Seria Question & Answer dedicata Campionatului National Digital de Circuit revine astazi cu un nou episod. De aceasta data, dupa doua materiale cu echipele Virtual Racing Romania si Danny Ungur Racing, pilotii Zecarul eSports au raspuns intrebarilor noastre despre participarea lor in cel mai nou campionat al Federatiei Romane de Automobilism Sportiv.
Echipa Zecarul eSports are in componenta sase piloti in Campionatul National Digital de Circuit Betano: Dan Dracea, Claudiu Clima, Florin Mergea, Laszlo Fesus, Lukas Hellmann si Mihai Dragan. Cu cate o victorie de cursa pentru Mihai Dragan si Lukas Hellmann, cu podiumuri in Divizia A pentru Claudiu Clima si Florin Mergea, cu rezultate foarte bune pentru Laszlo Fesus in clasamentul Racers si cu un Dan Dracea rapid, Zecarul eSports are una din primele sanse la titlu in clasamentul echipelor in CNDC, fiind in prezent pe locul secund dupa trei etape.
RallyMax: Salut! Pentru inceput, te rugam sa te prezinti pentru cititorii nostri. Ce experienta ai in competitiile de motorsport din Romania si in cele de simracing?
Dan Dracea: Sunt Dan Dracea, fondatorul echipei Zecarul eSports, iar in viata de zi cu zi sunt jurnalist, dar lucrez in comunicare si PR. Experienta in motorsportul romanesc am doar in calitate de privitor si jurnalist, in schimb in simracing am inceput in 2017, cand am decis intr-o seara sa-mi cumpar un volan si pedale pentru prima oara. Cam din toamna acelui an activez in iRacing, unde continui sa acumulez experienta. In ce priveste simracing-ul romanesc, am descoperit in 2019 comunitatea Racing League Romania, unde particip la curse neregulat.
Claudiu Clima: Ma numesc Claudiu Clima, 36 de ani, din Tg-Jiu. Nu am experienta in motorsport. Practic simracing-ul de aproximativ 10 ani.
Florin Mergea: Salutare. Numele meu este Florin Mergea. Experienta mea in motorsport este inexistenta. In afara de cateva tururi pe pistele de karting din diferite locuri prin lume, nu am stat in vreo masina de curse. In schimb, am facut cursul de conducere defensiva la Academia Titi Aur, alaturi de partenerii mei de la BMW Romania. Pe partea de simracing, am calculator de la 10 ani si am inceput cu Microprose Grand Prix 2, prin 1996. Primul volan a fost un Logitech Wingman prin anii 2000. Plecand la turnee de tenis inca de la o varsta mica, nu mi-am putut continua aceasta pasiune asa ca abia in 2010 mi-am cumparat urmatorul volan si l-am prins de un birou. In 2015 am investit serios in setup-ul pe care il am si acum. Sezonul 1 din PitStops.ro iRacing Championship (PiRC) la final de 2019 a fost prima competitie de simracing din Romania la care am luat parte. Momentan, pentru ca sunt acasa, activez in Racing League Romania si CNDC by FRAS.
Laszlo Fesus: Buna ziua, experienta mea de competitii in motorsport consta din cateva curse de raliu pe post de copilot, iar in anul 2018 si 2019 am fost coordonatorul echipei de curse al lui Fazakas Erik Zsolt, cu care am participat in campionatul de VTM si Time Attack. Din ianuarie 2020 am inceput simracingul pe circuit, care a devenit o mare pasiune.
Lukas Hellmann: Salut! Ma cheama Lukas Hellmann, am 15 ani si sunt din Brasov. Nu am experienta in motorsport si in simracing prima mea competitie a fost sezonul 5 in Racing League Romania.
Mihai Dragan: Buna ziua. Ma numesc Dragan Mihai, am 33 de ani si sunt din Bistrita. Experienta mea in motorsport se rezuma la kartingul de agrement si cateva teste cu karturi de competitie (Rotax, KZ2). Atat la kartingul de agrement cat si la teste am avut rezultate peste asteptari, castigand campionate (agrement) sau avand viteza necesara pentru a participa in campionatul national (karturi de competitie).
RallyMax: Ce parere ai despre Campionatul National Digital pe Circuit Betano, creat de FRAS in aceasta perioada de pandemie? Ce ti-ai fi dorit sa fie diferit?
Dan Dracea: Campionatul e o initiativa buna. In timpul scurt pe care l-a avut federatia la dispozitie probabil a luat cea mai buna decizie in ce priveste modul de organizare. Sunt curios ce drum vor alege in viitor pentru format, platforma, regularitate, etc. Fineturi vor putea fi imbunatatite mereu, dar cred ca in linii mari este un start bun de drum. Momentan sunt destul de impresionat de numarul de piloti inscrisi si de ritmul in care se merge, unul foarte ridicat.
Claudiu Clima: Consider ca acest campionat este o initiativa salutara, multa lume a aflat despre simracing cu aceasta ocazie. Adaug faptul ca asemenea competitii de simracing se practica in alte tari cu motorsport mai dezvoltat de multi ani, asa ca e bine ca s-a putut organiza un astfel de campionat si in Romania. Mi-as dori ca pentru un eventual sezon viitor sa se faca trecerea la platforma iRacing, de departe cea mai buna platforma de simracing din lume.
Florin Mergea: In primul rand, ma bucur ca acest campionat a luat nastere. Romania este in intarziere pe scena de simracing fata de restul lumii. Pe aceasta cale vreau sa salut initiativa Federatiei Romane de Automobilism Sportiv de a face pasul inainte si de a organiza acest campionat. Sa speram ca de acum inainte acesta va fi normalul. In al doilea rand, mi-as fi dorit ca acest campionat sa fie organizat pe alte platforme. Nu sunt un fan Assetto Corsa dar inteleg perfect alegerea facuta in intervalul de timp scurt pe care federatia l-a avut la dispozitie. Pana la urma, cel mai important este sa fim toti in acelasi loc si abia apoi conteaza pe ce platforma activam.
Laszlo Fesus: Imi place foarte mult acest campionat. Am numai 3-4 luni experienta in lumea simracingului pe circuit. Fiind nou in aceasta disciplina, pentru mine totul mi se pare OK. Ce este cel mai important este ca un pilot care vrea sa concureze pe circuit un viata reala nu poate sa evite simracingul, deoarece aici poate sa invete cel mai bine si cel mai ieftin cum trebuie sa se comporte pe circuit. Vorbesc acum de pozitionare pe pista in timpul concursului, efectuarea unei depasiri sau apararea pozitiei.
Lukas Hellmann: Apreciez enorm ca FRAS a inlocuit evenimentele anulate cu simracing-ul. Competitia este foarte mare si sper ca in viitor sa mai fie organizate campionate digitale.
Mihai Dragan: Este cea mai importanta competitie de simracing la care am participat pana acum, avand in vedere expunerea mediatica, nivelul competitiei si legatura cu Federatia Romana de Automobilism Sportiv. Este o competitie la care doar visam pana acum, ma bucur ca visul a devenit realitate. Sper doar ca visul frumos sa continue cat mai mult si sa devina un campionat de traditie in Romania. La aceasta competitie as schimba doar actualul simulator cu iRacing (un simulator net superior din toate punctele de vedere) si sistemul de punctaj. Nu mi se pare benefic pentru competitie sa puncteze doar 15 piloti din 150 de participanti. Ar trebui ca toata lumea sa lupte pentru pozitii in clasament, indiferent de locul ocupat, nu doar cei 10% din top.
RallyMax: Cum te-ai acomodat cu masina folosita, un Mercedes AMG GT3? Ai fi preferat alts masina pentru sezonul acesta – care ar fi fost aceasta?
Dan Dracea: Nejucand Assetto Corsa prea des, acomodarea nu a fost una usoara si nici placuta. Din acest motiv, nici timpul investit de catre mine in acest campionat pe plan personal nu e imens, iar probabil rezultatele ar fi putut fi mai bune daca masina si platforma mi-ar fi oferit o placere mai mare. Acestea fiind spuse, insa, alegerea masinii e ok. GT3-urile mereu vor fi undeva in topul listei unor modele pentru un asemenea campionat, iar Mercedesul e o alegere populara.
Claudiu Clima: Mercedes AMG GT3 este masina mea de curse preferata, asa ca nu as fi preferat alta masina, ci alta platforma, asa cum am spus si mai sus.
Florin Mergea: Clasa GT3 este o clasa foarte populara in lumea simracing-ului. Este o clasa in care am fost in trecut si chiar pe masina aceasta am mers si in PiRC. Este o masina relativ usor de condus dar un pic mai pretentioasa cand te apropii de limita. Cred ca aceste modele au prea multa apasare aerodinamica si sunt prea stabile pentru a promova depasirile. In acest moment cred ca e destul de greu de depasit curat, la aspiratie. Nu e usor sa alegi o masina care sa promoveze bataliile apropiate si depasirile. Sunt foarte multe lucruri de considerat dar avantajul in simracing e ca poti testa diferite configuratii de masini si circuite. Mie personal imi plac foarte mult monoposturile si poate pe viitor vom avea si un sezon cu ele.
Laszlo Fesus: Mai e pana o sa inteleg masina, dar dupa fiecare etapa simt ca am progresat putin. Fiind multi concurenti din raliuri care concureaza cu masini cu tractiune fata in viata reala, probabil eu as fi inceput cu o masina cu tractiune fata, gen Hyundai i30 TCR sau Seat Leon TCR.
Lukas Hellmann: Imi place masina, dar la curse este foarte greu de depasit pe majoritatea circuitelor din calendar.
Mihai Dragan: Mercedesul AMG GT3 este o alegere foarte buna pentru campionat, nu as fi preferat alta masina. In schimb as fi preferat alt simulator, iRacing.
RallyMax: Cum ti se pare concurenta dupa trei etape, cu peste 100 de piloti inscrisi in precalificari?
Dan Dracea: Concurenta este extrem de ridicata. Lupta care se da in top 30 pentru calificarea in Divizia A etapa de etapa a fost mult peste asteptarile mele. Sunt niste oameni extrem de rapizi inscrisi in campionat, cu care mie personal mi-e foarte greu sa concurez.
Claudiu Clima: Concurenta este acerba, nivelul este mai ridicat decat m-am asteptat inainte de campionat.
Florin Mergea: Concurenta este una foarte ridicata. Putem foarte usor sa ne uitam la timpii de calificare din divizia A. Ultimul timp acceptat e la sub o secunda de lider. Formatul e defavorizant pentru pilotii rapizi pentru ca in pluton, fiind greu de depasit, se cam egalizeaza valorile. Sa speram ca pe viitor se va adopta un alt format.
Laszlo Fesus: Campionatul este foarte echilibrat, sunt multi piloti foarte rapizi. E nevoie de multa munca si pasiune pentru a obtine rezultate.
Lukas Hellmann: Nu m-am asteptat sa fie o competitie atat de mare, pentru nicio etapa nu este usor sa te precalifici. Diferenta intre cei precalificati este foarte mica si cursele sunt foarte solicitante.
Mihai Dragan: Concurenta este incredibila, calificarea pe grila principala (top 30) fiind deja o mare realizare, avand in vedere valoarea pilotilor.
RallyMax: Ce iti propui de la participarile in CNDC pe plan personal, cat si alaturi de echipa?
Dan Dracea: Pe plan individual nu-mi prea propun nimic special. Calificarea in Divizia A etapa de etapa ar fi pasul intai, iar accederea in puncte cat mai des m-ar multumi. De fapt, cursele curate m-ar multumi, ca rezultatele ar veni natural. Din moment ce imi limitez timpul de antrenament, nu prea pot avea pretentii. Cu echipa, in schimb, suntem in constanta cautare de viteza si ne vom lupta pentru victorii pana la capat. Florin, Claudiu si Mihai sunt extrem de rapizi cand sunt ”in the zone”, Lukas este un junior extrem de promitator si ma bucur ca-l avem cu noi, iar Laszlo invata treptat, fiind la inceput de drum in simracing. Avem o echipa de care sunt mandru.
Claudiu Clima: Imi propun sa iau parte la niste curse antrenante, asa cum au fost cele din primele 3 etape si o clasare cat mai buna atat in clasamentul individual, cat si in cel pe echipe.
Florin Mergea: La inceput am vrut sa iau pulsul si sa vad unde ma situez. Acum, dupa trei etape, cu siguranta imi doresc sa castig atat la piloti cat si la echipe. Avem oameni foarte rapizi in Zecarul eSports si sunt sigur ca este un obiectiv realizabil.
Laszlo Fesus: Invat mult de la colegii de echipa, imi place mult atitudinea echipei Zecarul la competitii. As fi bucuros daca fiecare component al echipei ar obtine rezultatele propuse de el pentru acest campionat.
Lukas Hellmann: Propunerile mele in CNDC sunt titlul la juniori si la echipe. Nu in ultimul rand vreau sa fiu din ce in ce mai rapid, sa am rezultate in clasamentul general cat mai bune si sa castig experienta la curse.
Mihai Dragan: In actualul sezon mi-am propus o clasare in top 10 la sfarsitul campionatului si sa castigam titlul cu echipa Zecarul eSports.