Începutul amânat al sezonului de raliuri a ”debutat” cu o primă surpriză majoră în România. Cu doar trei săptămâni înaintea startului în Raliul Argeșului, Vali Porcișteanu a făcut public faptul că nu va lua startul în 2020, în lipsa unei susțineri și a resurselor necesare.
Am povestit cu pilotul piteștean să aflăm mai multe detalii despre ”despărțirea” de DTO Rally Team, despre situația în care Vali și Dan se află în acest moment, dar și despre planurile pe care cei doi le pun la cale în prezent pentru o eventuală participare în 2020 sau o revenire pe probele speciale în acest an.
RallyMax: Salut, Vali! Zilele trecute am fost surprinși neplăcut să citim anunțul conform căruia nu vei lua startul în sezonul 2020 de raliuri. Ce s-a întâmplat și din ce motiv a fost luată această decizie?
Vali Porcișteanu: Foarte exact nu știu nici eu ce s-a întâmplat! Mi s-a transmis doar că din cauza situației economice la nivel național, unii dintre partenerii echipei și-au micșorat sau chiar retras contribuțiile și drept urmare nu mai sunt fonduri pentru mașina noastră. Echipa în sine va merge probabil mai departe, pentru că cei rămași nu depind neaparat în mod direct de sprijinul partenerilor, noi însă depindeam. 1 și cu 1 vor face mereu 2.
RallyMax: Cum ai primit această veste, după două sezoane la nivel de top, concurând pe un model R5, și în care ai reușit titlul de vicecampion național?
Vali Porcișteanu: Am simțit de ceva timp că lucrurile nu merg așa cum ar fi trebuit. Covid-ul ne-a lovit și din punct de vedere sportiv și nu ne-am putut antrena, însă odată ce s-au ridicat restricțiile, iar noi ca echipaj tot nu am fost convocați la vreo sesiune de pregătire sau de promovare pentru Raliul Argeșului, m-am gandit că ceva e în neregulă. Speram să fie doar din punct de vedere financiar pentru că acestea sunt lucruri cu care putem lupta, ca echipă. Mi-ar fi plăcut să existe o comunicare mai coerenta și să încercăm să găsim împreună o posibilă soluție în loc să fiu pus, cu trei săptămâni înainte de startul raliului meu de casă, în situația de a nu avea cum să fiu prezent pe probe. Din nefericire, cam așa am primit vestea…
RallyMax: Ce urmează pentru tine și Dan acum? Veți încerca să găsiți parteneri pentru a fi prezenți la start?
Vali Porcișteanu: Dan și cu mine suntem luptători. Ne-am străduit mereu să găsim soluții și ne bucurăm de susținerea puternică a fanilor acestui sport, așa că vă dați seama că nu o să ne lăsam nici de data asta! Deși e prea devreme acum să ne gândim la probele speciale, tragem nădejde că o să îi mai încurcăm pe câte unii prin clasamente anul acesta.
RallyMax: Simți că această situație este asemănătoare cu 2014, când participarea ta sub BCR Leasing Rally Team s-a încheiat subit?
Vali Porcișteanu: Par într-adevăr predestinat sfârșiturilor subite, dar situația nu e chiar comparabilă și rămân îndatorat DTO Rally Team pentru că am construit împreună o echipă în jurul meu, însă e momentul să privesc înainte și să folosesc acest context pentru a învăța ceva în plus despre mine și despre cei din jurul meu. Am fost mult mai implicat în partea de organizare a echipei în această perioadă alături de DTO, iar acum știu unde trebuie să lucrez pentru a avea susținerea de care e nevoie ca să câștig un nou titlu de Campion Absolut.
RallyMax: Luați în calcul trecerea la o altă categorie pentru a reduce costurile și a vă putea afla la start?
Vali Porcișteanu: Nu excludem nimic în clipa asta, dar gândim viitorul din punct de vedere strategic. 2020 e oricum un sezon fracturat și oarecum compromis din punct de vedere sportiv. Ideal ar fi să îl folosim ca pregătire pentru un 2021 de atac maxim, dar luăm în considerare mai multe variante, inclusiv pe aceea de a ne uni forțele cu niște ingineri de curse profesioniști pentru că, deși mecanic am fost mereu foarte puternici, analiza de date și setup-ul sunt domenii în care e limpede că ne-au lipsit anumite elemente cheie.
RallyMax: Ce părere ai de calendarul pregătit de Federația Română de Automobilism Sportiv pentru 2020? Dar despre schimbările de regulament pentru acest an critic, în care toate entitățile sunt afectate financiar?
Vali Porcișteanu: În primul rând, FRAS-ul a fost și este între ciocan și nicovală. E ușor să spui că lucrurile trebuiau făcute altfel, dar vă asigur că au întors-o pe toate părțile și că nu prea aveau pe unde „să scoată cămașa”, că sunt oameni capabili și ar fi scos-o până la urmă! Trebuie felicitați pentru că au lucrat cu Ministerul pentru a găsi soluții ca sportivii să testeze înainte de start și să evite astfel diverse neplăceri din motive de lipsă de antrenament, însă la cum arată calendarele, multora le va fi sincer foarte greu. Și eu sunt un exemplu evident. Poate că treaba aceea cu „cursele” online trebuia gândită puțin și ca să ajute sportivii din lumea reală să își țină sponsorii aproape, dar m-am săturat să tot spun asta și în podcast și pe live show-ul din fiecare luni…
RallyMax: Am observat o creștere a imaginii Vali Porcișteanu Racing, școala de pilotaj pe care o deții. Care sunt planurile tale pentru acest proiect?
Vali Porcișteanu: Mulțumim că ați remarcat. Dacă se vede, înseamnă că facem lucrurile bine! Școala de conducere defensivă și de pilotaj sportiv a crescut mult în ultimii ani și am început să „culegem” ce „am semănat” cu sportivi precum Cristi Șugar. Cu alte cuvinte, începem să „producem” piloți talentați pentru CNR și nu ne rezumăm la a-i educa, ci îi și sustinem cât de mult putem în lumea reală. Chiar dacă eu nu știu în ce măsura voi putea lua startul, am să îl ajut pe Cristi să participe sub „culorile” Vali Porcisteanu Racing School, pentru că el reprezintă esența școlii de pilotaj: ne pasă de viitorul acestui sport!
RallyMax: Mulțumim! În final, ce mesaj ai pentru fanii tăi în acest început dificil de sezon?
Vali Porcișteanu: Sunt atât de onorat de cum mă susțin și m-au susținut fanii încât nici nu pot să-i numesc „fani”: îmi sunt „prieteni”. E mai corect așa. Numărul lor crește din ce în ce mai mult și mă bucur să văd că interacțiunea cu ei e mai vie ca oricând. Dacă e să facem socoteli bazate pe cine poate cu adevarat să aduca un plus sponsorilor, va fi mereu acela cu mai mulți susținători. Le mulțumesc din suflet și vreau să îi asigur că fiecare like și comment mă onorează și mă ajută să revin pe probele speciale. Adică mă ajută la propriu, pentru ca se contabilizează și contribuie la impactul media al brand-ului Vali Porcișteanu, iar pentru asta le sunt dator cu cât mai multe momente de spectacol pe probele speciale!