la nord de Monte Carlo, este compus din 18 probe speciale, totalizand 468km. Raliul incepe miercuri, iar primele doua zile au ramas neschimbate fata de editia trecuta, dar vineri, in a 3-a zi de competitie organizatorii au introdus o proba noua in lungime de 22km dar si revenirea celebrei speciale Sisteron, in lungime de 37 de km. In ultima zi de raliu, primele 60 de echipaje vor parcurge 5 probe, printre care celebra Col de Turini (Moulinet – La Bollene Vesubie ) de trei ori, doua dintre treceri fiind la lumina farurilor suplimentare. A 81-a editie a acestui raliu devine astfel si cea mai lunga din 1995 incoace.
Asa cum ne-am obisnuit an de an, lucrurile interesante se intampla intre sezoane. Probabil cea mai mare veste este retragerea lui Sebastien Loeb din WRC. Pilotul Citroen va face in 2013 doar 4 etape, Monte Carlo fiind prima dintre ele. Astfel, cu doar 4 etape ramase in exceptionala sa cariera, Loeb va dori cu siguranta sa castige pentru ultima data la Monte Carlo. Lupta va fi dificila, in joc intrand si colegul sau de echipa, finlandezul Mikko Hirvonen, care doreste sa profite de retragerea lui Loeb pentru a castiga primul sau titlu de campion mondial, dar si fostul locotenent al lui Loeb, spaniolul Dani Sordo care a revenit la Citroen si va efectua un sezon complet, urmarind si prima sa victorie din cariera.
Nu trebuie sa-i uitam nici pe cei de la Ford, care dupa retragerea constructorului american au primit sustinerea lui Nasser Al-Attiyah si au devenit Qatar M-Sport WRT. Sub aceste culori vor lua startul norvegianul Mads Ostberg, care scapat de problemele bugetului poate sa isi arate adevarata viteza, tanarul belgian Thierry Neuville care a migrat de la Citroen Junior datorita lipsei unui program complet in WRC, si rusul Evgeny Novikov. Tot pe un Ford va evolua si campionul IRC in 2010, S-WRC in 2011 si ERC in 2012, finlandezul Juho Hanninen.
O alta veste interesanta este intrarea mult asteptata a constructorului german Volkswagen in campionat. VW Motorsport va alinia la start doua masini, pilotate de francezul Sebastien Ogier si finlandezul Jari-Matti Latvala. Desi cei doi piloti sustin ca inca nu sunt candidati la victorie, dupa un an intreg de teste nu ii putem scoate din calcule.
La bordul altor modele WRC se vor afla polonezul?Michal Kosciuszko pe un MINI John Cooper Works, cehul Martin Prokop, si Julien Maurin, ambii pe Ford.