Pentru fraţii Soós, István şi János, ediţia cu numărul 50 a Tess Rally Braşov va reprezenta aniversarea a 20 de ani de la debutul lor în Campionatul Naţional de Raliuri. Cei doi braşoveni vor evolua la etapa de acasă cu un Mitsubishi Lancer Evo IX, urmând să concureze în cadrul clasei 11. Fiind vorba despre o aniversare, am dorit să aflăm chiar de la cei doi cum au început cursele şi care au fost cele mai importante evenimente din cariera lor de până acum.
RallyMax: István şi Jancsi, suntem onoraţi să avem ocazia de a sărbători 20 de ani de la prima voastră cursa în Campionatul Naţional de Raliuri. Dar până să discutam despre ce au însemnat aceşti ani, suntem curioşi cum aţi început să participaţi la cursele auto, unde aţi început cu un model care a scris istorie în raliuri, Renault Clio, urmând să continuaţi cu Ford Fiesta în următorii ani.
István Soós: Şi noi suntem onoraţi să sărbătorim alături de voi 20 de ani de la debutul nostru în Campionatul Naţional de Raliuri, prin participarea la etapa de casă de la Braşov, a doua etapă din Campionatul Naţional de Raliuri. Am început participarea noastră în anul 2000 la Promo Rally pe o maşină Dacia Sport, unde am obţinut licenţele de pilot, respectiv copilot de raliu, după care în anul 2001 am participat în Campionatul Naţional de Raliuri ca debutanţi, unde am obţinut primul nostru titlu de campioni. Am început cu un Renault Clio, maşina pe care am achiziţionat-o de la regretatul Adi Berghea, iar participarea pe Ford Fiesta a fost decizia luată de comun acord cu sponsorul de atunci, D-l Marius Câmpeanu, director Casa Auto Braşov. Am reprezentat Brașovul în Cupa Ford Fiesta, bifând titlul de campioni la Cupa Ford doi ani la rând (2004-2005). În anul 2006 am schimbat Fiesta de cupă pe o maşină mai performantă, o Fiesta ST, maşina cu care la vremea aceea se alerga şi în Campionatul Mondial de Raliuri la Junior WRC, reuşind să terminăm anul pe locul trei la două roţi motrice.
RallyMax: Din 2009, evoluţia voastră a fost una sporadică, având apariţii cu maşini cu tracţiune integrală la etapele din jurul Braşovului sau prezenţe în CNVC. Cum ai caracteriza aceste evoluţii din ultimii ani şi cât de mulţumit ai fost de rezultatele obţinute?
István Soós: Lipsa unui buget stabil a fost motivul participării doar la unele etape din campionat până în anul 2011, când am reuşit să achiziţionăm un Subaru Impreza de grupa N, o maşină care mi-a plăcut foarte mult şi cu care ne-am clasat de multe ori pe podiumul grupei N. Între anii 2016-2019 am participat în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă pe un Subaru Impreza N14, maşină pregătită de ProRally Team Braşov, iar în 2018 am obţinut titlul de campion al grupei N. Evoluţiile au fost mulţumitoare, iar rezultatele obţinute vorbesc de la sine.
RallyMax: În acest weekend vom avea ocazia să vă vedem din nou impreună la raliu. Cu ce maşină veţi concura la Braşov şi ce planuri aveţi pentru acest an competiţional? Veţi participa la mai multe etape din CNR sau CNVC?
István Soós: Anul acesta revenim împreună la bordul unui Mitsubishi Lancer Evo 9, obiectivul fiind de a participa la cât mai multe etape din cadrul Campionatului Naţional de Raliuri, plus etapele de casă din Campionatul Naţional de Viteză în Coastă.
RallyMax: Ţinând cont că sărbătorim 20 de ani de la debutul vostru în motorsport, dorim să vă punem câteva întrebări legate de cele mai importante momente din participările voastre împreună:
- Care a fost cel mai frumos raliu la care aţi luat startul în cei 20 de ani?
István: Fiecare etapă este frumoasă şi specială în felul ei, dar sunt un fan al macadamului şi pot spune că etapele pe macadam sunt preferatele mele, mai ales când am ocazia să concurez în faţa fanilor din Braşov.
Jancsi: Nu cred că pot să numesc un raliu anume, dar cred totuşi ca prima participare în Campionatul Naţional de Raliuri, la Braşov, a fost un moment de care îmi aduc aminte cu plăcere.
- Care ar fi cel mai haios moment care vă aduce şi acum zâmbetul pe buze, dar cel mai trist/penibil moment?
István: Cel mai haios moment a fost la raliul de la Sibiu, când ne-am răsturnat pe proba Gâtul Berbecului, căzând pe plafonul maşinii într-un râu. Deşi apa nu era foarte mare, când am văzut că a început să acopere bordul maşinii m-am panicat şi mi-am desfăcut brusc centura căzând în patru labe în apa care ajungea până la genunchi. Partea tristă din această întamplare a fost pierderea locului 1 de la Cupa Ford de la Raliul Sibiului.
Jancsi: De-a lungul anilor au fost multe momente frumoase, dar şi frustrante, ca în viaţa oricărui sportiv. În 2004, la Raliul Banatului, am lovit cu spatele un gard de sârmă de care am rămas agăţaţi. A trebuit să mă dau jos să „dezleg maşina” pentru a putea continua. Au fost şi momente frustrante… Îmi aduc aminte de Raliul României în 2001, când pe Râşnov am sărit afară exact în virajul unde se aflau toţi prietenii şi familia. Ne-au repus pe drum, dar am avut pană pe ambele roţi de pe partea stângă. Culmea, una dintre rezervele avute nu se potrivea şi am fost nevoiţi să abandonăm.
- Revenind şi la materialul de concurs, care a fost maşina care v-a lăsat cele mai intense sentimente?
István: Maşina care mi-a lăsat cele mai intense sentimente a fost Subaru Impreza N11, mai ales pe macadam.
Jancsi: Subaru Impreza N11, cu care am concurat împreună cu István în 2012 – 2013 şi Ford Fiesta R5, cu care am participat alături de Zoli Juhos.
- Dacă aţi avea posibilitatea să alegeţi o maşină de concurs la care visaţi, care ar fi aceea şi la ce raliu aţi dori să participaţi, indiferent de competiţie?
István: Dacă aş putea să aleg, mi-aş dori să pot participa la câteva etape cu un model R5, o maşină la care cu siguranţă râvneşte orice pilot. Sper să se întâmple în viitorul apropiat.
Jancsi: Oricare dintre WRC-uri şi evident o participare la raliul din Finlanda.
István şi Jancsi, vă mulţumim frumos pentru timpul acordat şi vă dorim mult succes! Să ne auzim cu bine şi la următoarele aniversări, cea de 10, 20 sau 30 de ani!
Vă mulţumim RallyMax! Dorim să multumim pe această cale partenerilor: Coresi, CinemaOne, BMF Grup, PlayBike Biciclete şi Racing Sim pentru că sunt în continuare alături de noi şi nu în ultimul rând echipei tehnice condusă de Ţuţu Răzvan.
La final, v-am pregătit o scurta galerie foto cu cele mai spectaculoase imagini cu evoluţia lui István şi Jancsi.