Cum măsurile de distanțare și restricțiile sociale se relaxează în ultima perioadă, atenția pasionaților de motorsport din România se îndreaptă din nou către cursele autohtone și internaționale. Desigur, majoritatea sportivilor, fanilor și toți cei implicați își pun în acest moment întrebarea ”când se vor relua competițiile în Campionatele Naționale din România?”
Ne-am propus să aflăm mai multe detalii despre începerea sezonului competițional 2020 de la Ioan Badiu, Director Sportiv al Federației Române de Automobilism Sportiv. Am povestit în interviul de astăzi despre previziunile reluării Campionatelor Naționale, despre un posibil calendar pe care FRAS îl pregătește, dar și despre măsurile de securitate suplimentare pe care federația va fi nevoită sa le adopte pentru desfășurarea în siguranță a curselor în următoarele luni.
RallyMax: Salut! Cum a decurs perioada de pandemie în cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv? Care a fost atmosfera cu o pauză atât de lungă și fără activitate competițională?
Ioan Badiu: Bună ziua! Mulțumesc pentru oportunitatea de a mă adresa iubitorilor de motorsport din România.
Încă de la primele restricții impuse de autorități au început provocările pentru noi. Și când spun ”noi”, mă refer atât la oficialii din conducerea federației, cât și la ceilalți angajați, toți cu sarcini precise în angrenajul atât de complex al Federației Române de Automobilism Sportiv. A trebuit să ne reorganizăm rapid și să ne mutăm fiecare biroul în locuința proprie. Chiar la începutul restricțiilor, a trebuit să anulăm câteva etape din diferite campionate care aveau deja avizele autorităților de resort. Practic, întreaga structură a campionatelor avea să aibă de suferit, să fie dată peste cap, fiind doar începutul. Reorganizarea întregii activități sportive reprezenta doar un capitol la care eram obligați să lucrăm și să facem calcule și scenarii, urmând ca a doua zi să nu mai fie valabile și să o luăm de la capăt.
Doar în linii mari aș reaminti și alte capitole de lucru care au continuat fără întrerupere, cum ar fi: procesul de licențiere, pregătirea arbitrilor, secretariatul propriu-zis al federației, contactul permanent cu Ministerul Sporturilor, toate activități care nu te lăsau să te plictisești. Fără rezerve, pot spune că am fost și suntem optimiști din toate punctele de vedere, poate chiar prea optimiști câteodată. Dar am considerat că este singura cale de a trece cu bine peste toate problemele ivite peste noapte.
Cel mai aproape de adevăr este că vom începe în iunie cu Cheile Grădiștei și Raliul Argeșului
RallyMax: Ce vești avem despre revenirea campionatelor naționale în viitorul apropiat? Ce discuții există cu Ministerul Sportului și Tineretului și ce previziuni există pentru reînceperea curselor?
Ioan Badiu: Vă spuneam că am lucrat cu colegii mei din biroul executiv la mai multe scenarii de reîncepere a competițiilor – cel mai aproape de adevăr este că vom începe cu etapa de viteză în coastă, Cheile Grădiștei, după prima jumătate a lunii iunie, și cu prima etapă de raliu, Raliul Argeșului, la sfârșitul lunii iunie. O serie de alte campionate și-au reorganizat structura și este de înțeles că unele etape vor fi anulate, altele reprogramate; în acest moment suntem încă în discuții cu președinții de comisii sportive.
Dar și așa, nu putem spune sută la sută că vom începe. Noi suntem pregătiți, urmează să primim avizul explicit al Ministerului Tineretului și Sportului și să pregătim împreună cu sportivii, arbitrii și organizatorii toate măsurile impuse de autorități la momentul respectiv. În tot acest context, vă pot spune că președintele federației, Norris Măgeanu, a fost în permanentă legătură cu oficiali din MTS, DSP, ISU, lucru care a contat, aș spune, decisiv la faptul că suntem printre puținele federații care au reluat pregătirile – vezi testele efectuate deja, cât și cele programate. Începerea curselor este următoarea etapă.
RallyMax: Cu multiple competiții amânate, care este abordarea FRAS pentru reprogramarea curselor în 2020 sau pentru un nou calendar?
Ioan Badiu: Nu putem vorbi despre o abordare unilaterală a FRAS, putem vorbi însă de o strategie a federației, una care să fie cât mai aproape de realitatea actuală cauzată evident de situația nou creată. Împreună cu președintele federației, cu cei doi vicepreședinți și cu secretarul general, încercăm să găsim alternative în a ”salva ”campionatele. Ținem cont de disponibilitățile organizatorilor, care în mare măsură își construiesc bugetele cu sprijinul autorităților, de bugetele sportivilor, care în mod cert au de suferit, de adaptarea aproape continuă a noastră tuturor la tot ce implică gestionarea unor evenimente deloc la îndemâna oricui.
O nouă disciplină – Romanian Endurance Series
O abordare realistă și pragmatică poate veni însă în contradicție cu așteptările sau interesele unor sportivi sau organizatori. Din păcate, indiferent cât de echidistanți vom fi în deciziile noastre, nu vom putea satisfice toate dorințele, astfel că dați-mi voie să apelez la înțelegerea tuturor membrilor FRAS în a ne acorda circumstanțe. Circumstanțe care de cele mai multe ori nici măcar nu ne aparțin. Cu un dialog permanent cu MTS-ul, conectați non stop la deciziile autorităților ne propunem aproape imposibilul, ca nici un campionat să nu fie abandonat în 2020. Ba din contra, ne dorim și mai mult, astfel că vă reamintesc succesul Campionatului Național Digital de Circuit, pe care intenționăm să-l continuăm și în perioada de iarnă, dar și o știre de ultimă oră: avizarea de către Biroul Executiv a regulamentului cadru și de funcționare al unui nou campionat pe circuit – RES (Romanian Endurance Series).
Revenind, oricât m-aș crede de deștept și indiferent cât de bine vom judeca lucrurile la nivel de conducere nu putem anticipa sau garanta desfășurarea în integralitate, în 2020, a campionatelor așa cum le vom publica în zilele următoare. De asemenea, am început o serie de discuții pe tema structurii campionatelor din 2021. Ne sunt de mare ajutor sfaturile din teren, să zic așa, ale organizatorilor și ale sportivilor. Cert este că strategia FRAS pentru următorii ani se bazează pe disponibilitatea sportivilor de a lua parte la un număr limitat de etape și capacitatea organizatorilor de a organiza competiții fără a face rabat de la securitatea tuturor celor implicați.
RallyMax: Ce soluții pregătește Federația Română de Automobilism Sportiv pentru distanțarea sportivilor sau păstrarea unor norme de distanțare la curse?
Ioan Badiu: Referitor la această întrebare pot să vă spun că FRAS a realizat și prezentat către MTS o serie de materiale menite să vină în sprijinul luării deciziei de începere a testelor și evident a competițiilor. Toate aceste măsuri și schimbări, unele esențiale, vor fi disponibile și pe site-ul FRAS. În particular, pot aminti faptul că trimiterea documentelor pentru înscrieri se va face doar online, validarea acestora tot online, interferența sportivilor cu secretariatul va fi aproape inexistentă, contestațiile se vor trimite doar online, ședințele și audierile sportivilor se vor face online, dosarul competițiilor va fi doar electronic și multe alte măsuri care vor fi afișate odată cu regulamentul particular al fiecărui eveniment și desigur prin update cu buletine și comunicate.
Partea bună, să zic așa, a acestor lucruri, este că multe din schimbările acestea sunt binevenite și vor continua și după revenirea la normal, oricând va fi asta. Despre o distanțare care să se aplice la un eveniment din luna iulie nu putem vorbi deocamdată, la fel cum nu putem să luăm acum niște măsuri care nu mai sunt valabile în august sau septembrie. Vă rugăm să aveți încredere că suntem pregătiți să ne adaptăm la orice fel de restricții impuse de autorități. Și fără discuție cu respectarea deciziilor la nivel național.
RallyMax: Mulți specialiști se așteaptă la un al doilea val al virusului. Ce se va întâmpla cu competițiile din România în această situație?
Ioan Badiu: Dacă mi-aș da cu părerea și s-ar adeveri predicțiile mele referitoare la al doilea val, m-ar căuta OMS pentru un job la ei. Îmi place prea mult automobilismul, așa că mai bine să lăsăm specialiștii să răspundă despre valul doi sau trei. Lăsând gluma la o parte și să fiu sincer, acum nu știu. Ce știu însă este că împreună, noi toți cei care iubim motorsportul, vom găsi o soluție – poate ne vom inspira de la alții, poate ne reinventăm, va fi o provocare pentru toți.
RallyMax: În 2019 au existat schimbări ale sistemului GPS folosit la raliuri. Din informațiile pe care le avem, acesta va fi folosit și în 2020. Ne poți confirma asta? Ce presupune noul sistem GPS și ce avantaje are?
Ioan Badiu: Achiziționarea noului sistem GPS pentru raliuri face parte dintr-un program de achiziții și dotare al federației. Unicul scop este îmbunătățitea securității sportivilor pe probele speciale de la raliu. Este un sistem pe care l-am văzut prima dată la o etapă de campionat mondial. Este similar, singura diferență este că semnalul în WRC se transmite prin satelit, în timp ce la sistemul clasic, achiziționat de noi, se folosește GPS/GPRS. Dar și aici beneficiem de cartele SIM suedeze foarte performante. Sigur va veni momentul când vom avea și noi transmisie prin satelit.
Întreg sistemul poate da informații extrem de precise și exacte în comandament, are o serie de alerte și, foarte important, este interconectat atât cu comandamentul, cât și cu alți concurenți, pe o rază de 2 km. Anul trecut am făcut doar două teste (la Cluj și Brașov) și pot spune că sunt foarte mulțumit. Pregătim deja o echipă care să gestioneze din HQ (comandament) urmărirea concurenților, iar cu ajutorul comisarilor tehnici vom reuși montarea pe mașinile de concurs. În acest moment am renegociat contractul deoarece, forțați de împrejurări, ne-am oprit exact când eram pe punctul de plecare în Cehia după echipamente. Întregul sistem care cuprinde și dispozitive separate, ușor de utilizat pentru recunoașteri, cu mentenanță și service anual, este destul de scump, însă așa cum spuneam mai devreme, niciun efort nu este prea mare pentru securitatea sportivilor. Din păcate, FRAS nu poate susține singură această investiție, așa că va trebui să menținem o taxă GPS în continuare.
RallyMax: Mulțumim! În final, ce mesaj ai pentru sportivii și fanii motorsportului din România, după această perioadă specială?
Ioan Badiu: Această perioadă a adus multe nenorociri, au murit oameni, au falimentat companii, afaceri au fost distruse și am fost trași înapoi pentru mult timp. Dar a scos și ce este mai bun din oameni; a scos la iveală empatia, toleranța, solidaritatea, ne-a făcut mai buni și ne-a făcut să apreciem mai mult ceea ce avem. Mesaje sau cuvinte minune nu există, există doar în fiecare dintre noi o pasiune, o dorință de victorie, de a fi mereu primii în orice facem, de a fi apreciați și remarcați de familie, de prieteni, de colegii de muncă, de oameni în general.
Sportivilor le-aș transmite să își păstreze dorința de a învinge într-un spirit constant de Fair Play. Noi toți însă va trebui să demonstrăm prin atitudinea și comportamentul nostru zilnic că motorsportul este poate cel mai frumos lucru care se putea inventa.
Vă mulțumesc!