A doua etapa ERC 2013 a venit cu o noutate in regulamentul raliurilor europene, fiind pentru prima oara introdusa in acest an o proba de calificare pentru startul in prima zi. Pe o proba de aproximativ 6 kilometri lungime, Jari Ketomaa, la volanul unui Ford Fiesta RRC a fost cel mai rapid in calificarile pentru primele 12 echipaje, dupa o singura trecere in care a avut sansa sa stabileasca cel mai bun timp. “Totul a fost bine, acum voi decide locul la start. Probabil voi alege prima pozitie”, a declarat Jari la final. Finlandezul a fost urmat de o serie de piloti baltici (Plange, ?vedas, Gryazin, Lukyanuk, Kisiels), intre care s-a strecurat irlandezul Breen. Delecour, Black Ors?k, Tlustak si Pusk?di i-au urmat pe proba ce a reprezentat shakedown-ul pentru echipajele din afara top-ului 12.
Desi se anunta un adevarat recital pe zapada, Raliul Liepaja-Ventspils a debutat cu o prima zi ce s-a evidentiat printr-o suprafata de macadam inghetata. Cele trei probe speciale ce au totalizat putin peste 40 de kilometri au fost obligatoriu parcuse de catre echipaje cuciucuri de iarna cu cuie, fapt care le-a pus probleme celor care se asteptau la o suprafata acoperita de zapada. Din pacate, ploile din ultimele zile au facut ca planurile organizatorilor si sperantele participantilor si spectatorilor sa fie spulberate.
Ziua a fost dominata de catre pilotul Sainteloc Peugeot, Craig Breen, care a invins pe fiecare proba speciala la diferente facile in fata urmaritorilor, avansul lui fiind de doar 6 secunde la finalul celor 40 de kilometri de proba speciala. Irlandezul a fost urmat pe doua probe de catre Jari Ketomaa, care se claseaza la finalul zilei pe pozitia secunda, in timp ce campionul en-titre al Romaniei incheie podiumul clasamentului general, la 12 secunde de lider, dupa ce a avut probleme pe ultima proba a zilei datorita usii pilotului care se deschidea constant la fiecare viraj de dreapta, obligandu-l pe francez sa o inchida des pe parcursul probei. In urma celor trei se gaseste cel mai rapid echipaj la clasa 3, Alexey Lukyanuk alaturi de Alexey Arnautov pe un Mitsubishi EVO 10, ce se afla in fata altui echipaj pe un EVO 10,??vedas/Sakalauskas.
Gergo Szabo se afla la un minut si jumatate in spatele liderului, ocupand a 8a pozitie la clasa 2, dupa o evolutie constanta intreaga zi. Marco Tempestini a ocupat abia a 15-a pozitie pe prima proba speciala, la 24 de secunde in spatele lui Breen, in timp ce tanarul Simone pierde 48 de secunde si se claseaza in coada clsamanetului. A doua proba aduce un dezavantaj de peste un minut pentru Marco si aproape doua pentru Simone, care acuza probleme de electronica: “Avem probleme la electronica, probabil motorul e alimentat cu prea mult combustibil”. Cei doi echipieri se afla la minute bune in spatele liderilor, la finalul unei zile pe care Marco a descris-o ca fiind foarte dificila.
Clasament dupa prima zi | |||
---|---|---|---|
1 | Craig Breen | Peugeot 207 S2000 | 22:15,4 |
2 | Jari Ketomaa | Ford Fiesta RRC | +6,4 |
3 | Fran?ois Delecour | Peugeot 207 S2000 | +12,1 |
4 | Alexey Lukyanuk | Mitsubishi Lancer EVO X | +32.7 |
5 | Vytautas ?vedas | Mitsubishi Lancer EVO X | +50.8 |
6 | Siim Plange | Mitsubishi Lancer EVO X R4 | +59.4 |
7 | Raimonds Kisiels | MINI John Cooper Works RRC | +1:01,0 |
8 | Vitaliy Pushkar | Mitsubishi Lancer EVO IX R4 | +1:02,7 |
9 | Mr Aivis Egle | Mitsubishi Lancer EVO X | +1:07,8 |
10 | Jan Cerny | Skoda Fabia S2000 | +1:26,7 |